Olika regler hemma och hos kompisar
Min son har en bästa kompis han gärna leker med. Inget bekymmer kring detta förutom att jag tycker den andra pojken har rätt knepiga föräldrar med en hel massa regler som vi inte har. Det är dels att barnen bara får leka utomhus då de leker hemma hos kompisen, bara inne korta stunder. Sedan så kräver de föräldrarna att kompisens lillasyster som är några år yngre absolut inte får uteslutas ur leken utan måste få vara med hela tiden. Detta leder till att min son helst inte vill leka hemma hos kompisen utan bara här så det blir oftast så. Vi tillåter lek inne (inte vid skärmar hela tiden men jag tycker det är OK om de vill bygga lego inne i flera timmar t.ex.). Och vi kräver inte heller att min sons lillebror måste få vara med utan att "storbarnen" får vara ifred om de vill.
Det börjar bli lite jobbigt då de andra föräldrarna frågar om min son vill vara hos dem eftersom han inte vill p.g.a. deras regler. Ska jag prata med de andra föräldrarna eller hur gör man?
Sedan så har vi flera gånger fått tillsägelse från de andra föräldrarna att vi låter deras son äta alldeles för mycket hemma hos oss. Jag har själv rätt matglada barn och ser inget problem att de tar om av maten t.ex. Men den andra pojken har enligt föräldrarna "inget stopp" och äter tills han får ont i magen om man inte säger ifrån. Jag tycker dock det är jättesvårt att säga åt honom att han inte får ta mer mat om han vill. Han är INTE överviktig kan jag tillägga. En dag åt han två smörgåsar och två glas mjölk till mellis hemma hos oss och det är enligt mig helt OK för en 7-åring, men hans föräldrar tyckte det var galet mycket =/
Hur gör ni andra om era barn leker med kompisar som har helt andra regler hemma?