Maddi skrev 2014-10-19 06:08:01 följande:
En del går så långt tillbaka i tiden. Förr menade inte jag då aga va tillåtet, om nu TS menade så långt bakåt så va de ju inte bättre förr.
Men om man t ex går tillbaka 20 år så tycker jag de va bättre förr på en del punkter vad gäller respekt för för andra i omgivningen, vilket betyder att självklart inte alla hade.
Du ha säkert rätt och jag har inte full koll på skolan nu i förhållande till då. Men för 15-20 år sedan gick mina barn i skolan och jag får absolut intrycket att det är sämre nu, Det var lugnare i klasserna och mina barn lärde sig det de skulle.
Men om jag däremot ser till min skoltid i högstadiet på tidigt 70-tal var det närmast kaos i vissa klasser. Eller rättare sagt lektioner för vissa lärare. Den nya skolreformen skapade osäkerhet hos både lärare och elever och dessutom var det lärarbrist så man plockade in arbetslösa akademiker utan pedagogisk erfarenhet. De blev manglade av eleverna. Där grundlades flumskolan med mängdlära i matte, ständiga grupparbeten och experiment med läxfritt och förakt för pluggande. Så det var inte bättre... Gymnasiet däremot var toppen, det var frivilligt på den tiden och eleverna var iaf hyfsat motiverade. Idag måste alla gå i skolan minst tolv år och det är inte bra.
Likaså fanns det ett utbrett drogmissbruk, i synnerhet av alkohol, och rökning var mycket mer utbrett. Det är bättre nu.