• nilzz

Kan jag få Skuldsanering?

Hej

Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.

Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.

Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.

Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.

När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.

Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?

Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.

Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.

Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....

Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..

Någon med erfarenhet?

Ha det bra.

• Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?
  • Aniiee
    nilzz skrev 2014-10-19 01:18:05 följande:

Okej, så att jag enbart är 25 år, talar emot mig, fine.

Det verkar som du tror att många i 25års åldern har skulder på runt 2 miljoner?

Och ja, det här med räntorna vettifan hur det går till.

Ja, det är inte så där jätteovanligt, särskilt här, att 25-30-åringar och ännu äldre har 2 miljoner i skulder  och inte får skuldsanering. Skillnaden (som jag skrev redan i mitt första inlägg) är att den skulden brukar ha en säkerhet. Oftast i form av hus eller lägenhet. 

Det är faktiskt din ungdom som ligger dig mest i fatet för att få skuldsanering. Du är UNG och har TID att jobba ihop de där pengarna. Du ska jobba i 40 år, om du har turen och skickligheten att få ett jobb.

Jag säger INTE att du inte ska söka och jag säger INTE att det är omöjligt att du får, jag säger bara att du måste vara helt beredd på att de kan anse att du har tid och möjlighet att betala av skulden på egen hand. Just nu. Man kan söka fler gånger, och även få olika svar.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • nr48
    Aniiee skrev 2014-10-19 01:27:37 följande:
    Eftersom jag inte har en aning om vad du åsyftar så antar jag att du också läser som en kratta.
    Nog läser jag, inte alltid yttrar mig dock. Det gör mig inte till en kratta fröken.

Jag vet att du tycker om Jorney (ps3), manga, osv... Vem är det som inte läser på är frågan?
  • Aniiee
    nr48 skrev 2014-10-19 01:41:25 följande:
    Nog läser jag, inte alltid yttrar mig dock. Det gör mig inte till en kratta fröken.

Jag vet att du tycker om Jorney (ps3), manga, osv... Vem är det som inte läser på är frågan?
    Du, uppenbarligen, eftersom du inte ens kan stava till Journey Solig

Exakt vad i mitt första inlägg var det som var fel?
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • nilzz
    Aniiee skrev 2014-10-19 01:44:44 följande:

Vi lägger ner å tjafsa nu!

Jag å min advokat ska ha möte på måndag, och på tisdag ska vi in på förhör.

Därefter har vi pratat och vi ska gå till "Skuld och Budget-rådgivning" Något sådant heter det?

Så får vi se vart vi hamnar.

• nr48
    Aniiee skrev 2014-10-19 01:44:44 följande:

Felstavningar slår aldrig fel, eller hur? :)

Du vet lika väl som mig att man aldrig kommer undan med ett konstaterande genom att enbart ställa en simpel motfråga...

Frågan är vad du spelar för spel nu? (förutom FL-manga)
    Nr 49, # 50, 51, ...
  • Anonym (000)

Du kommer inte få de om skulderna är nya. Sen måste du bevisa med att du försökt göra något åt de. Har du gjort något för å betala något? Eller struntat totalt i allt å satt på offerkoftan å tror du får hjälp direkt utan å behöva göra något?

• nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-19 02:21:10 följande:

Du kommer inte få de om skulderna är nya. Sen måste du bevisa med att du försökt göra något åt de. Har du gjort något för å betala något? Eller struntat totalt i allt å satt på offerkoftan å tror du får hjälp direkt utan å behöva göra något?

Ny lag sen årsskiftet tror jag, skulderna kan vara 10 år gamla, eller 1 månad, nu är det helheten dom går efter, inte hur gamla skulderna är.

Jag har haft 3 Blancolån som jag har betalat på i 2 till 2.5 år. 

Men det är nu på slutet jag fick "damp" och tog några fler blancolån + massvis SMS-lån. Så visst, jag har amorterat på lån och betalat räntan som jag ska.

Har även betalat av "många" Sms-lån, säkert 15-20 st, men nu har jag många fler, och kan inte betala, har inte en krona, arbetslös sen 3 veckor också.

Så visst har jag försökt, men nu har det gått så långt att jag har skulder upp över öronen och inkassokrav och KF hit och dit, så har helt enkelt inte råd.

• Anonym (000)

Hur mycket har du hos kf?

• nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-19 02:30:21 följande:

Hur mycket har du hos kf?

Har dålig koll, men Blanco-lånen har inte gått dit än, men SEB har spärrat mitt konto osv.

Fåtal SMS-lån som gå dit, kanske 4-5 st som jag skrivit på delgivning och skickat in.

Morsans SMS-lån är ju påväg dit också men dom är spärrade pga utredning, jag kommer väl få hennes skulder över på mig antagligen då jag tagit lån i hennes namn och spelat bort.

• Anonym (000)

Oki så du har dina skulder hos inkasso å är pålägg till kf? Bara för man skrivit på delgivning behöver man ej fått en anmärkning vet du om va? Brukar ha 14dagar på sig

Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?