• nilzz

Kan jag få Skuldsanering?

Hej

Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.

Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.

Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.

Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.

När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.

Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?

Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.

Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.

Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....

Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..

Någon med erfarenhet?

Ha det bra.

• Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?
  • nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-19 02:36:25 följande:

Oki så du har dina skulder hos inkasso å är pålägg till kf? Bara för man skrivit på delgivning behöver man ej fått en anmärkning vet du om va? Brukar ha 14dagar på sig

Jag har 4-5 olika Blancolån nu, har cirka 20 egna sms-lån, 20 i morsans namn, vad tycker du jag ska göra? Jag har inget val, måste låta allt gå till KF.. Kan ju inte betala.
  • Anonym (000)

Jag antar att de e din advokat som gett dig detta tips. Men så enkelt är de inte som du tror. Du har inget jobb ingen inkomst. Sen har du egen lht? För du kommer aldrig få en annan under saneringen. Du vet om de att du kan till och med få jävligt svårt å teckna el bolag?

• Anonym (von Anka)
    nilzz skrev 2014-10-19 00:53:30 följande:

För det första, skulden är nästan upp till 2 miljoner, och du kallar det för en "struntsumma"? 

Sett folk som skriver att dom har 200.000, 400.000 tillex, och vill ha skuldsanering, det är en strunt-summa, hur får du 2 miljoner till en struntsumma?

Visst har jag gjort fel, men det är en sjukdom, så är det bara, man bör få en andra chans?

Säg att jag hittar ett jobb. Får ut 17.000. Jag får behålla runt 9000 i existensminimum.

Då kan jag betala 8000 till KF. 8000 i 1 år (12mån) = 96.000 kr.

Om jag har en skuld på 2 miljoner, då behöver jag drygt 20 år på mig att betala tillbaka min skuld,. och då det är massa sms-lån osv vet jag inte hur det funkar med räntan som löper på osv.

Får jag skuldsanering, så är jag klar på 5 år, får jag inte, behöver jag runt 20 år på mig. Då är jag redo att ge upp mitt liv istället.

Om du får ett jobb som ger 17 000 efter skatt nu så kan du ha ett jobb som ger mer efter skatt om några år. Du är ung. Löner brukar höjas med åren.
  • nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-19 10:57:33 följande:

Jag antar att de e din advokat som gett dig detta tips. Men så enkelt är de inte som du tror. Du har inget jobb ingen inkomst. Sen har du egen lht? För du kommer aldrig få en annan under saneringen. Du vet om de att du kan till och med få jävligt svårt å teckna el bolag?

Jag äger ingenting, har haft bil osv men har ingenting. Ingen bil, ingen lägenhet,inget tlf abonnemang, INGENTING.

Står inte som ägare på ett skit.

Bor hemma just nu.,

• Anonym (000)

Tycker du skall tänka över de där innan du bara låter allt gå dit. Hur har du tänkt kunna få en lht? Sen så tar de ett tag innan du ens skulle få en sanering. De e inte så lätt som du tror. Hade jag varit dig hade jag gjort allt i min makt för å skaffa ett jobb. Se till å lägg upp en betalning från inkasso. Försöka få tag på en lht å kunna flytta hemifrån. Sen se till så hyran alltid e betald å kanske se efter skuldsanering då.

• nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-19 23:32:51 följande:

Tycker du skall tänka över de där innan du bara låter allt gå dit. Hur har du tänkt kunna få en lht? Sen så tar de ett tag innan du ens skulle få en sanering. De e inte så lätt som du tror. Hade jag varit dig hade jag gjort allt i min makt för å skaffa ett jobb. Se till å lägg upp en betalning från inkasso. Försöka få tag på en lht å kunna flytta hemifrån. Sen se till så hyran alltid e betald å kanske se efter skuldsanering då.

Vi snackar i runda slängar 2 miljoner.

Å du tycker jag ska flytta å skaffa lägenhet osv blabla?

Jag har noll kr, jobb får jag inte här, måste typ till Norge, så jävla lätt är det inte.

Låter allt gå iväg, får bli som det blir. Och jag säger inte det är lätt att få sanering, men har fått reda på från min advokat och flera andra som kan detta, att jag bör vara en kandidat till å få det, för jag kommer vara black i 20 år, och då har man i alla lägen bra chans på skuldsanering.

• Anonym (000)

Tycker du skall tänka över en extra gång. Är inte lätt som du verkar tro. Har jobbat en del med personer i din sits å sett vad som hänt för dem. Vet flera som som deras godamän å advokater sakta samma sak.

• nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-19 23:47:07 följande:

Tycker du skall tänka över en extra gång. Är inte lätt som du verkar tro. Har jobbat en del med personer i din sits å sett vad som hänt för dem. Vet flera som som deras godamän å advokater sakta samma sak.

Säger det igen. JAG ÄR TOTALT BLACK.

Å du är så jävla dum å tycker jag ska skaffa lägenhet?

Blev nyss arbetslös, väntar fortf på arbetsgivarintyget, får vänta flera månader på pengar från a-kassan. 

Å du tkr jag ska skaffa lägenhet å börja ordna med det nu?

Både advokat, och ALLA, säger jag ska sitta lugn å låta det gå iväg, finns ingen anledning å börja grejja avbetalningar nu, ska ju upp i rätten, kan få 1.5 års fängelse om det vill säg illa, men mest troligt så får jag kontraktsvård och då kan jag inte heller jobba.

• Anonym (000)

Å du tror att du får sanering under tiden du sitter inne om de blir så? Ta av dig offerkoftan risken för en sanering e väldigt liten om man inte kan bevisa att man gör något. Sitta å bara låta allt gå till kf sen söka å tycka synd om sig kommer kf genomskåda direkt skall du veta. Oavsett om du har noll NU kan du ut å söka jobb. Men men sitt du å luta dig tillbaka så får du se istället när de e försenat å ens försöka. Risken att du ens skulle få en sanering inom dem närmaste åren är extremt liten då de ligger ett brott i de hela. Men vist vill du bo med mamma å pappa tills du e 40 gör de då

• Anonym (skuldsanering)
    Anonym (000) skrev 2014-10-20 00:32:04 följande:

Å du tror att du får sanering under tiden du sitter inne om de blir så? Ta av dig offerkoftan risken för en sanering e väldigt liten om man inte kan bevisa att man gör något. Sitta å bara låta allt gå till kf sen söka å tycka synd om sig kommer kf genomskåda direkt skall du veta. Oavsett om du har noll NU kan du ut å söka jobb. Men men sitt du å luta dig tillbaka så får du se istället när de e försenat å ens försöka. Risken att du ens skulle få en sanering inom dem närmaste åren är extremt liten då de ligger ett brott i de hela. Men vist vill du bo med mamma å pappa tills du e 40 gör de då

Ts:s chanser att inom dom närmaste åren få skuldsanering är minimala!

Skulderna är alldeles för färska samt inkomst hos ts saknas.
Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?