• nilzz

Kan jag få Skuldsanering?

Hej

Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.

Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.

Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.

Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.

När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.

Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?

Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.

Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.

Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....

Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..

Någon med erfarenhet?

Ha det bra.

• Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?
  • nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-20 00:32:04 följande:

Å du tror att du får sanering under tiden du sitter inne om de blir så? Ta av dig offerkoftan risken för en sanering e väldigt liten om man inte kan bevisa att man gör något. Sitta å bara låta allt gå till kf sen söka å tycka synd om sig kommer kf genomskåda direkt skall du veta. Oavsett om du har noll NU kan du ut å söka jobb. Men men sitt du å luta dig tillbaka så får du se istället när de e försenat å ens försöka. Risken att du ens skulle få en sanering inom dem närmaste åren är extremt liten då de ligger ett brott i de hela. Men vist vill du bo med mamma å pappa tills du e 40 gör de då

Klart jag inte får sanering under tiden då jag gör mitt straff. Bo med mor å far till 40? Hmm, låter mysigt.

Har du expertis inom området? Ska jag börja betala av grejer jag inte har några pengar till? Ska jag göra som dig, jobba på Samhall eller jobba svart?

• nilzz
    Anonym (skuldsanering) skrev 2014-10-20 00:41:32 följande:
    Ts:s chanser att inom dom närmaste åren få skuldsanering är minimala!

Skulderna är alldeles för färska samt inkomst hos ts saknas.

Folk pratar utan att kunna "reglerna"

Sedan årsskiftet har dom ändrat att det inte spelar någon roll om skulderna är 10 år eller 1 månad, helheten som räknas.

• Anonym (skuldsanering)
    nilzz skrev 2014-10-20 01:15:14 följande:

Folk pratar utan att kunna "reglerna"

Sedan årsskiftet har dom ändrat att det inte spelar någon roll om skulderna är 10 år eller 1 månad, helheten som räknas.

Så du menar att kfm kommer att gå med på att du sen under 5 årstid betalar bara en liten bråkdel av din totala skuld på 2 miljoner kr?

Sen ska du veta att det kan vara någon av dina fordringsägare som sätter sig emot att du ska få skuldsanering och då avgörs det i Tingsrätten
  • nilzz
    Anonym (skuldsanering) skrev 2014-10-20 01:20:45 följande:
    Så du menar att kfm kommer att gå med på att du sen under 5 årstid betalar bara en liten bråkdel av din totala skuld på 2 miljoner kr?

Sen ska du veta att det kan vara någon av dina fordringsägare som sätter sig emot att du ska få skuldsanering och då avgörs det i Tingsrätten
    Det är ju så skuldsanering funkar. Finns folk som har mer i skulder såklart, har en bekant i GBG, han hade 1.2 mille å har nu skuldsanering.
  • nilzz
    nilzz skrev 2014-10-20 02:07:52 följande:
    Det är ju så skuldsanering funkar. Finns folk som har mer i skulder såklart, har en bekant i GBG, han hade 1.2 mille å har nu skuldsanering.

Därför man har en advokat också, möte idag, förhör på tisdag. 

Kan återkomma om någon är nyfiken!

• Anonym (Fia)

Det viktigaste här är inte huruvida du kan få det eller inte, det kan naturligtvis ingen här veta i förväg om ansökan kommer godkännas.

Något annat som är väldigt viktigt skulle jag vilja säga är att du INTE försöker ansöka om det innan du har spelberoendet helt under kontroll (vilket det inte låter som eftersom du nämner 1 månad gamla skulder) för om du får en sådan beviljad och du inte sköter den helt så bryts den. Och är det inte helt nya annorlunda regler så kan du endast få det beviljat en gång i livet. Att riskera det precis ur ett spelberoende när man bara är 25 låter dumt. 
    Utan inkomst så kommer de inte kunna mäta ut något ändå så fokusera på att komma till ett läge då du vet helt klart att du klarar att inte riskera att dra på dig mer skulder innan du ens ansöker. Då är chanserna att det faktiskt lyckas betydligt högre. 

• nilzz
    Anonym (Fia) skrev 2014-10-20 02:55:25 följande:

Det viktigaste här är inte huruvida du kan få det eller inte, det kan naturligtvis ingen här veta i förväg om ansökan kommer godkännas.

Något annat som är väldigt viktigt skulle jag vilja säga är att du INTE försöker ansöka om det innan du har spelberoendet helt under kontroll (vilket det inte låter som eftersom du nämner 1 månad gamla skulder) för om du får en sådan beviljad och du inte sköter den helt så bryts den. Och är det inte helt nya annorlunda regler så kan du endast få det beviljat en gång i livet. Att riskera det precis ur ett spelberoende när man bara är 25 låter dumt. 
    Utan inkomst så kommer de inte kunna mäta ut något ändå så fokusera på att komma till ett läge då du vet helt klart att du klarar att inte riskera att dra på dig mer skulder innan du ens ansöker. Då är chanserna att det faktiskt lyckas betydligt högre. 

Ja precis, vi ska somsagt på förhör på tisdag, och efter det så tar det ju en stund till kommande rättegång. Risken är att dom ger mig fängelse, kanske 10 månader, kanske 1 år, vem vet? Hur som helst ska min advokat yrka på kontraktsvård istället så jag får behandling för mitt spelmissbruk. Efter det går man till Skuld och Budget-rådgivnngs mannen, något sådant kallas det, och sammanställer skulder m.m.

Alltså, jag är bara 25, och det är viktigt att "inte göra bort sig" inte ta mer skulder. Men jag får nog inte ett snabblån på 500 kr om jag ens försöker, och jag har gett mig fan på att skärpa mig.

Vi får helt enkelt se hur allt utvecklar sig.

• Dr Mupp

Har du två miljoner i skulder hos kfm? För det är nämligen endast de skulderna som räknas och som man kan få skuldsanering på.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • nilzz
    Dr Mupp skrev 2014-10-20 05:42:26 följande:

Har du två miljoner i skulder hos kfm? För det är nämligen endast de skulderna som räknas och som man kan få skuldsanering på.

När allt räknas ihop, ja. Några är hos KF, vissa är hos inkasso och påväg dit.
  • Anonym (000)

Om du nu vet bäst som du ger sken om, varför lägger du upp en tråd här då om råd? Tråkigt å va 25 å ha hela livet framför sig å förstöra de så totalt som dig. Tro att man bara kan sitta lugnt å vänta tills allt går till kf säger rätt mycket om dig som person. Väx upp å ta ansvar för dina handlingar istället. Ta av dig offerkoftan sök hjälp för ditt spelande å sök dig ett jobb. Känns som de absolut bästa för dig e fängelse så du kanske kan inse vad du håller på med.

Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?