• Forumvärd

    Vardagen kan vara kaos. Har du någon panikplan? ?

    Alltså jag vet inte men här hos mig är det inte alltid soprent och städat. Det är inte kaos men ibland inte så städat som jag skulle vilja ha det. Och vad brukar hända när det är som värst?
    Jo- det ringer på dörren eller så ringer någon och vill komma över på en kaffe.
    Frågan är då, vad gör du?
    Har du någon panikplan och slänger undan alla saker på ett ställe där det inte syns?
    Eller är det så att du kanske rent ut sagt skiter i det. Kommer folk och hälsar på så får de banne mig ta det som det är?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Så här löser familjen Järvheden problemet:
    www.familjeliv.se/blogg/vuxenkrux/

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vardagen kan vara kaos. Har du någon panikplan? ?
  • vampyria2

    Det är en av fördelarna med att ha barn med diagnoser, alla mina nära och kära som kan tänkas komma på besök vet att man inte bara kan dyka upp för jag behöver förbereda barnen innan det händer saker som de inte brukar ingå i deras rutiner, så jag hinner alltid städa undan innan folk kommer

    Sen har jag sällan så stökigt att det är så mycket att röja men det är alltid skönt att hinna kolla läget innan folk kommer hit tycker jag

  • Eisa

    Dom får ta det som det är. Det finns inget att skämmas för så länge man inte har avföring på golvet.

  • fluu

    Nu har jag visserligen städmani så enda gångerna det inte är städat här är typ när vi varit sjuka en längre tid. Men skulle det komma någon spontant då är inte det hela världen heller och de som kommer spontant är ändå nästan alltid främlingar och jag lär aldrig träffa dem igen liksom. Alla som känner oss vet att man inte kommer på spontanbesök hit, för min skull.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (5S)

    Struktur och ordning och reda! Så slipper jag/vi detta!

  • Kofot

    Jag önskar att jag kunde vara lugn men det är jag inte. Vi snabbstädar hall, toalett och kök även om det är rent.

  • Anonym (annat)

    Jag röstade på annat för jag tycker inte att något av alternativen stämmer in riktigt på mig/oss. 

    Vi har det lite halvstökigt rätt ofta, och har inte något enormt behov av att det ska vara tipp topp när folk kommer hit. Och kommer de oanmält så får de acceptera att det är stökigare än om de skulle ha anmält sin ankomst i förväg Flört

    Men visst finns det gånger då man känner att hemmet är lite väl stökigt/smutsigt och helst skulle vilja låta bli att släppa in någon. 

    Om jag har typ 15 minuter på mig innan ngn kommer så drar jag nog fram dammsugaren och suger upp det värsta av dammet i hallen, badrummet och vardagsrummet (d.v.s. där gästen kommer att vara). Jag brukar även hälla i lite wc-rent i toalettstolen och vispa om så att det inte luktar illa från toaletten. Och så torkar jag av handfatet om det är geggigt/blött. 

  • Anonym (annat)

    Jag röstade på annat för jag tycker inte att något av alternativen stämmer in riktigt på mig/oss. 

    Vi har det lite halvstökigt rätt ofta, och har inte något enormt behov av att det ska vara tipp topp när folk kommer hit. Och kommer de oanmält så får de acceptera att det är stökigare än om de skulle ha anmält sin ankomst i förväg Flört

    Men visst finns det gånger då man känner att hemmet är lite väl stökigt/smutsigt och helst skulle vilja låta bli att släppa in någon. 

    Om jag har typ 15 minuter på mig innan ngn kommer så drar jag nog fram dammsugaren och suger upp det värsta av dammet i hallen, badrummet och vardagsrummet (d.v.s. där gästen kommer att vara). Jag brukar även hälla i lite wc-rent i toalettstolen och vispa om så att det inte luktar illa från toaletten. Och så torkar jag av handfatet om det är geggigt/blött. 

  • Anonym (annat)

    Tillägg till föregående inlägg; 

    Om matbordet är geggigt så torkar jag av det. Men det gör jag efter gästen har kommit. Likaså om det ligger fullt med tidningar, böcker eller annat skräp över bord, soffa o.s.v Spelar ju ingen roll att gästen ser medan jag plockar undan dessa saker.

  • Dexter dot com

    Har relativt undanplockat och rent jämt framför allt i kök och badrum. Mitt sovrum kan vara stökigt med obäddad säng, böcker och kläder här och var men där ska ju inga gäster in. Däremot är mina golv nästan alltid småsmutsiga (trots regelbunden dammsugning och moppning ) eftersom hundarna har fri tillgång till trädgården men jag har ett gäng gästtofflor i hallen så det får mina gäster acceptera.

  • Anonym (Udda?)

    Vi får aldrig oväntat besök eller nån som ringer en kvart innan och vill komma hit. Det närmaste är typ en granne som vill ge oss älgkött eller diskutera nåt och det är för kallt att stå i dörren.  Då får de komma in i köket och jag rafsar undan det värsta.

  • Themis

    Brukar ta en kvart att gå över gästtoan och byta några handukar och slänga undan lite ren tvätt, men värre är det inte än att resten får duga.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • enmamma

    Skickar ut ungarna för att möta gästerna, när mina medarbetare
    distraherar de nyfikna med att visa upp snigelsamlingar eller nya cyklar,
    hinner jag sätta på kaffet. sedan frågar jag passar det att sitta ute.

Svar på tråden Vardagen kan vara kaos. Har du någon panikplan? ?