• pufflan

Stäng ner flashback!

Total anonymitet är inte acceptabelt. Det är viktigt att veta vad syftet är med ens anonymitet är. Är det för att skydda sin person pga av rädsla för att bli utsatt eller är det för att få uttrycka sin främlingsfientlighet. Jag anser att anonymiteten på nätet är mer skadlig är vad den är stärkande. I alla fall på forum som Flashback. Där vädras främlingsfientliga åsikter och värderingar konstant. Där kommer man undan med att hata. Vad lär det människor? Jo att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar så länge man har en anonymitet i ryggen. Forum som flashback blir en plats där människor med inskränkta värderingar kan kanalisera och projicera sitt hat. Man ger hatarna ett forum - en fristad där de slipper att ta ansvar för vad de säger. 
    Jag anser att anonymitet inför offentligheten är nyttig eftersom det kan utgöra ett skydd om man riskerar att bli utsatt. Men för människor som kränker de mänskliga rättigheterna måste det finnas någon instans som kan ställa dem inför rätta. Därför borde inte total anonymitet få finnas. Endast anonymitet för offentligheten. Därför anser jag att ingen borde ha anonymitet inför staten och rättsväsendet eftersom de ska utgöra det organ som skyddar oss mot just människor som kränker de mänskliga rättigheterna.

Detta skrev "ratioaktiv" på flashback när man diskuterade tiggeri på tunnelbanan:
    "jag åker röda linjen typ varje dag runt 12 mot mörby....hela vägen till SU.
    det e alltid samma kille som spelar gitarr, går fram och tillbaka vill ha pengar(mittersta vagnen) han stör mig inte men de muslimska kvinnorna med deras slöjor, fyfan."
    Och detta skrev "Aviart" på samma tråd:
    "Dök upp en sån där tiggare på tuben för någon vecka sen. Var en gubbe som tittade på det fiolspelande mongot med en blick som sa "Sluta du inte spela så sodomerar jag dig med stråken!", Tiggaren tittade två sekunder på gubben och hoppade sen av."
    I en annan tråd om invandring skriver "rendez-vous" så här:
    "ingen förtjänar egentligen att bo bland blattar. De som röstade på sjuklövern visste inte bättre. Men nu kommer förmodligen verkligheten ikapp dem."
    Detta skriver "GanjaMoon" i ett inlägg som diskuterar varför feminister är fulare än vanliga kvinnor:
    "dom är ju arga feminister för att dom aldrig får kuk pga att dom är så fula
    samma sak med dessa "snälla killar" 
    två grupper med människor som aldrig får ligga, vilket gör dom arga och att dom hatar det motsatta könet"
    "Zergrush" skriver i en tråd om homosexualitet så här:
    "Brudar som håller på med brudar är ju bara heta! Inte alls samma sak som sånt där äckligt homosex"
    "Sigsten" skriver så här om somalier:
    "Sätt upp en sån där björnfälla, du vet en sådan med massa taggar som hugger fast offret i foten, under trappan. Det borde nog lära den jävlen att man inte pissar där.
    Glöm inte att filma det och lägg upp det här.
    Lycka till med negerjakten!"

"...muslimska kvinnor med deras slöjor, fyfan."
    "...det fiolspelande mongot..."
    "Ingen förtjänar att bo bland blattar..."
    "Dom är arga feminister för att dom aldrig får kuk pga att dom är så fula..."
    "...inte samma sak som sånt där äckligt homosex"
    "Sätt upp en sån där björnfälla...Lycka till med negerjakten!"

Jag blir helt stum när jag läser det här. Det sitter alltså vanliga människor med kött och blod precis som jag och sitter och skriver sådana här saker. Och de kommer undan med det. De får skriva det. Vad är skillnaden mellan att kalla någon "neger", "fiolspelandet mongo", "äckliga homos", "vidriga blattar" på gatan och på nätet? Det här ÄR inte okej!

När det finns en fristad där det är tillåtet att hata - en plats där man kommer undan utan att behöva stå för det man uttrycker - bildas ond cirkel. En slags viral gruppdynamik bildas. Man hetsar igång varandra och hatet växer. En hatnorm bildas kan man nästan säga. Detta är inte heller enbart inneslutet på flashback. Det påverkar människors mentaliteter - både individuella och kollektiva. När sånt här hat tolereras ger det signalerar om att det i allmänhet är acceptabelt att uttrycka sig så här - att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar. När man accepterar sådant här hat, sår man ett främlingsfientligt frö i vårt samhälle.

Vi som är delaktiga i ett demokratiskt samhälle har ett gemensamt ansvar att visa för individer som Ratioaktiv, Aviart, Rendez-vous, Ganjamoon, Zergrush och Sigsten, att de kränker de mänskliga rättigheterna och att det inte är okej. På samma sätt som vuxna måste säga till när barn utsätter varandra, måste vi medborgare agera som vuxna okej säga till när vi kränker varandra. Vi måste sätta ner foten och markera. Det är inte okej!

pufflanz.blogg.se/2014/october/stang-ner-flashback.html
  • Svar på tråden Stäng ner flashback!
  • Perplex
    mona83 skrev 2014-10-22 19:01:50 följande:

Fast jag kan faktiskt hålla med där, mkt skitprat på flashback och man sitter och outar folk där till höger och vänster utan att personen i fråga kan försvara sig.

Kallar fok för både mördare och div utan att det ens finns nått som styrker det mer än vad tidningar som aftonblaskan skriver.

Spekulera är man väldigt bra på där även att skriva ungefär som känner människan man outar bakom dens rygg.

Nä det finns en anledning att jag håller mig borta därifrån och det har inget med Nordkorea eller yttrandefrihet att göra. Utan snarare att man mest känner att det bara är idioter som hänger där.

Outar du folk som inte begått brott eller är misstänkta för att ha begått brott så blir du bannad på Flashback så det du skriver är ren smörja.
  • Perplex
    forfucksake skrev 2014-10-22 19:09:59 följande:

Flashback ÄR redan förbjudet i Sverige. Inte ppa kontroversiella åsikter som vädras där (i stort sett alla åsikter får yttras i en demokrati) utan HUR de yttras, samt att vissa på Flashback även har gjort sig skyldiga till hatbrott, uthängningar och förföljelse.

Problemet är att Flashback ligger på en utländsk server och därför är svår att komma åt, det går inte bara att stänga ner sidan.

Nej FB är inte olagligt i Sverige. Och deras servrar ligger i Sverige numera det är därför regeln om Hets mot folkgrupp finns på FB nu vilket den inte gjorde förut.
  • Tr58
    Zelzal skrev 2014-10-22 20:30:30 följande:

"Där vädras främlingsfientliga åsikter och värderingar konstant"

Ja,och det är faktsikt lagligt.

"Där kommer man undan med att hata."

Det är lagligt att hata och det finns således inget att äns behöva fly från (förutom lättkränkta människor,men å anbdra sidan så är det ocks lagligt att vara lättkränkt).

"Vad lär det människor? Jo att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar så länge man har en anonymitet i ryggen."

Man behöver visst ta ansvar för sina handlingar,förutsatt att handlingen var olaglig.t.ex hets mot folkgrupp,oavsett om det gjordes anonymt eller inte.

"Forum som flashback blir en plats där människor med inskränkta värderingar kan kanalisera och projicera sitt hat. Man ger hatarna ett forum - en fristad där de slipper att ta ansvar för vad de säger. "

Helt lagligt med andra ord.

"Jag anser att anonymitet inför offentligheten är nyttig eftersom det kan utgöra ett skydd om man riskerar att bli utsatt. Men för människor som kränker de mänskliga rättigheterna måste det finnas någon instans som kan ställa dem inför rätta."

Finns inget att ställas till rätta för eftersom det är helt lagligt att på ett vulgärt sätt beklaga sig över masstiggeri utfört av EU-zigenare,skenande massinvandring och allmänt samhällsförfall.

"Jag blir helt stum när jag läser det här."

Det är klart du blir,då du lever i en politisk korrekt fantasivärld där vänsterliberala värderingar såsom allas lika värde" och "ingen människa är illegal" råder,men då och då gör sig verkligheten påmind.

"Vad är skillnaden mellan att kalla någon "neger", "fiolspelandet mongo", "äckliga homos", "vidriga blattar" på gatan och på nätet? Det här ÄR inte okej!"

"Neger" är ett traditionellt uttryck för svart,subsaharisk Afrikan,"fiolspelande mongo" må vara vulgärt men lagligt,"vidriga blattar" är också lagligt men "äckliga homos" kan tolkas som åsiktsbrottet HMF.

"När det finns en fristad där det är tillåtet att hata - en plats där man kommer undan utan att behöva stå för det man uttrycker - bildas ond cirkel. En slags viral gruppdynamik bildas. Man hetsar igång varandra och hatet växer. En hatnorm bildas kan man nästan säga."

Det är tillåtet att ha virtuella fristäder där man kan hata,såvida man inte bryter mot någon lag.

"När sånt här hat tolereras ger det signalerar om att det i allmänhet är acceptabelt att uttrycka sig så här - att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar."

Saken är att det rent juridiskt sett faktiskt är lagligt,och statens eller rättsystems roll är inte att påtvinga allmänheten vänsterliberal moraler,utan att hålla igång ett fungerande samhälle.

"När man accepterar sådant här hat, sår man ett främlingsfientligt frö i vårt samhälle."

Främlingsfientlighet är lagligt.

"Vi som är delaktiga i ett demokratiskt samhälle har ett gemensamt ansvar.."

Jag som är delaktigt i ett demokratiskt samhälle (i teorin iaf) känner att jag har ett ansvar att stå upp för deras rätt att anonymt få uttrycka sina åsikter,såvida de inte begår lagbrott.

"att de kränker de mänskliga rättigheterna och att det inte är okej"

Vilka mänskliga rättigheter är det som de kränker,ge konkreta exempel.

"På samma sätt som vuxna måste säga till när barn utsätter varandra"

Det finns uppenbarligen en skillnad på hur man som privatpersoner väljer att uppfostra sitt barn samt vilka värderingar man väljer att uppfostra det med,och hur en neutral och saklig rättstat fungerar.

"Vi måste sätta ner foten och markera."

Det måste vi inte alls det.

"Det är inte okej!"

Det är faktiskt okej,rent juridiskt sett iaf.

Jag rekommenderar att du besäker Flashback och läser igenom deras regler,som du kommer att notera så är rena yttrandefrihetsbrott såsom uppvigling samt HMF faktsikt inte tillåtna där,vilket innebär att allt som skrivs är helt lagligt (om än främmande för en vänstervriden person);

www.flashback.org/regler

(Notera 0.09. , 1.03. , 1.04. 1.08. samt 1.09.)

Tack! Fantastiskt skrivet, håller fullständigt med.
  • vildblomma

Alla har väl FRIA ÅSIKTER oavsett om man själv anser att det är helt fel...
    Tror du att det kommer minska för att Flashback tas bort..... det var iaf det roligaste jag hört på länge i såfall 

Carma
  • nr49
    Perplex skrev 2014-10-23 06:08:34 följande:

Undrar om TS är lika inne på att hindra Muslimer från att sprida sin propaganda som går ut på att hela världen ska följa sha'ria och alla icke-muslimer ska betala beskyddaravgift eller bli mördade. Och även om du betalar beskyddaravgift saknar du alla former av rättsäkerhet och rättigheter.

Av någon anledning tror jag TS har mycket mer förståelse för Muslimernas krig och tagande av sexslavar än vad hon har för personer som inte gillar muslimer.

Nu ska vi inte överdriva här... Muslimerna driver egentligen inte mer krig än någon annan religion.

Det viktigaste att förstå är egentligen varför vi ska kriga? Kristna kyrkan hotade Galileo till livet för hans påstående  om att Jorden är en del av ett större universum och inte är själva centrumet i unversumet. Kristna kyrkan avrättade oliksinnade och till och med korståg bedrevs, allt för att Gud vill oss så väl (innerst inne)...

Islamiska extremister gör samma sak av saken idag, skillnaden är att den kristna kyrkan har tvingats att anpassa sig till det sunda förnuftet medans alla former av extremister lever kvar i medeltidens ideologi.

Religioner är en grogrund till konflikt, vilket historien har visat alltför många gånger. Det farliga är att blanda ihop välvilja och sunt förnuft med storhetsvansinne...
  • Perplex
    nr49 skrev 2014-10-23 10:08:09 följande:
    Nu ska vi inte överdriva här... Muslimerna driver egentligen inte mer krig än någon annan religion.

Det viktigaste att förstå är egentligen varför vi ska kriga? Kristna kyrkan hotade Galileo till livet för hans påstående  om att Jorden är en del av ett större universum och inte är själva centrumet i unversumet. Kristna kyrkan avrättade oliksinnade och till och med korståg bedrevs, allt för att Gud vill oss så väl (innerst inne)...

Islamiska extremister gör samma sak av saken idag, skillnaden är att den kristna kyrkan har tvingats att anpassa sig till det sunda förnuftet medans alla former av extremister lever kvar i medeltidens ideologi.

Religioner är en grogrund till konflikt, vilket historien har visat alltför många gånger. Det farliga är att blanda ihop välvilja och sunt förnuft med storhetsvansinne...
    Välkommen till 2000talet.
    Sen finns det ingen religion som har så många liv på sitt samvete som Islam.
  • nr49
    Perplex skrev 2014-10-23 11:48:39 följande:
    Välkommen till 2000talet.
    Sen finns det ingen religion som har så många liv på sitt samvete som Islam.
    Ingen vinner på att räkna döda kroppar, förutom dem som vill sprida skräck, oförstånd, anarki, och/en tro...

Vi bör kämpa för att överge denna övertygelse om att Gud är så jävla bra, innan vi bekämpar våra egna ursäkter till existens (oavsett hudfärg eller ursprung).

Krig baseras idag på religion, och har alltid gjort
  • mona83
    Perplex skrev 2014-10-23 06:09:54 följande:

Outar du folk som inte begått brott eller är misstänkta för att ha begått brott så blir du bannad på Flashback så det du skriver är ren smörja.

Skulle inte tro att det är smörja faktiskt, själv läst den tråden på flashback.

Folk i den gruppen har lagt in två individers facebook, tagit reda på personnr och även företag som den ena personen haft, åkt till deras gårdar och snokat och dom kallar även personerna i fråga för mördare trots att man tills motsatsen bevisats är oskyldig.

Sen skiter jag i om du kallar det för smörja, för jag vet vad jag har läst iaf.
    L.O.V.E
  • mona83
    Perplex skrev 2014-10-23 06:09:54 följande:

Folk i den gruppen har lagt in två individers facebook, tagit reda på personnr och även företag som den ena personen haft, åkt till deras gårdar och snokat och dom kallar även personerna i fråga för mördare trots att man tills motsatsen bevisats är oskyldig.

L.O.V.E
  • FiaMedFunkk
    mona83 skrev 2014-10-23 14:34:34 följande:

Vad är problemet? De använder och delar lagligt offentliga uppgifter. Ryktesspridning och skitsnack förekommer bland vanligt folk dagligen och folk har säkerligen spridit rykten och pratat skit om dig sedan barnsben.
Svar på tråden Stäng ner flashback!