• guchi

Sötsaker minimalt med kalorier ?

Om man vill ha godis, men inte så mycket kalorier.
    Vad ska man prova då ?

• Svar på tråden Sötsaker minimalt med kalorier ?
  • Aniiee
    guchi skrev 2014-10-29 20:35:26 följande:

Jag vet att det helst ska vara mörk choklad, men saknar sötman. Det är väl det dom brukar ha i finbutikerna.
    Sen var det ju det här med mängden. Kan 4-5 st pralin stora vara lagom för att inte komma över 150 kcal ?

Det finns alla sorters choklad i chokladbutiker. Behöver inte vara mörk för att vara bra kvalitet. Satsa på 45-60% kakaohalt om du vill ha söt choklad. 

Praliner från chokladbutiken kan lätt rycka loss på 150-200 kcal per styck om de är mellanstora. Så....2 räcker. Men bäst är att fråga om de vet. Glöm inte att huvudsyftet inte ska vara ditt sötsug, koppla bort det när du ska äta chokladen, utan att du ska njuta av chokladen. Sötsuget försvinner automagiskt med chokladen och inställningen.

Och ät chokladen "på riktigt". Inte tugga, bara låta smälta. sitt och njut och fundera. Ta fram ett anteckningsblock och skriv vad det smakar, smaka läääänge. Är chokladen sträv eller len? Blommig, vaniljig eller jordig? Kaffetoner eller kolatoner? Smakar den bäst med en kopp kaffe, te, vin, juice, whiskey eller vatten? Går det att göra varm choklad på den? Bli chokladprovare! Njut av livets goda. Vänd sötsuget till något positivt, ett löfte till dig själv att snar får jag njuta igen.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • guchi
    Aniiee skrev 2014-10-29 20:51:29 följande:
    Det finns alla sorters choklad i chokladbutiker. Behöver inte vara mörk för att vara bra kvalitet. Satsa på 45-60% kakaohalt om du vill ha söt choklad. 

Praliner från chokladbutiken kan lätt rycka loss på 150-200 kcal per styck om de är mellanstora. Så....2 räcker. Men bäst är att fråga om de vet. Glöm inte att huvudsyftet inte ska vara ditt sötsug, koppla bort det när du ska äta chokladen, utan att du ska njuta av chokladen. Sötsuget försvinner automagiskt med chokladen och inställningen.

Och ät chokladen "på riktigt". Inte tugga, bara låta smälta. sitt och njut och fundera. Ta fram ett anteckningsblock och skriv vad det smakar, smaka läääänge. Är chokladen sträv eller len? Blommig, vaniljig eller jordig? Kaffetoner eller kolatoner? Smakar den bäst med en kopp kaffe, te, vin, juice, whiskey eller vatten? Går det att göra varm choklad på den? Bli chokladprovare! Njut av livets goda. Vänd sötsuget till något positivt, ett löfte till dig själv att snar får jag njuta igen.
    Åh bara en ? Och jag som ville ha någonting lite mer att tugga på och smaska i mig.
  • Aniiee
    guchi skrev 2014-10-30 06:19:48 följande:
    Åh bara en ? Och jag som ville ha någonting lite mer att tugga på och smaska i mig.
    Och det är det tankesättet du behöver komma ifrån =)
  • guchi
    Aniiee skrev 2014-10-30 06:29:02 följande:
    Och det är det tankesättet du behöver komma ifrån =)
    Hmm.. tveksamt. Hellre vill jag ha några maränger istället iaf än så länge Skrattande
  • Aniiee
    guchi skrev 2014-10-30 06:32:43 följande:
    Hmm.. tveksamt. Hellre vill jag ha några maränger istället iaf än så länge Skrattande
    Maränger är gott. Gör de själv, så vet du hur mycket kval det är i de. 
  • guchi
    Aniiee skrev 2014-10-30 06:38:43 följande:
    Maränger är gott. Gör de själv, så vet du hur mycket kval det är i de. 
    Det finns en anledning till varför jag inte bakar.. hehe. Och det är lättare att läsa på förpackningen hur mycket kcal man får i sig. Problemet är bara att en påse innehåller fler än vad jag ska ha så jag får nog hitta någonting litet som är av exakt rätt dos per gång.
  • Aniiee
    guchi skrev 2014-10-30 06:46:48 följande:
    Det finns en anledning till varför jag inte bakar.. hehe. Och det är lättare att läsa på förpackningen hur mycket kcal man får i sig. Problemet är bara att en påse innehåller fler än vad jag ska ha så jag får nog hitta någonting litet som är av exakt rätt dos per gång.
    Jaså? Lathet? Okunskap? Brutna händer? Retas =P

Läs igen på marängförpackningen. Och kom ihåg att maränger man gör själv innehåller innehåller två ingredienser.....
  • guchi
    Aniiee skrev 2014-10-30 06:48:45 följande:
    Jaså? Lathet? Okunskap? Brutna händer? Retas =P

Läs igen på marängförpackningen. Och kom ihåg att maränger man gör själv innehåller innehåller två ingredienser.....
    Jag vill ha någonting som man kan ha minst tre av eller en lite större lagom mängd av för att bli tillfredsställd.
  • tobbe01

Fruktklubbor? Tar tid att slicka i sig (man tuggar självklart inte). Eller kanske klubbor med mintsmak?

• Tow2Mater
    tobbe01 skrev 2014-10-30 09:02:30 följande:

Fruktklubbor? Tar tid att slicka i sig (man tuggar självklart inte). Eller kanske klubbor med mintsmak?

Ja, polkagrisar kan ju ligga i princip orörda i skåpet hela året sen förra julen som nödlösning vid sötsug. :)
  • guchi
    tobbe01 skrev 2014-10-30 09:02:30 följande:
    Den var bra
  • guchi

Hjälp !

Jag har ätit två mums mums, har två kvar.
    Kan man frysa dom ?

Svar på tråden Sötsaker minimalt med kalorier ?