• Panda79

Inget fritids?

Får man ha sitt barn på fritids i Malmö om man är mammaledig med en baby?. nån som vet?

• Svar på tråden Inget fritids?
  • Panda79
    cloudberry79 skrev 2014-10-31 11:24:32 följande:

I sexårsverksamheten brukar det vara en hel del lek på schemat faktiskt.

Ok,låter bra!
  • hammarhajen
    cloudberry79 skrev 2014-10-31 11:24:32 följande:
    I sexårsverksamheten brukar det vara en hel del lek på schemat faktiskt.
    Jag svarade på ditt inlägg om att barnen går 30 timmar i åk 1, trådens första. Uppfattade inte att det gällde f-klass.
  • chrissepisse

Nej, det får man inte. Jag har varit föräldraledig och haft barn i förskoleklass två gånger här i Malmö. Schemat i förskoleklass på mina barns skola har varit 8.20 - 13.00 fyra dagar i veckan och 9.00 -13.00 en dag i veckan. Det är upp till rektorn på varje skola att ge dispens för fritidsvistelse vid föräldraledighet.

• Currykoalan

Nej, det får man inte. Barnet får gå kvar i två månader om ett litet syskon föds under tiden barnet är på fritids dock

Där mina barn går i skola gör fritids undantag ett fåtal dagar under terminerna.  Typ om fritids ska iväg på teater på eftermiddagen får även de barn som inte har fritids normalt följa med. Men det är alltså 3-4 dagar om året och inte som om barnet går på fritids så att säga.

• Panda79
    chrissepisse skrev 2014-11-02 09:16:35 följande:

Nej, det får man inte. Jag har varit föräldraledig och haft barn i förskoleklass två gånger här i Malmö. Schemat i förskoleklass på mina barns skola har varit 8.20 - 13.00 fyra dagar i veckan och 9.00 -13.00 en dag i veckan. Det är upp till rektorn på varje skola att ge dispens för fritidsvistelse vid föräldraledighet.

Ok! Hur gjorde ni då? Tog med kompisar hem efter skolan ibland? Är så rädd att hon inte ska få kompisar pga att jag hämtar henne kl 13 och alla andra får leka på fritids..mest det jag ränker på...
  • Panda79
    Currykoalan skrev 2014-11-02 10:25:03 följande:

Nej, det får man inte. Barnet får gå kvar i två månader om ett litet syskon föds under tiden barnet är på fritids dock

Där mina barn går i skola gör fritids undantag ett fåtal dagar under terminerna.  Typ om fritids ska iväg på teater på eftermiddagen får även de barn som inte har fritids normalt följa med. Men det är alltså 3-4 dagar om året och inte som om barnet går på fritids så att säga.

Är det i Malmö??
  • Alexi

Alla jag känner ser till att plugga på högskolan samtidigt för att få rätt till fritids för att barnet blir alldeles utanför annars.

• cloudberry79
    Panda79 skrev 2014-11-03 12:57:35 följande:
    Ok! Hur gjorde ni då? Tog med kompisar hem efter skolan ibland? Är så rädd att hon inte ska få kompisar pga att jag hämtar henne kl 13 och alla andra får leka på fritids..mest det jag ränker på...
    Vi gjorde iaf så att sonen fick ta hem kompisar när han slutade klockan ett. Vi kom överens med föräldrarna till den kompis han ville ha med hem (oftast samma) att vi skulle hämta båda barnen ett. Det gick jättebra faktiskt. Fritids är ändå inte mycket att hänga i julgranen enligt mig. Många barn och få vuxna.
    Just NO.
  • Flickan och kråkan
    Min äldsta går i ettan och går inte på fritids...inte nu och inte förra året i förskoleklass. Vi har tagit hem kompisar väldigt ofta. Förra året var det i stort sett dagligen. Nu har han själv insett att det finns stora fördelar med att inte gå på fritids. I början ville han för att "alla andra", men nu säger han tvärtom att han inte vill gå på fritids. Han konstaterade på väg hem från en aktivitet där vi åkte förbi skolan och de flesta av hans kompisar gick hem att....."då hinner man ju ingenting!" Han är social och har kompisar och är med i klassen. Detta trots att vi dessutom flyttat....i somras så ny skola, ny stad och inga vi känner. Vi gör ju väldigt mycket annat som hans kompisar inte har möjlighet till. Det ena måste inte vara sämre än det andra . Märker man att de blir utanför så brukar det gå bra att söka dispens. Det är ett legitimt skäl .
  • chrissepisse

Vi tog inte hem kompisar jätteofta, men det gick bra ändå. Nu har båda mina barn hamnat i förskoleklass tillsammans med flera barn som det gått på förskola med, så de har redan haft en plats i gruppen. Att inte vara på fritids under förskoleklassåret har inte påverkat deras kompissituation negativt. Nu går mellanbarnet i första klass och är på fritids fyra dagar i veckan och det har fungerat toppenbra från dag ett.
  • Panda79

Ok kanske jag som oroar mig i onödan! Får väl bjuda hem kompisar ibland men vet inte om jag orkar det varje vecka...ska kolla upp det där med högskolekurs:) man kan väl välja kurser på KOMVUX' med?

• Currykoalan
    Panda79 skrev 2014-11-03 12:58:21 följande:
    Är det i Malmö??
    Ja, Malmö.

Dottern hängde ofta med en av sina kompisar som inte gick på fritids hem i förskoleklassen och ettan. Så ofta så att jag tyckte det var pinsamt (vi kunde hämta tidigast halv fem, och kompisen åkte ofta bort på helgerna så vi kunde i stort sett aldrig bjuda igen så att säga). Men både mamman som var hemma under förskoleåret och pappan som var hemma under ettan påstod att det var mycket lugnare att ha med sig ett barn till hem än att bara hämta det egna.
Svar på tråden Inget fritids?