Jehovas Vittne
Hej alla där ute:)
Har funderat mkt och vill verkligen bli en så god människa som möjligt!
Studerar med jehovas vittne och känner mig ganska påläst.
En tidsfråga innan jag blir det!
Fråga mig vad ni vill, varsågod!
Angående Franz Raymond,
Den boken har jag läst och han baktalar jehovas vittnens organisation.
Han nämner om tex att civiltjänstöring hos militären borde tillåtas, vilket är emot jehovas vittnens andliga läror. Han var emot att 2/3 skulle ha vinnande besut och att många i ledningen inte hade tid att läsa Bibeln för de var så upptagna med allt annat.
För att överhuvudtaget komma in i ledningen är det otroligt tuffa krav! Bla att man kan Bibeln utan och innan till! Han blev tillbaka ett vittne har jag hört.
Angående Franz Raymond,
Den boken har jag läst och han baktalar jehovas vittnens organisation.
Han nämner om tex att civiltjänstöring hos militären borde tillåtas, vilket är emot jehovas vittnens andliga läror. Han var emot att 2/3 skulle ha vinnande besut och att många i ledningen inte hade tid att läsa Bibeln för de var så upptagna med allt annat.
För att överhuvudtaget komma in i ledningen är det otroligt tuffa krav! Bla att man kan Bibeln utan och innan till! Han blev tillbaka ett vittne har jag hört.
Jag vet inte om det är något de lurar i er på mötena, men du är fel ute. För att vara berättigad att söka statsbidrag så måste man vara ett registrerat trossamfund. Jehovas vittnen ÄR ett registrerat trossamfund. Något mer än så krävs inte för att få SÖKA. Men för att bli tilldelad bidrag finns vissa krav som JV inte uppfyller.
Religiösa samfund som "bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som det svenska samhället vilar på" kan få statsbidrag.
Något av det som framhålls är t ex demokrati, humanism, jämställdhet och respekt för andra människor.
Personligen skulle jag vilja påstå att INGET av detta uppfylls av JV. DÄRFÖR får de inget bidrag. Trots att de är ett registrerat trossamfund och därmed alltså är berättigade att söka.
Det kan hända att de försöker lura i sina undersåtar något annat på mötet, i sann JV anda, men det stämmer hur som helst inte. De är berättigade att söka, de har sökt, men de har blivit nekade eftersom de inte uppfyller kraven.
Jag vet inte om det är något de lurar i er på mötena, men du är fel ute. För att vara berättigad att söka statsbidrag så måste man vara ett registrerat trossamfund. Jehovas vittnen ÄR ett registrerat trossamfund. Något mer än så krävs inte för att få SÖKA. Men för att bli tilldelad bidrag finns vissa krav som JV inte uppfyller.
Religiösa samfund som "bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som det svenska samhället vilar på" kan få statsbidrag.
Något av det som framhålls är t ex demokrati, humanism, jämställdhet och respekt för andra människor.
Personligen skulle jag vilja påstå att INGET av detta uppfylls av JV. DÄRFÖR får de inget bidrag. Trots att de är ett registrerat trossamfund och därmed alltså är berättigade att söka.
Det kan hända att de försöker lura i sina undersåtar något annat på mötet, i sann JV anda, men det stämmer hur som helst inte. De är berättigade att söka, de har sökt, men de har blivit nekade eftersom de inte uppfyller kraven.
Du har inte läst boken. Det finns inte en chans att du skulle få för dig att han baktalar organisationen. Ödmjukare man har jag svårt att föreställa mig. Han tyckte inte att det var rätt att besluten fattades så godtyckligt, genom omröstning.
Styrande kretsen vill ju gärna framstå som att de är någon slags direktkanal till Gud och då kan man ju få för sig att de ber och samtalar tills de åtminstone är eniga, innan de bestämmer saker som berör miljoner. Men icke.
Raymond Franz blev INTE ett JV igen. Thank God.
Det är inte alls så att Raymond Franz baktalar jehovas vittnen. Han är väldigt uppriktig, korrekt och saklig, lägger inte in några värderingar i det han skriver. Man drar sina egna slutsatser utifrån de fakta han presenterar.
Han hade inte för avsikt att skriva någon bok. Den organisation som jagade honom och försökte under ett flertal tillfällen sätta dit honom på ytterst fula sätt. Han blev till sist utesluten och officiellt i smutskastad i Vakttornet. Efter en tid bestämde han sig för att skriva en bok för att rentvå sig.
Du har inte läst så noga om du säger att han ville att civiltjänstgöring borde tillåtas. Däremot jämför han hur lättvindigt sällskapet gjorde skillnad på hur vittnen i Mexico tilläts att muta regeringstjänstemän för att de skulle intyga att de gjort militärtjänstgöring. Det krävdes för att få ta körkort tex. En anledning de anförde var att det var vanligt att man gjorde så. Medan de samtidigt tvingade vittnen i Malawi att inte få köpa ett partikort, som alla i Malawi måste göra. De fick utstå enorm förföljelse eftersom de var ståndaktiga. Massor blev dödade, våldtagna och fick sina hus nedbrända.
I båda fallen krävdes en handling som inte var godtagbar för ett vittne, men den styrande kretsen bestämde att de i Mexico fick tillåtelse att muta utan restriktioner.
DEN dubbelmoralen var det han ifrågasatte eller förde upp i ljuset.
När det gäller 2/3 majoritet så visade han ett flertal fall som gjorde förändringar omöjliga.
Regeln var att 2/3 majoritet av HELA den styrande kretsen måste godkänna en FÖRÄNDRING som togs upp. Medan det räckte med MAJORITET för att genomföra ett NYTT beslut.
Ofta var det inte ens 2/3 samlade vid deras möten, vilket betydde att även om alla var överrens så kunde man inte besluta. Det ledde i ett flertal fall som han räknade upp till att många fick leva under orimliga regler.
Dvs han visar de problem som det skapade och vem som helst som läser fattar att det inte fungerar. Dessutom sov vissa närvarande på mötet och en del var helt oförberedda på de beslut som togs.
När man läser och förstår hur besluten togs så inser man med största tydlighet att det är helt och hållet människogjorda regler som styr Jehovas Vittnen, tvärtemot vad man trodde när man var med.
Synd du lämnade tråden!
Det är tråkigt och ledsamt att se hur många här kränkte dig och det du drömmer om att bli.
Hoppas du läser detta:
Det stämmer att jehovas vittne ansökte om att bli berättigad om att ansöka om statsbidrag.
Det är helt riktigt som du skrev att det är två skilda saker att bli berättigad och ansöka om bidrag. Anledning att de ansökte om att bli berättigade är för att slippa betala skatt som alla andra trossamfund slipper. Som trossamfund är det tillåtet att slippa betala skatt nämligen. De är inte intresserade om bidragsdelen. Sedan är det inte rättvist att alla andra trossamfund
sipper betala skatt men inte jehovas vittnes trossamfund.
Att betala skatt om de säger så till dig som ett vittne så -ljuger de.
Ett registrerat trossamfund är redan skattebefriat, dvs de betalar inte skatt på sina bidragsintäkter. De har aldrig betalat skatt på dessa intäkter i Sverige.
De har gjort en ansökan om stadsbidrag första gången 2007 som de fått avslag på, de har överklagat detta avslag, se alla länkar ovan, bl.a till högsta förvaltningsdomstolen. De har eller ska överklaga till Europadomstolen som ett sista försök. Det gäller BIDRAGET och inte något annat.
Det är märkligt att de för sina egna bakom ljuset i denna fråga som är så lätt att kontrollera.
De försöker i ett annat ärende undvika att betala skatt för de som bott på Arboga och har alltså haft ersättning med liten lön, fri mat, husrum, tandvård, bilrep, läkarvård osv. De kallar det för klosterverksamhet för deras ordensmedlemmar. (inga andra trossamfund i Sverige är skattefriade för sina anställda heller)