• Densi

Polyamorös

Jag lever i ett öppet polyamoröst förhållande och ser sanningen i vitögat.
    Jag har flera barn och älskar alla lika mycket, och såg ingen minskning i kärleken till de olika barnen ju fler de blev.
    Själv är monogami förhållanden bara egoism där man fått för sig att man kan äga en människa.

Nu ska vi se vad ni tycker

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Polyamorös
  • Kereza

Jag är inte poly och jag fattar att poly-människor fått en del kritik genom åren, men nu gör så många av dem samma sak själva att jag tappat all sympati, för att vara ärlig.

Varför inte bara acceptera att precis som man kan vara poly så Kan man vara seriell-monogam? Varför är det så omöjligt att acceptera att människor är olika?

Ok, människan är inte byggd, av naturen, för att vara monogam - det har jag stor nytta av när jag sitter där och FÅR ha sex med andra för min partner, men inte VILL, för att jag helt enkelt inte tänder på andra när jag har honom. JAG är alltså seriell-monogam och jag börjar bli väldigt trött på att alla poly ständigt talar om för mig att jag bara är hjärntvättat eller ljuger för migsgjälv. Det är min hjärna och kanske funkar den annorlunda än deras - vad vet jag. Eller, för den delen, vad vet de? 

Sen älskar jag min lillebror - men det är ju trots allt en helt annan sorts kärlek. 

• Common sense

Vi har alla olika preferenser och jag dömer ingen.

Hade jag fått chansen hade jag lätt haft ett par-tre män. Tyvärr är de jag fastnar för lite out of my leauge. Typ kända skådisar. Tungan ute

• Nyfiken gul

alltså jag är också poly men jag håller INTE med om det sista du skriver, det är så fruktansvärt fördomsfullt. 

Jag är gift i ett monogamt äktenskap och har inget problem med det, min man är inte poly men det innbär inte att vi på något sätt äger varandra. 

Att ha ett förhållande handlar ALDRIG om att äga någon oavsett vad än förhållandet kan tänkas heta eller hur det än är uppbyggt. 

Tror man att monogami är strama tyglar och ägandeskap har man inte fattat nånting

kärleken är fri för alla.  Punkt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fjäril Vingad

Håller inte med dig, TS, om att monogami är egoism. Sådana uttalanden spär bara på fördomar, och det är aldrig bra!

Poly är inte för alla, likväl som monogami inte är för alla.

Fram för respekten för ALLAS rätt att få leva som de själva valt.

• Tecum
    Nyfiken gul skrev 2014-11-02 11:01:49 följande:

alltså jag är också poly men jag håller INTE med om det sista du skriver, det är så fruktansvärt fördomsfullt. 

Jag är gift i ett monogamt äktenskap och har inget problem med det, min man är inte poly men det innbär inte att vi på något sätt äger varandra. 

Att ha ett förhållande handlar ALDRIG om att äga någon oavsett vad än förhållandet kan tänkas heta eller hur det än är uppbyggt. 

Tror man att monogami är strama tyglar och ägandeskap har man inte fattat nånting

kärleken är fri för alla.  Punkt. 

Kan du utveckla det lite? Du säger att du är poly men du lever i ett monogamt äktenskap, av fri vilja givetvis. Men betyder det att du egentligen skulle vilja ha fler män fast du avstår av hänsyn till din partner, eller att du är poly av princip men inte vill ha någon annan för egen del?
  • Anonym (Polymonogam)

vad som är sanningen i ett polyförhållande kan nog diskuteras ...

jag känner många som lever polyamoröst men där det bara gäller åt ena hållet....  

Det finns många inom polyvärlden där man har skapat egna regler för hur man ska leva och jag kan väl inte tycka det är fri kärlek när bara en av parterna får ha flera partners men inte det motsatta könet... 

Hyckleri är vad det är. 

• Fjäril Vingad
    Anonym (Polymonogam) skrev 2014-11-02 11:24:54 följande:

vad som är sanningen i ett polyförhållande kan nog diskuteras ...

jag känner många som lever polyamoröst men där det bara gäller åt ena hållet....  

Det finns många inom polyvärlden där man har skapat egna regler för hur man ska leva och jag kan väl inte tycka det är fri kärlek när bara en av parterna får ha flera partners men inte det motsatta könet... 

Hyckleri är vad det är. 

Fast de kanske vill ha det så? Och då är det ju okej.
  • Anonym (Polymonogam)
    Fjäril Vingad skrev 2014-11-02 11:32:27 följande:
    Fast de kanske vill ha det så? Och då är det ju okej.
    absolut får dom ha det så om det är frivilligt men jag lever tätt inpå en av dessa polyfamiljer och det är inte frivilligt när det väl kommer till kritan.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Polymonogam) skrev 2014-11-02 11:44:25 följande:
    absolut får dom ha det så om det är frivilligt men jag lever tätt inpå en av dessa polyfamiljer och det är inte frivilligt när det väl kommer till kritan.
    Då kan man ju förvisso ha åsikter. Å andra sidan är det ändå deras liv och de väljer uppenbarligen att stanna...

Jag hade inte stannat. Min frihet är viktig för mig.
Svar på tråden Polyamorös