• Arpana

Fostervattnet försvann vecka 18

Många tankar och undringar som jag hoppas några av er kan hjälpa mig att besvara eller så får ni gärna dela era egna erfarenheter kring liknande situationer...

I vecka 18 på onsdagen var vi på rutinultraljud, barnmorskan hade svårt att se det Lill miraklet men sa att hjärna och hjärta såg bra ut, vi blev dok ombokade för ett nytt ultraljud två veckor senare för att som hon uttryckte det kolla bebisens profil.

På onsdag eftermiddag började jag känna ett visst läckage men tänkte inte så mycket på det då jag hört att man kan läcka urin när man är gravid, läckte lite då o då fram till fredag kväll då jag även började blöda lite färsk blod, bestämde mig för att blöder det fortfarande på söndag morgon så ringer jag 1177 och hör vad de säger. ( Jag blödde i vecka 7 o då var det ingen fara därav väntan) Jag blödde fortfarande på söndagen o ringde då till 1177 som kopplade mig vidare till förlossningen som ville att vi skulle komma in på en gång. Väl på förlossningen fick vi träffa en jourläkare som gjorde ett snabbt vaginalt ultraljud o sedan bara sa det här ser inte bra ut det finns inget fostervatten kvar... Helt chockade o förstummade visste inte jag o min sambo vad vi skulle fråga :( Läkaren sa att förr i tiden gjorde man abort när något sådant hände... Men vi kan boka in en ny tid på fredag o se om fostervatten fyllts på... Jaha, är det något jag ska tänka på nu då under veckan frågade jag, Nää svarade läkaren du kan vara precis som vanligt vill naturen att det ska bli ett missfall så blir det det...Fullständigt förtvivlade åkte vi från förlossningen, det som sett så bra ut på rul enligt barnmorskan, hur kunde detta hända?

Jag slutade blöda på söndag kväll, men bestämde mig för att sjukskriva mig hela veckan för att jag hade googlat runt på liknande situationer där i senare fall sjukskrivning o strikt sängläge ordinerats. Jag skulle aldrig kunna leva med mig Sköld om jag inte gjort allt jag kunnat för att hjälpa hinnan och läka, så veckan har spenderats mestadels på rygg läsande o läsande om liknande situationer, mycket hjälp har det gett oss. Men jag undrar är det någon som förlorat sitt fostervatten och och sedan har fosterhinnan lyckats läka ihop? Har era bebisar klarat detta, vad har det blivit för komplikationer?

Fredag kom o jag hade mina aningar om att det inte fanns något vatten då jag läckt lite å o då under veckan.... Vi fick träffa en överläkare som gjorde dels vaginalt ultraljud dels ultraljud på magen. väldigt väldigt svårt att se sa han o det var lite lite fostervatten hos bebisen men hjärtat tickade på så fint. Vi satt i samtal efteråt o läkaren sa att det inte ser bra ut, barnet kan inte utveckla sina lungor och sina muskler utan fostervatten...Ni får gå hem och fundera på vad ni vill göra o höra av er på måndag. betydligt bättre och förklarade läkare denna gången men han sa att hjälp inte ges om vi inte kommit till vecka 24... och här är vi nu, det värsta beslutet i våra liv, fruktansvärt smärtsamt så vi vänder oss till er för att om möjligt bli klokare...

Till saken hör att vi försökt få barn i två år, fått hjälp via fertilitetisklinik med ägglosnningsstimulerade tabletter och hormon sprutor utan framgång... I Juni i år fick jag efter mycket tjat levaxin för min sköldkörtel då värde på tsh pendlat mellan 2,7-6 och jag har antikroppar på över 600. Är detta något som kunnat påverka att vatten gick o bebis inte mår bra? Jag har även två livmödrar med en livmoder tapp det upptäcktes vid ultraljud på bebis i vecka 7, kan det göra att fostervatten gått men det kan finnas andra ställen eller sätt bebis löser det på?

Vi är såååå tacksamma för alla svar eller berättelser om liknande situationer, som kanske kan hjälpa oss hitta ett svar på vad vi ska göra....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-09 13:49
    Vår älskade Krigare togs sig till vecka 24, så nu får vi äntligen hjälp :) Vi håller tummarna för att hen fortsätter kämpa på i magen i många fler veckor dock!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-18 09:44
    I vecka 24 (23+1 och 23+2) fick jag kortisonsprutor för att skynda på lungmognaden hos bebis. I den veckan gjordes oxå infektionsprover, blod, urin, och cevrixprover .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-31 14:16
    2015-12-23 föddes våran son, i vecka 26, 25+0, förlossningen kom igång av sig själv. Han orkade inte leva mer än ett par minuter utanför magen, troligen berodde det på att lungorna var så underutvecklade men vi inväntar svar från obduktion.

• Svar på tråden Fostervattnet försvann vecka 18
  • Cazza

Min pojke saknade ju vatten och klarade sig ju tyvärr inte. Hans vatten började ta slut runt v 22 och de senaste 7 veckorna innan de plockades ut så blev det mindre o mindre, till slut helt torrt. Är det helt torrt ligger hinnorna svepta kring barnet. Lungorna utvecklas inte som de ska, njurarna kan påverkas. Barnet kan inte röra sig och kan då få stela leder o muskler. MEN fostervatten syns inte alltid på ul, lite vatten kan räcka!! Beror också på vart vattnet ligger. Framför munnen= bra.

Min kille var också tillväxthämmad o föddes v 29 så era barn har säkert bättre odds.

• Arpana

Tänker på dig med Lövfallet, hur är det med er? Hur går det o jobba? Vi mår ok, läget är iof oförändrat vattnet läcker ut i samma takt som det produceras nytt, men bebis växer som den ska o jag känner hur hen rör på sig i den mån den kan :) Men imon blir vi inlagda o får förhoppningsvis bra hjälp nu och en hel del svar. Tänk läkarna trodde inte att bebis skulle orka till vecka 24 men vi har en liten krigare där inne :) Många Kramar till er

Lövfallet skrev 2014-12-07 12:03:05 följande:

Hur går det för er Arpana? Tänker på dig dagligen! Kramar! 

• Lövfallet
    Arpana skrev 2014-12-07 13:39:45 följande:

Tänker på dig med Lövfallet, hur är det med er? Hur går det o jobba? Vi mår ok, läget är iof oförändrat vattnet läcker ut i samma takt som det produceras nytt, men bebis växer som den ska o jag känner hur hen rör på sig i den mån den kan :) Men imon blir vi inlagda o får förhoppningsvis bra hjälp nu och en hel del svar. Tänk läkarna trodde inte att bebis skulle orka till vecka 24 men vi har en liten krigare där inne :) Många Kramar till er

Det går bra att jobba! För lite mer än en vecka sedan gjorde vi vårt RUL. Läkaren kunde inte se hjärtat tydligt, diafragman samt ena foten så på onsdag ska vi göra ett nytt ultraljud för att utesluta missbildning. Vet inte om man ska skratta eller gråta?! Hoppas iallafall att det ser bra ut och att vi slipper gå på flera kontroller sen! 

Är du inlagd nu? Så skönt att ni äntligen får den hjälp som ni förtjänar! Drygt att gå och vänta på att gå in i rätt vecka! Härligt att bebisen mår fint och växer! 

Många kramar till er!!!
  • Arpana

Skönt att det går Usch ja stackars er, att det aldrig ska ta slut... Men har de inte sett hjärtat, diafragman, och foten innan, eller gjordes det inga tillväxt kontroller och ultraljud när du läckte fostervatten? Håller tummarna för att ni får positiva besked idag!

Jupp inlagd nu och både jag o bebis är under super bevakning så det är skönt :)

Kram

Lövfallet skrev 2014-12-08 20:57:29 följande:

Det går bra att jobba! För lite mer än en vecka sedan gjorde vi vårt RUL. Läkaren kunde inte se hjärtat tydligt, diafragman samt ena foten så på onsdag ska vi göra ett nytt ultraljud för att utesluta missbildning. Vet inte om man ska skratta eller gråta?! Hoppas iallafall att det ser bra ut och att vi slipper gå på flera kontroller sen! 

Är du inlagd nu? Så skönt att ni äntligen får den hjälp som ni förtjänar! Drygt att gå och vänta på att gå in i rätt vecka! Härligt att bebisen mår fint och växer! 

Många kramar till er!!!

• Kattflickan

Jag har läst er tråd och har två kanske dumma frågor:

1. Är ni sjukskrivna? Hjälper det inte att ligga stilla mycket?

2. Min syster bor i Schweiz och när hon väntade sin son så hade hon under en tidsperiod lite fostervatten. Hennes läkare sa då att hon skulle dricka jättemycket vatten. Hon gjorde det och fostervattennivån blev ok igen. Har ni också fått detta råd?

Jag önskar er verkligen lycka till. Hoppas era barn kommer ut friska.

• Arpana

Det finns absolut inga dumma frågor, jag har haft mkt frågor som jag har många o vara tacksam för och inte en historia är den andra lik...

Jag är inlagd på sjukhus sedan 22+6 i måndags, och har varit sjukskriven sedan den 6 nov o legat hemma under den tiden, inet gjort många knop... i mitt fall är det tyvärr så att så fort det bildas nytt fostervatten så sipprar det ut...:( Har oxå läst att det ska var bra m vatten så jag dricker mellan 5-6 liten om dagen :) Allt jag kan för o hjälpa den Lill :)

Tack för din omtanke kattflickan!

Kattflickan skrev 2014-12-13 22:10:13 följande:

2. Min syster bor i Schweiz och när hon väntade sin son så hade hon under en tidsperiod lite fostervatten. Hennes läkare sa då att hon skulle dricka jättemycket vatten. Hon gjorde det och fostervattennivån blev ok igen. Har ni också fått detta råd?

• Lövfallet
    Arpana skrev 2014-12-10 10:43:15 följande:

Skönt att det går Usch ja stackars er, att det aldrig ska ta slut... Men har de inte sett hjärtat, diafragman, och foten innan, eller gjordes det inga tillväxt kontroller och ultraljud när du läckte fostervatten? Håller tummarna för att ni får positiva besked idag!

Jupp inlagd nu och både jag o bebis är under super bevakning så det är skönt :)

Kram

Hej igen! Förlåt för sent svar! Vet inte riktigt vart december tog vägen! Firade förresten jul i Halmstad och tänkte på dig flera gånger! 

Det uppföljande ultraljudet visade en frisk liten pojke men vattnet fyller inte på sig som det ska. Går därför var fjärde vecka nu på ultraljud. Ligger just nu lågt, men acceptabelt i vattenmängd. Utvecklingen av lillkillen bör inte påverkas enligt läkaren.

Hur har ni det? Är lilla bebisen kvar i magen eller ligger han i din famn just nu rent av?! Hoppas hur som helst att ni mår fint!

Många kramar!
  • Lövfallet
    Kattflickan skrev 2014-12-13 22:10:13 följande:

Hej!
    Eftersom jag slutade läcka fostervatten så ska jag leva "som vanligt" enligt läkaren. Går dock på ultraljud var fjärde vecka då mitt vatten inte fylls på som det borde. Frågade läkaren om det hjälper att dricka mycket men enligt henne fanns inga studier som stödde den teorin. Försöker dock dricka lite extra iallafall samt saltar maten (binder kvar vätska i kroppen) för att hjälpa kroppen lite på traven!

Tack för din omtanke! Och hoppas verkligen också att våra små bebisar inte kommer att ta skada av detta...
  • Mari80

Beklagar verkligen att ni inte fick behålla er lille kille TS!!! Kram

• Anonym (fruktis)

Oj vad tråkigt att det inte gick bra. Jag beklagar verkligen. Det finns inga ord för hur hemskt det är.

Man får vara ledsen och det får ta tid.

• Anonym (fruktis)

Formulerade mig lite skumt. Självklart är man ledsen och man får vara hur ledsen som helst. Jag grät varje dag i flera månader.

Förhoppningsvis har ni blivit erbjudna att gå och prata med någon via sjukhuset annars brukar man få via sin gravidförsäkring om ni hade en sådan.

Tänker på dig och lider med dig.

• Lövfallet

Arpana! Såg precis att du hade uppdaterat längre upp på sidan. Jag beklagar verkligen sorgen. Kan inte med ord beskriva hur ledsen jag är för eran skull. Förstår om du kanske inte är inne här längre men du ska veta att jag tänker på er... Många många kramar!

• Arpana

Tack så mkt för omtanken Marie80, Fruktis och Lövfallet. Önskar dig all lycka till m fortsatta graviditeten och att allt kommer gå bra för ert lille mirakel Lövfallet!

• Arpana

Kramar och Stort tack till er alla som delat era vackra och sorgsna historier om era mirakel. Ni har varit ett enormt stöd och stor hjälp under vår resa!

• Anonym (E)

Hur gick det TS  ?är i samma sits nu 

• Zaro
    Anonym (E) skrev 2023-10-30 23:22:00 följande:

Hur gick det TS  ?är i samma sits nu 

Samma här - hur gick det för dig?
  • Anonym (ff)
    Anonym (E) skrev 2023-10-30 23:22:00 följande:

Hur gick det TS  ?är i sits nu 

Du kan putta en 9 år gammal tråd utan något mer än klassikern " är i samma sits". En KÄNSLIG tråd där allt står i TS.
Svar på tråden Fostervattnet försvann vecka 18