• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • isabellab

Har ni dem i egen säng eller tex i babynest i sängen?

• Ssajko
    isabellab skrev 2014-12-11 17:35:49 följande:

Har ni dem i egen säng eller tex i babynest i sängen?

Jag har henne i babynest eller egen säng brevid min. Babynest om hon är väldigt gnällig eller jag vill ha henne lite närmare. ????
  • Missimissi
    isabellab skrev 2014-12-11 15:05:44 följande:

Vad duktiga alla är! Vår lille är bara två veckor o vi båda är hemma (utan andra barn) och får ändå sömnbrist och träter på varandra konstant. :(

Det är stor skillnad mellan barn och barn PLUS att man är mer härdad när det är andra barnet så känn dig inte dålig pm du tycker det är jobbigt -det gjorde jag med första gången trots att jag hade såhär i eftethand ett "lätt barn"!
  • isabellab

Tack <3

Missimissi skrev 2014-12-11 20:08:50 följande:

Det är stor skillnad mellan barn och barn PLUS att man är mer härdad när det är andra barnet så känn dig inte dålig pm du tycker det är jobbigt -det gjorde jag med första gången trots att jag hade såhär i eftethand ett "lätt barn"!

• EnPetra
    isabellab skrev 2014-12-11 11:14:27 följande:

Hur gör ni med nätterna?

Både när den ene har jobb och när båda är lediga?

Vi har verkligen fått en så otroligt nöjd och lätt bebis och ändå så får vi inte ihop det med sömn och (egna) tårar. Tips tack!!

Du är inte ensam. Jag har hunnit gråta många nätter pga av amning och blöjbyte. Min sambo är väldigt svårväckt, så det är alltid jag som vaknar och tar henne. Dock så brukar jag buffa igång honom för blöjbyten ibland när jag håller på att bryta ihop av sömnbrist.

Första barnet här med, hon sover i sin egna säng bredvid våran. Har monterat lös ena långsidan så hennes säng står ihop med vår. Ibland så sover hon ändå med mig i sängen (läs: på mig i sängen), när ingenting annat funkar. Men då kan ju inte jag sova. 

Min sambo börjar om och jobba på måndag, gruvar mig hur jag ska orka alla blöjbyten och matningar på nätterna+ ta allt på dagarna medans han är borta.. Men man vänjer sig väl när man kommit in i det hela. 
  • Eva 763
    EnPetra skrev 2014-12-11 20:56:19 följande:
    Du är inte ensam. Jag har hunnit gråta många nätter pga av amning och blöjbyte. Min sambo är väldigt svårväckt, så det är alltid jag som vaknar och tar henne. Dock så brukar jag buffa igång honom för blöjbyten ibland när jag håller på att bryta ihop av sömnbrist.

Första barnet här med, hon sover i sin egna säng bredvid våran. Har monterat lös ena långsidan så hennes säng står ihop med vår. Ibland så sover hon ändå med mig i sängen (läs: på mig i sängen), när ingenting annat funkar. Men då kan ju inte jag sova. 

Min sambo börjar om och jobba på måndag, gruvar mig hur jag ska orka alla blöjbyten och matningar på nätterna+ ta allt på dagarna medans han är borta.. Men man vänjer sig väl när man kommit in i det hela. 
    Vår lilla är 2 veckor idag och det vanligaste är att hon är väldigt mkt vaken på natten. Min man vaknar ju inte som jag när hon vaknar - på sekunden. Han sover ostört vidare, men om jag har ammat och rapat så väcker jag honom om jag märker att hon är pigg! Jag har så svårt att somna om igen!! Inatt somnade hon vid 00.30, vaknade vid 2 och höll igång till 4.30 ungefär!! Med micropauser - men då hann jag inte somna! Så idag är jag lättretlig kan jag säga!!! Om bara min man kunde FATTA själv - att diskar jag upp efter att ha bakat lussebullar, så kan väl han torka!!! Nej det måste man säga till om!! Han sätter sig lugnt i soffan och kollar blocket, Aftonbladet och allt vad han kollar hela dagarna!! En annan går och plockar och fixar. Nog för att jag kollar nätet mkt med, men man hjälpa ju åt om man ser att den andra plockar och fixar eller???
  • isabellab

EnPetra, känns som vi har det väldigt lika. Vi kör samma med sängen också. Men helst vill han ju ligga nära hela tiden, men då sover man ju ingenting själv.

Jag fick ganska mycket baby blues och min man har väldigt svårt att ta till sig det och förstå, inte så konstigt kanske.

Eva763, hos oss är det nog mer tvärtom. Mannen diskar o är aktiv, jag orkar knappt hjälpa till med några hushållssysslor alls. Men jag håller med dig, han borde verkligen hjälpa till. Precis som jag också borde det, men jag har ingen kraft alltså...

• EnPetra
    Eva 763 skrev 2014-12-12 17:02:47 följande:
    Vår lilla är 2 veckor idag och det vanligaste är att hon är väldigt mkt vaken på natten. Min man vaknar ju inte som jag när hon vaknar - på sekunden. Han sover ostört vidare, men om jag har ammat och rapat så väcker jag honom om jag märker att hon är pigg! Jag har så svårt att somna om igen!! Inatt somnade hon vid 00.30, vaknade vid 2 och höll igång till 4.30 ungefär!! Med micropauser - men då hann jag inte somna! Så idag är jag lättretlig kan jag säga!!! Om bara min man kunde FATTA själv - att diskar jag upp efter att ha bakat lussebullar, så kan väl han torka!!! Nej det måste man säga till om!! Han sätter sig lugnt i soffan och kollar blocket, Aftonbladet och allt vad han kollar hela dagarna!! En annan går och plockar och fixar. Nog för att jag kollar nätet mkt med, men man hjälpa ju åt om man ser att den andra plockar och fixar eller???
    Tycker verkligen att man kan begära lite hjälp, ja!

Jag plockar också hela tiden. tvättar, hänger, viker, diskar, torkar osv osv. Bett sambon att ta undan sin klädhög hela veckan, men den är fortfarande kvar och tar upp halva bänken i tvättstugan. 

Dock så har han lagat middag varje dag än så länge, så det slipper jag, och är tacksam för. 

väldigt känslig också, inte lättretlig, men nära till tårar för vad som helst. Lillan har vaknat varannan timma inatt och velat äta. Vid 05 väckte jag sambon och bad honom gå och göra ersättning, för jag höll på att bryta ihop. 

Funderar på att börja ge ersättning varje kväll innan sängen, det är väl mer mättande, så kanske man får sova iaf 4 timmar i sträck.
  • Myc

Då var det dags igen. Åkte in akut idag...igen. Barnsängsfeber. Morfin, intravenös antibiotika och minst hela helgen, antagligen längre. Orkar fan inte med detta mer nu.

Skrivit om allt på bloggen...

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014