• Carnitas

Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!

TS, du har inte skrivit en enda sak här, som tyder på att du är en missbrukare.
    Däremot är du helt säkert kraftigt beroende.

För en del är cold turkey som funkar bäst, men oftare funkar gammal hederlig nedtrappning.
    Sen har inte din mage pajjat, utan enda som skett du tagit bort en hel del medicin.
    Som denna medicin är förstoppande, detta sesambröd kan du testa.
    Då det har en förmåga att göra avföring normal.
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
    Öka dos med dimor, är ingen bra idé.
    För du skapar bara ett nytt beroende, dimor är en opiat också.
    Där den förstoppande effekten kommer ifrån, dock klarar den inte blod/hjärnbarriären, och det är därför man inte kan bli hög på dimor.

Vad du nu än väljer för sätt, av cold turkey eller nedtrappning.
    Så är det inte lätt ändå.
    Personligen föredrar jag sakta nedtrappning, då får man högst par dagar som man kan vara kass.
    Har man använt dessa mängder i 3år, så kommer du få känna på nått jävligt otrevligt.
    De som går cold turkey och misslyckas, de är väldigt svåra att övertyga att testa att sluta med denna typen av medicin igen.

Igen så har du inte skrivit nått som tyder på att du är en missbrukare.Att vara beroende är inte alls nått bra heller.
    Men tycker inte du ska stigmatisera dig själv, som slödder.
    Men förstår insikten att du är gravt beroende, är skrämmande givetvis men låt oss vara sansade istället.

• Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-13 17:03:24 följande:
    Tack för svaren !
    Hjälp kommer jag inte söka skulle bli skandal är helt tusen på det och så många som skulle bli besvikna givetvis då i första hand familj/vänner men även många jag inte ens känner. Och allt man presterat blir inget värt.
    Sedan doktorn som skrev ut detta finns ej i detta land eftersom jag jobba utomlands dom sista åren.

Tack för du ej sa jag var Missbrukare det värmde. Men ärligt vad är egentligen skillnad på mig och ngn på gatan ? Jo det enda är jag har hållt upp en fasad och varit offentlig samt givetvis ej behöver göra ngt brottsligt för att få min vardag och gå ihop. Så visst fan är jag beroende men också en missbrukare.
    Men dina råd var bra :)
    Har ju trappat ner 120mg/dag och mår ej sämre än som en vän som var här sa. Du ser lite småsjuk ut. Han vet inget om detta.
    Så varför vänta tänkte ja och klippa dom sista 30mg alltså det som ska kallas Cold Turkey.
    Har inte tagit ngt mer ännu, men begäret finns där. Men rör på mig osv och hoppas.
    Frågan är om när det är ur kroppen?

Men stort tack :)

Jag sa inte att du inte var missbrukare, för det skulle värma.
    Utan för jag inte gillade att du katalogisera dig med folk som har bra mycket värre problem än du.
    Man vinner inget på att stigmatisera sig själv, tvärtom tror det kan orsaka problem i vissa fall.
    Där du kanske ger upp och tänker jag är missbrukare, och sen går in i ett riktigt missbruk.

Här har du hur man definierar missbruk/beroende.
    www.alna.se/fragor-fakta/missbruk-och-beroende
    Dessa kriterier är inte statiska, och finns utrymme för tolkningar.
    Om man verkligen uppnår ett kriterier eller inte.
    På beroende, ser jag som du uppfyller det, med tanke på vad du skrivit och längden på din konsumtion.

Att morfinet är ur i kroppen, betyder inte att du är utan abstinens(AT).
    Cold turkey kan du pröva, men skulle gissa du har svåra problem med AT i 6-14 dagar.
    Det är trots allt en betydande mängd du tagit
    Om det visar sig att cold turkey inte funkar, hoppa direkt till uttrappning.
    Den resan är inte enkel heller, men betydligt mildare.
    Se till att när man närmar sig slutet, att du tar den lilla dos du har kvar att trapput.
    Att den tas innan du lägger dig för att sova.
    För sömnen är viktig i ditt tillfrisknande.
    Kan du itne somna, så glöm att försöka somna.
    Gå sätt på TV, på låg volym och titta på nått du gillar
    När du känner tröttheten komma, så ta chansen och somna.
    Antagligen vaknar du 30-60min senare, speciellt i början.
    Detta kommer bli betydligt tydligare om du går cold turkey.

Du har även utvecklat ett psykiskt beroende, det sitter helt i hjärnan.
    Speciellt om du använt din dolcontin i vissa speciella situationer.
    Än varaktigt intag, som då inte skapar samma psykiska beroende.

Har stor erfarenhet av morfinpreparat.
    Då jag har en smärtproblematik, med psoriasis i botten.
    Försöker alltid begränsa intaget till 6-8 veckor max.
    För sen ta uppehåll på 10-14dagar.
    Går du över denna tid, så kommer man få mer och längre AT.

Sen fattar jag inte att du pallat spela fotboll på elitnivå med morfinpreparat.
    Då det tar ner ens prestationsförmåga en hel del.
    I alla fall är det min erfarenhet.

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 17:15:15 följande:
    Det är för lite opiater i dimor för att skapa ett beroende av opiater. Jag har på recept 6 tabletter om dagen, året runt. Jag glömmer dock ta dom i perioder så isåfall har jag en stor tolerans mot opiater eller så är det inte tillräckligt med det i dom..

Det är inte för lite opiater i dimor, det är bara så att dimor inte klarar av att passera blod/hjärnbarriären.
    Med tanke på såpass effektiv dimor är, som förstoppare.
    Så är det helt säkert en potent opiat som så.

Och tar du 6st för din mage vaje dag, så är du beroende av dom.
    Även om beroendet inte är pga berusande/påverkande art.

• Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-13 18:53:54 följande:
    Tack igen alla fina personer. Trodde ej på nätet, men ack så fel jag hade ni har hjälpt mig mkt och det är jag evigt tacksam för!!!!

Först till Tines: Tack för ditt svar och vet du har rätt till 99,9% så kan ej säga emot. Men tyvärr gäller inte detta alla, för vem vill inte tjäna en tusing eller två av bara ett samtal AB typ. Hänt mig och många andra före mig. Men rätt råd om jag haft ett annat yrke eller bott i typ Usa där det är en merit nästan med rehab.

Empath : Jag visste knappt så underbara människor som dig fanns för 1h sen. Då jag fick ett mail som fick mig gråta av en okänd person här och sen nu dina svar!!!! Människor som DIG har min yttersta respekt och glädjer mig det finns!

Dina svar gjorde mig väldigt lättad och kommer göra detta enklare :)
    Angående medicin tror jag ändå det kan vara bra med antidepressiv för ska visst var hemskt efterdom psykiska problemen är över. Iaf vad jag läst mig till, men då ska sägas att jag borde vara väldigt sjuk nu efter snart 16-17h om inte folk ibland överdriver lite på nätet.

För har som du skrev gjort både iofs 10 armhävningar och 10 situps samt gått 2 km och känner mig absolut inte sjukare än förut. Är som ha en väldigt lätt förkylning max.

Men vem du än är så har du all min kärlek och tacksamhet..

Ställer man en fråga rätt, hur dum den än är.
    Så finns det få, som kommer klanka ner på dig.
    Du har öppnat upp dig, för att få hjälp och defintivt visat din sårbarhet.
    Det gör att de flesta får empati för situationen.
    Speciellt de som haft problem med denna typen av medicin.

Funkar inte cold turkey för dig, då att det blir övermäktigt för dig.
    Så dra igång en långsam nedtrappning.
    Har du svårt att följa schema på nedtrappning, så be frugan om hjälp, eller vän.
    Och berätta att så och så ska jag har jag planerat, och portionera ut det åt mig.
    Ha inte övertro i hur snabb du då ska trappa ut.
    Bättre super långsamt och framgång, än snabbt och misslyckas.
    (Detta då om din cold turkey inte funkar)

• Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-13 19:35:25 följande:
    Carnitas: Tack för dina svar dom hjälper mig mkt och om det tar 6-14 dagar och ej blir för mkt värre så härdar jag utan ngn tvekan ut. Men sömn är nog A och O tror jag också ska förbi apoteket nu och ta ut mina imovane och ta iaf om jag ej somnar.

Sedan vill jag be om ursäkt inte min mening att göra ngn arg osv fattar att finns folk som har tusen ggr värre missbruk än vad jag har. Men var den insikten jag fick och eftersom jag aldrig tagit ngt annat i hela mitt liv så såg jag mig som Missbrukare. Men känns bättre och lättare med beroende faktiskt för det kan jag härda ut. Har sista 3h haft en tablett i fickan bara för att visa för mig själv att jag ej tar den. Har käkat 4alvedon är allt.

Ska säga är väldigt vanligt iaf fotbollsspelare kör Dolcontin märks ju ej. Som tur är hoppa jag aldrig på oxycotin som är poppis nu i min idrott!!!

Men tack för dina svar och önskar dig tillfrisknande också och all lycka och respekt!

Hur längesen du tog senaste dosen?
    6-14 dagar är från när AT startar.
    Du använt 3år och en betydande dos, kan betyda längre.
    Men det värsta kan vara över då, men ingen dans på rosor ens efter detta.
    Men antagligen mer hanterbart då.

Du får missbrukare från stigmatiseringen i samhället.
    Du är beroende, och antagligen har ett svårt beroende.

Detta beroende är inte lätt, och har liknande problematik som missbruk.
    Enda fördelen att inte kalla dig missbrukare, är för du inte är en missbrukare.
    För missbrukare sprider bara elände kring sig.

Har du familj(de du bor med), så bör du informera dom.
    För annars kommer dom inte fatta ett skit, varför du kommer bete dig konstigt de närmaste veckorna.
    Var ärlig, säg varför du fått dom och att det är en process, som tar någon vecka att lösa.

Jag kommer aldrig tillfriskna(kronisk sjukdom), dock kan man önska att skoven är så långt ifrån varandra som möjligt.
    I tisdags efter 4månader utan smärta, så vakna jag med medelmåttig smärta.
    Och bara tänka, nej jag vill inte igen.
    Som tur var, så på eftermiddagen.
    Så gick smärtan tillbaka igen.
    Min smärta kan vara från par timmar till 8-10 veckor, man vet aldrig :/
    I somras, så tårades ögonen, och var så nära att åka in för smärtlindring.
    Hade som tur var en del tramadol hemma, tog större dos än rekommenderat.
    Men gjorde så jag slapp åka in, sen dog smärtan ut.
    Men har erfarenhet, och vet om hur man gör för trappa ut när det inte gör inte längre.
    Gränsen ligger på ca6-8 veckor, går man över så får man otrevligare AT :/

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 19:48:27 följande:
    Måste ju få inflika, det var min startdos när jag började med den, pga svår problematik, dock kommer perioder när jag inte behöver använda dom (isåfall hade jag skitit inte bara tegelstenar utan ett helt miljonprojekt troligen)
    Foten i munnen

Ett beroende innebär att man inte kan styra över sitt användande. Mitt användande styrs av min mage, så i de perioder den skärper till sig, då styr magen att jag för en gångs skull inte behöver ta dom. Så nej, det är inget beroende. 

För att bli beroende av loperamid så man får fysiska utsättningssymtom som magsmärtor, diarre osv så nämns behandlingar med höga doser varje dag i två år. 

Okey, trodde du tog 6 varje dag.

Beroende handlar mer om att man inte kan styra sitt användande.
    Utan att kroppen skapat ett beroende.
    Bra exempel här, är näspray, som man då msåte ta pga näsan havererar om man slutar.
    På samma sätt din mage vill fungera.

Som jag sa till TS, testa detta bröd.
    Det har en jävla förmåga att normalisera din mage.
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
    jag rekommenderar detta bröd.

Går snabbt att göra.
    Men eftersom det är ett bakpulverbröd, så gör inte för mycket.
    Då det tappar smak snabbt.
    Så funkar inte att frysa in, eller spara så länge.
    Bör ätas inom 12h, än bättre inom 1h.
    Då det har en bra smak.
    Fiberhusk, hittar du på glutenfri-hyllan.
    Är en ljusgul-påsae.
    Är tillför att ge en seghet, som gör så att bubblorna av bakpulvret stannar i brödet.
    Och ingen smak ger det, som jag tycker i alla fall.

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 20:04:02 följande:
    Ja det var jag som var jäkla otydlig smile1.gif 6 per dag är normaldosen, någon månad eller två ibland i sträck. Nässprej är ett jävla gissel, det tar jag inte för japp, vet vad du menar. 

Tack för tips om bröd, jag tål inte jäst så jag äter inte vanligt bröd men nya recept är alltid uppskattat smile1.gif Jag har dock testat med det mesta för magstackaren, det är bara så den är tydligen. Har en sällsynt autoimmun sjukdom i botten så det är troligen den som ger andra problem. Ska dock testa ditt recept snarast för baka var längesedan jag gjorde Glad

Min erfarenhet av detta bröd är bra för magen.
    Det är rätt gott, men eftersom det är ett bakpulversbröd.
    Så tappar det smak extremt snabbt.
    Men eftersom det är så enkelt och snabbt att göra, så behöver man inte baka mer än man behöver.
    Den tid det tar, är hur snabbt ungen blir varm.
    Jag kör 225grader, och tills det har en fin gyllenbrun yta.

Är du lös/rinnande, så blir magen blir avföring mjuk.
    är du hård, så har den samma effekt och gör avföringen mjuk.
    Nu pratar jag om min erfarenhet, din erfarenhet kan bli annan.
    Men tror det funkar, även för dig(hoppas jag)

IBS?

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 19:58:29 följande:
    Och för att lyfta fram det jag ser som är bra och för andra som läser detta, sömn är otroligt viktigt, kan bara hålla med!

Tänkte bara tipsa, min pappa lider av psoriasisartrit, med svår ledsmärta och även psoriasis (på huden då) han har gjort cellgiftsbehandlingar och solat med de där specialsolarierna osv som bara hjälpt tillfälligt och han var så fast i morfinberoende för många år sedan. 

Nu har han börjat med någon injektion, kan fråga vad den heter om du inte testat den, han har i vanliga fall psoriasis över nästan hela kroppen och svår värk, han har inte ett sår trots at det är november och han klarar de flesta dagar utan något smärtstillande och han slipper mer cellgiftsbehandlingar. Vet inte om detta var nytt eller om han fått testa det först nu efter 30 år men det ger ju mirakelresultat, iallafall på honom.

Min mor har tagit cellgifter, och hur hon reagerade.
    Så tror jag kommer vägra cellgifter, bor med barn(ensam vårdare av dessa barn) och den dagen jag tar cellgifter.
    Så finns det inte ens en chans att ta hand om dom.
    Med tanke på hur mamma har mått och fungerat.
    Hon börjat med remicade, och verkar må bra mycket bättre(antagligen remicade han börjat med, ett biologiskt läkemedel, som kostar 5555:- per dos).
    Som kostade bra mer innan, men används för reumatiker, de med psoriasis och psoriasisartrit.

Min smärta går i skov, och av någon konstig anledning, så är det koncentrat sig till sommarhalvåret.
    Får även kraftig svullnad på ena sidan tunga, som inte går ta ner med kortison eller adrenalin.
    Åkte ambulans en gång, nästa gång så ringde jag 1177 och sa farsan hämtar mig.
    De blev arga på mig, men han var 2min bort den gången, och kom bra snabbare till AVC än en ambulans kunde få mig dit.
    Eller ens komma till mitt hem.
    Har mediciner för detta, som jag nämt innan och cyklapron.
    Den senare har jag inte testat än, då senast så kunde jag inte svälja nått.
    Och tog den långt senare, så vet inte om den hade effekt.
    Allergiläkaren, sa att kanske 10% och liknande problem som jag.
    Har bra effekt av cyklapron, resten noll effekt.

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 21:14:20 följande:
    Nu stjäl vi TS tråd lite, hoppas det är okej smile1.gif men ja, usch, pappa hade ensam vårdnad och bodde ensam med 4 barn under många år, fattar inte hur han klarade det. Okej allt kanske inte var tipptopp i hur han var närvarande men vi förstod, alla mina fina underbara syskon har blivit riktigt bra människor, säkert till viss del för att vi fick finnas där för varandra smile1.gif Remicade, känner igen namnet.

Hans går också i skov, men är mest under vinterhalvåret. Alla reagerar olika och har olika utlösningsfaktorer. Knäppt med tungan, har aldrig hört talas om det. Men de är väl lite roliga som ger tabletter när de vet att om man svullnar såpass i munnen att man inte kan svälja. 

Skönt att det funkar för din mamma! 

Lite stjäl vi tråden.
    Dock så har vi en liknande problematik.

Själv vet jag inte vad som är utlösare.
    Har svår psoriasis dock, min kortisonsalvor, funkar inte lika bra som de gjorde innan.

Min mamma, skulle fått remicade för flera år sedan.
    Hon reagerade så dåligt på cellgifterna, det sista.
    Det sista kunde hon tappa minnet, på vad som hände hela den dagen.
    Så kommer vägra cellgifter, med tanke på hur jag såg hur hon reagerade.

• Carnitas
    Anonym (tänk efter) skrev 2014-11-13 21:41:55 följande:
    De vettigaste råden ts har fått är av de personer som bett honom ta kontakt med sjukvården vid flera tillfällen i tråden.

Att stötta och ge rådoch olika förslag är en sak men det ersätter inte på något vi en riktig sjukvård av de som jobbar med TS problematik, ingen här har fullständig tillgång till ts hälsa eller blodprover etc och vad som kan behövas hålla koll på.

Visst kan man försöka sluta på egen hand, och visst är stöd och uppmuntran bra men när det gäller att avsluta beroende med mediciner och liknande så är det bättre att göra det rätt, eller ska man göra samma ska när det gäller magvärk.. lyssna på råd på ett nätforum som har sina teorier och övertygelser och så visar det sig sen att personen led/lider av en sjukdom som är hälsofarlig men kunnat lindras/botats av rätt vård.

Ge stöd kan man ju göra iallafall och komma med småråd men först och främst bör ts vända sig till sjukvården, att avråda från det kanske visar sig vara direkt hälsofarligt, vem tar isåfall ansvar för det?

Vi måste tänka på att det som har fungerat för vissa i  olika situationer kanske inte fungerar för ts, vi har alla olika kroppar och tål olika saker mm, det är väldigt individuellt.
    men att ge stöd är jättebra, däremot anser jag det kontraproduktivt att säga till en människa som har insett och säger att denne har ett missbruk att 'nej då dom har inte ett missbruk' man kan stöda på många olika sätt men man måste vara försiktig i de räd man ger, men en eloge till de som ger stöd, men avstå från medicinska råd.

Det är ett vettigt råd att, ta kontakt med sjukvården.
    Tycker TS gjort det rätt tydligt, att h*n vill försöka själv först.
    Och funkar inte detta, så är en kontakt med sjukvården det rätta.

Tydligt att TS, vill göra ett försök själv.

TS, vill testa cold turkey, kan funka.
    Men de flesta har mer framgång , med långsam uttrappning.
    Så vi får se vad som händer, och om det funkar.
    Funkar det inte, så är det långsam uttrappning.
    Funkar inte detta, så är mitt råd även att kontakta sjukvården och få hjälp.
    Är det tillräckligt illa, så kanske substitutsprogram enda som kan funka.

Så vi får vacker vänta ett par dagar, och se vad som händer.
    Innan vi "dömer" nått.

Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!