• Inföding

"Invandring är lönsamt", var ser man det?

Erik de la Reguera sa här
    http://urplay.se/Produkter/185140-UR-Samtiden-Bokmassan-2014-Global-migration-och-nationalism
    att invandring är lönsamt, det har han sett på flera ställen och inget annat om motsatsen, när han talade om asylinvandring och allt seriöst vi sett är just motsatsen. Hur kan det bli så galet och i TV?

Kristina Ohlsson som skulle vara med men inte var det, har tydligen en annan uppfattning.

• Svar på tråden "Invandring är lönsamt", var ser man det?
  • Svt
    Kvinna30plus skrev 2014-11-15 16:24:55 följande:

Samhället investerar närmare 20 år på varje barn som föds. Barnbidrag, föräldrarpenning, underhållsstöd, bostadsbidrag till ensamstående, studiebidrag, vård, skola, omsorg, föräldrar går ner i halvtid m.m m.m så det tar många år innan vi som föds här i sverige är en lönsam investering. Och det är ju inte alla som blir lönsamma..... Ska vi sluta skaffa barn?

Vad jag menar är att man måste ha ett perspektiv på rätt många år för att se på lönsamhet.

Trots alla dessa bidrag så har Sverige lyckats bygga ett starkt land med en stark ekonomi, helt utan massinvandring. Sedan började massinvandringen och Sverige är idag i samma standard som Polen.

Och det är ju kanon!
  • Svt
    Diktator skrev 2014-11-15 16:44:59 följande:
    Om det hade varit lönsamt direkt hade vi inte behövt öppna våra hjärtan. tänk lite
    Tänk för all del på barnen om 500 år. Jag skiter fullständigt i dem.
  • Svt
    slirren skrev 2014-11-15 16:45:22 följande:
    De pengar samhället, som du så fint skriver, investerar i våra barn. Vart kommer de pengarna ifrån? När det gäller de barn som föds i Sverige så har de förmodligen i de flesta fall två föräldrar som spenderat sitt liv med att betala skatt för att finansiera sina barns uppväxt.
    Exakt. Konsekvenstänkandet är inte på topp hos somliga.
  • Diktator
    Svt skrev 2014-11-15 16:50:23 följande:
    Tänk för all del på barnen om 500 år. Jag skiter fullständigt i dem.
    först var det 100år och nu 500år. inte konstigt att du inte kan tänka själv.
  • Svt
    Diktator skrev 2014-11-15 16:53:21 följande:
    först var det 100år och nu 500år. inte konstigt att du inte kan tänka själv.
    Nja, det var 100, 300...och sedan kommer?
  • Diktator
    Svt skrev 2014-11-15 16:56:06 följande:
    Nja, det var 100, 300...och sedan kommer?
    okej. jag tänker sluta betala skatt. för jag skiter i ungarna om 2000år.
    det finns ingen logik. väx upp för fan...
  • Kvinna30plus
    slirren skrev 2014-11-15 16:45:22 följande:

De pengar samhället, som du så fint skriver, investerar i våra barn. Vart kommer de pengarna ifrån? När det gäller de barn som föds i Sverige så har de förmodligen i de flesta fall två föräldrar som spenderat sitt liv med att betala skatt för att finansiera sina barns uppväxt.

Vem kom först, hönan eller ägget?

Karussellen börjar ju även snurra för dem där de börjar dra in skatt till samhället och konsumerar och så kommer det att fortsätta för deras ev barn o.s.v. Man måste se i betydande längre perspektiv.
  • Svt
    Diktator skrev 2014-11-15 16:57:36 följande:
    okej. jag tänker sluta betala skatt. för jag skiter i ungarna om 2000år.
    det finns ingen logik. väx upp för fan...
    Skrattande

Du betalar ju inte skatt för barnen om 100 år. Tror du verkligen det?
  • tobbe01

Invandringen är lönsam för invandrarna! Svenne betalar.

• Svt
    Kvinna30plus skrev 2014-11-15 17:04:33 följande:
    Vem kom först, hönan eller ägget?

Karussellen börjar ju även snurra för dem där de börjar dra in skatt till samhället och konsumerar och så kommer det att fortsätta för deras ev barn o.s.v. Man måste se i betydande längre perspektiv.
    Det här var ett märkligt inlägg, har du lust att förtydliga?
Svar på tråden "Invandring är lönsamt", var ser man det?