• Inföding

"Invandring är lönsamt", var ser man det?

Erik de la Reguera sa här
    http://urplay.se/Produkter/185140-UR-Samtiden-Bokmassan-2014-Global-migration-och-nationalism
    att invandring är lönsamt, det har han sett på flera ställen och inget annat om motsatsen, när han talade om asylinvandring och allt seriöst vi sett är just motsatsen. Hur kan det bli så galet och i TV?

Kristina Ohlsson som skulle vara med men inte var det, har tydligen en annan uppfattning.

• Svar på tråden "Invandring är lönsamt", var ser man det?
  • Diktator
    Svt skrev 2014-11-15 17:07:46 följande:
    Skrattande

Du betalar ju inte skatt för barnen om 100 år. Tror du verkligen det?
    de mesta av skattepengarna går till att bygga samhället långsiktigt. på mycket längre sikt än vad jag kommer leva. 100 år är inte speciellt länge i ett nationellt perspektiv.
  • Svt
    Diktator skrev 2014-11-15 17:10:11 följande:
    de mesta av skattepengarna går till att bygga samhället långsiktigt. på mycket längre sikt än vad jag kommer leva. 100 år är inte speciellt länge i ett nationellt perspektiv.
    Jasså, det har du någon form av källa på, eller har du enbart antagit detta?
  • Elake
    Kvinna30plus skrev 2014-11-15 16:24:55 följande:

Samhället investerar närmare 20 år på varje barn som föds. Barnbidrag, föräldrarpenning, underhållsstöd, bostadsbidrag till ensamstående, studiebidrag, vård, skola, omsorg, föräldrar går ner i halvtid m.m m.m så det tar många år innan vi som föds här i sverige är en lönsam investering. Och det är ju inte alla som blir lönsamma..... Ska vi sluta skaffa barn?

Vad jag menar är att man måste ha ett perspektiv på rätt många år för att se på lönsamhet.

Ditt påstående haltar eftersom att våra barn är satsningar som är finansierade och klara. Det ger också en arbetsför människa som kan arbeta och återbetala till samhället i 40 års tid.
    En invandrare som kommer hit som 20 - 40 åring, är enbart arbetsför ett fåtal år, efter alla de år av försörjning och satsning som krävts för att de över huvud taget ska kunna få det enklaste jobbet.
    Sedan blir de också pensionärer, men har bara bidragit till pensionen i ett fåtal år.
    Det är enkel matematik.
    Våra barn är lönsamma, eftersom systemet är byggt på det viset. Men invandraren blir inte det.
  • Diktator
    Svt skrev 2014-11-15 17:14:29 följande:
    Jasså, det har du någon form av källa på, eller har du enbart antagit detta?
    jag råkar följa svensk politik. det kanske du också ska försöka göra.
  • Gert

Det finns olika sorters invandring. Den invandring som vi främst ser i Sverige är inte lönsam.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svt
    Diktator skrev 2014-11-15 17:20:17 följande:
    jag råkar följa svensk politik. det kanske du också ska försöka göra.
    Så ingen källa eller vettigt argument? Föga förvånande.

Jag har varit politiskt insatt i 5 år nu. Sett nästan alla riksdagsdebatter. Själv då?
  • Svt
    Gert skrev 2014-11-15 17:24:08 följande:

Det finns olika sorters invandring. Den invandring som vi främst ser i Sverige är inte lönsam.

Det finns ingen invandring de senaste 30 åren som bevisats vara lönsam. Period.
  • tobbe01

Det jag inte begriper är att vi gamla svennar klarat oss så länge! Tänk ett skräckscenario (för oss svennar då) att det varit fred i Syrien och Somalia! och goda förhållanden i alla länder och vi inte hade fått all denna invandring. Den invandring som ska rädda oss och se till att det finns folk som kan ta hand om våra gamla och rädda jobben. De där jobben som skulle var obesatta om de inte kom. Man vill ju inte säga ngt så otäckt att man är GLAD över krig men det kan ju vara en räddning ibland? Huga om våra gamla blivit tvungna att ligga och dö på gatan utan tillsyn.........................

• Elake
    tobbe01 skrev 2014-11-15 17:28:29 följande:

Det jag inte begriper är att vi gamla svennar klarat oss så länge! Tänk ett skräckscenario (för oss svennar då) att det varit fred i Syrien och Somalia! och goda förhållanden i alla länder och vi inte hade fått all denna invandring. Den invandring som ska rädda oss och se till att det finns folk som kan ta hand om våra gamla och rädda jobben. De där jobben som skulle var obesatta om de inte kom. Man vill ju inte säga ngt så otäckt att man är GLAD över krig men det kan ju vara en räddning ibland? Huga om våra gamla blivit tvungna att ligga och dö på gatan utan tillsyn.........................

Du glömmer bort att en otrolig mängd av alla gamla vi har i sverige idag är just invandrare va?
  • Svt
    Elake skrev 2014-11-15 17:36:33 följande:
    Du glömmer bort att en otrolig mängd av alla gamla vi har i sverige idag är just invandrare va?
    Det ska bli kul att höra argumenten när våra invandrare blir gamla och ska ha pension. Då måste vi ha ännu mer invandring.
Svar på tråden "Invandring är lönsamt", var ser man det?