-
Ni har helt rätt. Jag kanske måste tala om det för mina vänner men tiden är inte inne just nu.Måste prioritera att få ekonomin på så sätt i balans att det inte upptar mina tankar 24 timmar om dygnet. Sedan måste jag få mig själv i balans för att få ork att berätta det. Får ta hjälp av min samtalskontakt. Det finns några få som vet om situationen och det får räcka nu.Egentligen har jag inte själv svårt att leva utan pengar så länge jag har mat. Som sagt kläder har jag och annat kan jag leva utan. Ska snabbt försöka hitta en två hobbyn som är gratis och tar gärna emot tips så att jag kan få hjärnan att tänka på annat.Motivationen är mitt barn givetvis och viljan att bli skuldfri. Det är bara jobbigt vissa stunder så jag drabbas av panikångest. Och ja, det är riktig panikångest. Har inte tabletter som tar udden av det tyvärr.Jag SKA kämpa! Och jag måste tro att det går. Och ja man blir starkare och klokare.Det som för mig varit svårast är att jag kämpat hela mitt liv mot det ena och andra och därför tar krafterna slut. Jag måste bara sluta vara arg på mig själv...
-
Tack för tipsen. Ska fundera vidare och se om det går att hitta fler hobbyn som kostar lite
Att studera älskar jag men energinivån är så låg nu så jag måste prioritera att orka med mitt jobb och ha en hobby som fyller på med energi och inte som tar energi.
Hoppas på att hitta en promenadkompis så att man kan komma ut i naturen. Kan göra det även själv givetvis.
Emotser fler tips. Och tack återigen. -
Idag har jag slutbetalat 2 av 40 lån.
Innan året är slut ska jag om allt går som det ska slutbetalat ytterligare 25 lån.
Det är inte alls säkert att det går och oddsen är emot mig. Väntar nu på besked om en släkting kan hjälpa mig pyttelite 50 000 kr för att slutbetala 20 lån som kostar mig 13 000 i månaden. Det är en så länge en dröm.
Går det inte så går allt sannolikt åt helvete. Men ingen ska påstå att jag inte försökte.
Ska ändå mitt i allt försöka varje dag anteckna något jag är tacksam över. Bara för att hålla mig vid liv. -
Du har helt rätt. Men jag är så van vid så som livet behandlat mig och jag behandlat mig själv att saker går åt skogen. Vågar inte hoppas för mycket på något någonsin för att majoriteten av mitt liv varit fylld av svek och besvikelser.
Jag måste ändra mitt beteende, jag vet, men alla de turerna har gjort mig så här.
Du har rätt i när det gäller barn. Jag har försökt få ett till barn i många många år men nu ligger det på is, givetvis delvis på grund av ekonomin. Jag är mycket tacksam för att jag har barn. Jag har flera i min närhet som inte ännu kunnat få barn och ser hur de lider. Och man lider även om man inte kan få fler barn men det är inte lika tillåtet. Det är så många saker jag mår dåligt över nu utöver ekonomin. Att jag saboterat mina chanser att försöka få fler barn exempelvis. IVF är dyrt och kommer inte ekonomiskt vara möjligt på många år och inte heller om mirakel skulle ske ha råd att vara föräldraledig pga ekonomin. När ekonomin är i fas om x antal så är jag för gammal. Så jag har fått betala ett högt pris för detta ekonomiska kaos.
Finns även så mycket annat som jag inte ska tråka ut er med. Tur att jag har min samtalskontakt.
Kram till dig Jag är bara jag. Jag håller alla världens tummar och tår att du kommer att få den möjligheten eller att du hittar andra glädjeämnen i livet (jag vet, lite att kasta sten i glashus). -
Jag pendlar mellan fan vad jag kämpar på frustration och det kommer att gå åt helvete uppgivenhet. Det håller på så varannan timme och tar sjukt mycket på krafterna. Jag är helt slut och då är jag ändå ledig just nu.
Man blir bitter när man delat sin vardag med inkasso, kronofogden, tingsrätten och kräk till fordringsägare. Jag kan säga att långt ifrån alla vill hjälpa trots långa vädjande mail där jag förklarat situationen och desperata samtal där jag brustit i gråt. Jag har snällt förklarat att skickar de exempelvis till kronofogden så faller hela min budget och ingen får betalt på ett bra tag. Det är en sjuk värld detta låneträsk. Att man, inte för att ursäkta mitt eget handlande, kan ta lån hos så många oseriösa låneinstitut är obegripligt. De räntorna de påför förr oss som stundtals är desperata är skamliga. Dessutom hotar många en om man inte betalar. Ni anar inte under vilken stress jag lever.
-
Jag ÄR glad för att jag fått bort två. I slutet av januari så blir det planenligt ytterligare 4-5 styckna.
Planen har jag men det är stressen som tar kål på mig och därtill depressionen.
Jag kämpar VARJE sekund. Även när jag sover. Drömmer mardrömmar hela tiden. Även med sömntabletter.
Det är fler än vad man tror som sitter i skiten på grund av låneföretagen som benämndes i radio. Och behöva ta nya lån för att klara tillvaron. Det är så fruktansvärt och har pågått så länge för mig att jag inte ens minns hur det var dessförinnan dvs att ha det normalt. Det här jagandet har varit så sjukt.
Jag önskar ingen detta helvete. För det är ett helvete. Ekonomiska problem är generellt jobbigt men att ha med dessa företag att göra är fruktansvärt.
Om jag klarar mig ur detta kommer jag hänga ut och anmäla alla dess företag. Det lovar jag. Ingen ska behöva ha med de att göra. -
Just nu är det min motivation. Att hämnas på dessa kräk till företag.
Det är så vidrigt nu när jag börjar få distans. -
Absolut har du fullkomligt rätt i det!
Hade inte denna bransch funnits hade jag nog slutat låna långt innan oavsett om jag velat eller ej.
Det finns INGEN ursäkt för min skuld i detta på något sätt. Den bearbetar jag varje dag, minut och sekund.
Det finns dock långivare med smutsiga metoder, oskäliga räntor och avtalsvillkor som skor sig på såna som mig. Som är svag och söker snabb lösning.
Flera av dessa företag är anmälda till olika myndigheter men fortsätter ändå eftersom många inte vågar anmäla. -
Jag säger inte detta för att ursäkta mitt beteende men många har ingen aning om hur dessa företag snärjer in en i situationer som är omöjliga att ta sig ur...
-
Jag är helt knäckt idag. Jag orkar inte alls mer. Det är inte synd om mig. Jag orkar bara inte.