Anonym (-) skrev 2014-11-19 11:29:18 följande:
Då kanske inte inkomsten är så avgörande. Då handlar det kanske om vilken utbildning, intellekt osv. Finns ju olika sätt att mäta på anser jag.
Kronprinsessan valde ju lätt en make som inte var i hennes liga. Carl-Philip valde en tjej som verkar vara smartare än honom, utseendemässigt klaffar dom, men å andra sidan ligger han ju snäppet högre då han nu föddes i den familj han gjorde. Och hon har ju sin bakgrund liksom.
Madde valde däremot en man som spelar i samma liga som henne, ja, inte utseendemässigt men det andra väger upp.
Så av kungabarnen har 1 av 3 valt en partner i samma liga. Våran kung valde ju absolut inte en fru i samma liga som honom.
Okej, om jag ska förstå detta rätt så kanske du kan hjälpa mig att bena ut dessa exempel?
Jag är själv en kvinna med tre hägskoleexamina i bagaget, lönen är på normal nivå. Har alltid fått höra att jag ser väldigt bra ut (8-10 av 10 på utseendeskalan, 8 är det dock jag själv som säger, men har fått höra från andra att det är lågt satt; i mina ögon är dock utseende något i allra högsta grad subjektivt), är definitivt intelligent och i riktigt god form.
Min nuvarande partner är rätt mycket yngre än jag, har två masters som civilingenjör - dubbelexamen således - samt två terminer ekonomi från Handels. Utseendemässig 6/10. Inte i lika god fysisk form, men heller inte fläskig eller dylikt. Han har sparat mer pengar än jag, tack vare goda hemförhållanden. Hans utbildningar väger tyngre än mina. Intelligent.
Svårt att avgöra vem som är mest intelligent, förmodar att vi är på relativt samma nivå där.
Är vi "likvärdiga" enligt ditt sätt att se på saken eller är det någon av oss som spelar i en högre liga än den andra?