• Anonym (Förstå)

Vad innebär egentligen begreppet "i samma liga"?

Mrs Moneybags skrev 2014-11-19 12:25:09 följande:
    Jag tolkar det som att du är en analytisk person, men det här med kärleken behöver inte analyseras så noga så länge den man tycker om uppfyller ens egna personliga grundkrav...
    True. Behöver och behöver - det kanske var dumt av mig att ta mig själv och min relation som ett exempel i sammanhanget. Egentligen undrar jag ju bara hur tusan folk kan räkna ut sånt där.
  • Anonym (-)
    Anonym (Förstå) skrev 2014-11-19 11:53:31 följande:
    Okej, om jag ska förstå detta rätt så kanske du kan hjälpa mig att bena ut dessa exempel?

Jag är själv en kvinna med tre hägskoleexamina i bagaget, lönen är på normal nivå. Har alltid fått höra att jag ser väldigt bra ut (8-10 av 10 på utseendeskalan, 8 är det dock jag själv som säger, men har fått höra från andra att det är lågt satt; i mina ögon är dock utseende något i allra högsta grad subjektivt), är definitivt intelligent och i riktigt god form.

Min nuvarande partner är rätt mycket yngre än jag, har två masters som civilingenjör - dubbelexamen således - samt två terminer ekonomi från Handels. Utseendemässig 6/10. Inte i lika god fysisk form, men heller inte fläskig eller dylikt. Han har sparat mer pengar än jag, tack vare goda hemförhållanden. Hans utbildningar väger tyngre än mina. Intelligent.

Svårt att avgöra vem som är mest intelligent, förmodar att vi är på relativt samma nivå där.

Är vi "likvärdiga" enligt ditt sätt att se på saken eller är det någon av oss som spelar i en högre liga än den andra?
    Jo, på din beskrivning låter det som att ni spelar i samma liga. Nu utgår jag bara från vad du skriver.

Man kan ju kolla på hur man för sig. Den ena kanske är typen som slänger upp fötterna på soffbordet första gången hos en ny bekant. Medans den andra tagit med en flaska vin, erbjuder sig att hjälpa till och sitter som man bör göra. Är man en "bonnlurk". Så kvittar utseendet rejält kan jag säga. Är man korkad så spelar det inte heller någon vidare roll hur man ser ut, då ligger man alltid lite under.
  • Anonym (-)
    Anonym (Förstå) skrev 2014-11-19 12:28:05 följande:
    True. Behöver och behöver - det kanske var dumt av mig att ta mig själv och min relation som ett exempel i sammanhanget. Egentligen undrar jag ju bara hur tusan folk kan räkna ut sånt där.
    Uppförande, intressen (om det ens finns sådana), fritid, umgänge, förflutet, utbildning/arbete, motivation, utseende, ekonomi, intellekt, kulturellt. Finns massor. Och allt kan bedömas var för sig. Men jag kan tycka att man många gånger ska kolla på helheten.
    Men det finns väldigt bra exempel som kronprinsessan och prins Daniel. Totalt olika på alla sätt. Och heeeelt olika ligor. (Dock passar dom bra ihop).
  • Anonym (Förstå)
    Anonym (-) skrev 2014-11-19 12:34:20 följande:
    Jo, på din beskrivning låter det som att ni spelar i samma liga. Nu utgår jag bara från vad du skriver.

Man kan ju kolla på hur man för sig. Den ena kanske är typen som slänger upp fötterna på soffbordet första gången hos en ny bekant. Medans den andra tagit med en flaska vin, erbjuder sig att hjälpa till och sitter som man bör göra. Är man en "bonnlurk". Så kvittar utseendet rejält kan jag säga. Är man korkad så spelar det inte heller någon vidare roll hur man ser ut, då ligger man alltid lite under.
    Okej, du väger in sådant också. Ja, där är ju han och jag ganska lika - vi kan båda föra oss i allehanda sociala sammanhang. Tack för ditt svar! Tycker att jag har fått bättre grepp om detta nu, även om det för mig fortfarande är alltför komplext för att jag själv ska kunna göra samma slags bedömning.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Förstå) skrev 2014-11-19 11:53:31 följande:
    Okej, om jag ska förstå detta rätt så kanske du kan hjälpa mig att bena ut dessa exempel?

Jag är själv en kvinna med tre hägskoleexamina i bagaget, lönen är på normal nivå. Har alltid fått höra att jag ser väldigt bra ut (8-10 av 10 på utseendeskalan, 8 är det dock jag själv som säger, men har fått höra från andra att det är lågt satt; i mina ögon är dock utseende något i allra högsta grad subjektivt), är definitivt intelligent och i riktigt god form.

Min nuvarande partner är rätt mycket yngre än jag, har två masters som civilingenjör - dubbelexamen således - samt två terminer ekonomi från Handels. Utseendemässig 6/10. Inte i lika god fysisk form, men heller inte fläskig eller dylikt. Han har sparat mer pengar än jag, tack vare goda hemförhållanden. Hans utbildningar väger tyngre än mina. Intelligent.

Svårt att avgöra vem som är mest intelligent, förmodar att vi är på relativt samma nivå där.

Är vi "likvärdiga" enligt ditt sätt att se på saken eller är det någon av oss som spelar i en högre liga än den andra?
    Tja, han är yngre än du så ni kanske är på samma nivå.
  • Kjell2
    Anonym (Förstå) skrev 2014-11-19 12:06:04 följande:
    Det är mig egalt egentligen; jag frågar enbart med anledning av att jag vill veta hur man räknar ut sånt här, då jag personligen tycker att det är alltför komplext.

Jag är lika nöjd med honom som han är med mig - kärleken spirar och båda är nöjda och glada. Jag hade lika gärna kunnat ta ett påhittat exempel.
    Du väljer relevant attribut, t ex "Utseende", "Nördighet", "Otrogen","Sporttokig". Är personerna enligt någon godtycklig skala på samma nivå i valt attribut är det "I samma liga" i det valda attributet.

När jag hört uttrycket "I samma liga" är det alltid, uttalat eller underförstått, kopplat till ett attribut och aldrig generellt.

Har även hört det avseende personer som ej har en nära relation till varandra.

T ex: "När det gäller folkmord var Hitler och Stalin i samma liga". Vilet sen natutulrigtvis kan ifrågasättas då det bara är en personlig åsikt.

• Anonym (Förstå)
    Anonym (-) skrev 2014-11-19 12:37:10 följande:
    Uppförande, intressen (om det ens finns sådana), fritid, umgänge, förflutet, utbildning/arbete, motivation, utseende, ekonomi, intellekt, kulturellt. Finns massor. Och allt kan bedömas var för sig. Men jag kan tycka att man många gånger ska kolla på helheten.
    Men det finns väldigt bra exempel som kronprinsessan och prins Daniel. Totalt olika på alla sätt. Och heeeelt olika ligor. (Dock passar dom bra ihop).
    Nu måste jag ändå fråga hur du menar med att dessa tu skulle vara på så olika nivå, menar du utseendemässigt? För i mina ögon är det väldigt lika, som syskon, och således det par jag utan att blinka skulle referera till som ett par med giftastycke (samma nivå utseendemässigt). Men han är PT, dock så äger han även gym, hon är mest PK och studiebegåvad.

Hur påverkar det förflutna? Jag blev mobbad som liten, påverkar även sådant menar du? Det verkar ju inte riktigt klokt isf.
  • Anonym (.)
    Anonym (-) skrev 2014-11-19 12:37:10 följande:

Vadå olika ligor? Baserat på vissa parametrar är de i samma liga medan på andra är de i olika. Finns det ingen entydig definition för viss liga kan är det bara meningslös idioti att prata om ligor då alla definierar dem olika.
  • Anonym (Förstå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-11-19 12:39:25 följande:
    Tja, han är yngre än du så ni kanske är på samma nivå.
    Du menar att även om jag befinner mig högre upp på "utseendeskalan" så drar min ålder ner mig, eller vad?
  • Anonym (K)
    Anonym (Förstå) skrev 2014-11-19 12:47:40 följande:
    Nu måste jag ändå fråga hur du menar med att dessa tu skulle vara på så olika nivå, menar du utseendemässigt? För i mina ögon är det väldigt lika, som syskon, och således det par jag utan att blinka skulle referera till som ett par med giftastycke (samma nivå utseendemässigt). Men han är PT, dock så äger han även gym, hon är mest PK och studiebegåvad.

Hur påverkar det förflutna? Jag blev mobbad som liten, påverkar även sådant menar du? Det verkar ju inte riktigt klokt isf.
    Han är uppvuxen i ett medelklasshem, medan hon är uppvuxen i en kungafamilj.
    Så bakgrundsmässigt spelar de absolut inte i samma liga.

Utseendemässigt, så visst, då kan man ju säga att de spelar i samma liga (väldigt subjektivt dock).

Allt beror på vad det är du jämför.

• Anonym (-)
    Anonym (Förstå) skrev 2014-11-19 12:47:40 följande:

Utseendemässigt så är dom väl ganska lika. Men som sagt, utseendet är ju inte hela delen. Det är ju en större bild, saker som spelar in. Han är ju en vanlig "svensson". Alltså vanliga villakvarteret typ. Vanliga föräldrar, inget speciellt där.

Med det förflutna menar jag t ex en person som kommer från enkla förhållanden jämfört med en som är uppväxt i en bättre miljö. Både utbildningsmässigt och ekonomiskt osv. Klart att dom spelar i olika ligor. Även om dom till utseendet är soklara 10:or bägge 2.

Det är ju mycket som spelar in. Man kan ju jämföra en sak för sig. Som utseendet. Men sedan kan man jämföra nuvarande ekonomi, utbildning mm. Som jag skrivit tidigare.
  • CarinaL26
    Anonym (.) skrev 2014-11-19 12:47:44 följande:

Vadå olika ligor? Baserat på vissa parametrar är de i samma liga medan på andra är de i olika. Finns det ingen entydig definition för viss liga kan är det bara meningslös idioti att prata om ligor då alla definierar dem olika.

Precis!
  • Anonym (-)
    Anonym (.) skrev 2014-11-19 12:47:44 följande:
    Jo men ts undrade, jag förklarade. Själv brukar jag inte använda mig av det utrycket öht. Men fattar ju absolut vad som menas, vägs in osv.

Det är ju som att jämföra Victoria och Zlatan. Dom spelar då inte i samma liga på något vis. Men vem spelar i den lägsta ligan? Vad pratar vi om?
  • Paino

Det är inte bara män som använder det begreppet. Såg det här i en kontaktannons:
    Mannen jag faller för är i de bästa av drömmarna lång, mörk och ser bra ut. Innebär inte att jag söker någon fotomodell....är inte det själv....men vi ska matcha varann utseendemässigt. Eller som min ena dotter sa vid något tillfälle: Förstår inte vissa män att ni spelar i olika divisioner :)

Så, hur vet man vilken liga man spelar i? Jag träffade nyligen en tjej jag pratat med länge. Söt, otroliga ögon. Och på foton är hon vacker. Då kan jag känna att hon är för snygg. Det tycker inte folk runt mig. De säger att jag har fel uppfattning om mig själv. Så det har väl med självförtroendet att göra.

Svar på tråden Vad innebär egentligen begreppet "i samma liga"?