• hanosa

    plötsligt väldigt orolig

    Jag har under hela min graviditet varit ganska liten om magen. Jag har mått toppen och nog haft det väldigt enkelt jämfört med många andra.

    Idag är jag hur som helst i vecka 42 (41+1). Jag var till bm i tisdags. Har från början inte riktigt kännt mig helt trygg med henne men allt har känts bättre efter att träffat henne några gånger. Nu när jag var dit gjorde hon dom där vanliga kontrollera. När hon mätt färdigt magen skrev hon in det nya måttet.. Samma som för två veckor sen vilket gjorde att min kurva gick nedanför nedersta sträcket. När hon såg det förstod hon inte varför det blivit så så hon gick in och ändrade måttet från 33 cm till 34. Hon sa att det var svårt att veta exakt vilket jag då godtog men nu är jag helt plötsligt skit nojig över det. Har inte gått upp något mer i vikt heller sen sist.

    Orolig att det är något fel. Vad bör jag göra?

  • Svar på tråden plötsligt väldigt orolig
  • isabellab

    Är verkligen ingen expert men det hände samma med mitt mått här i veckan, när jag googlade på det så stod det att det beror så himla mycket på hur barnet ligger. Och man kan ju tänka sig att det påverkar några cm hit eller dit.

    Tycker du kan ringa upp och säga att du är orolig och be om en ny koll!

  • Ruter

    Jag stog också stilla i måttet mellan två veckor i v. 39. Inget konstigt så länge det bara är på två besök så gör man inget för beror ju på hur barnet ligger och om det är fixerat. Men är det samma mått vid nästa besök får du kräva att de undersöker mera.

  • Almina

    Barnet kanske har sjunkit ner lite. Det kan hända mot slutet av graviditeten och då kan SF-måttet plana ut. Konstigt att barnmorskan inte sa det. Men jag vet inte om man kanske ändå borde göra ett tillväxtultraljud i och med att ditt mått verkar vara mindre än - 2 SD. Ska du på nåt ultraljud? Har du fått en tid får igångsättning?

  • hanosa

    Tack snälla för era svar.

    Har inte inbokat något mer ultraljud. Inte heller tid för igångsättning. Nästa vecka om bebis inte har kommit så ska jag ringa och boka tid för överburenhetskontroll. Allt är säkert som det ska men jag blev bara tvärt orolig när ingenting händer här.

Svar på tråden plötsligt väldigt orolig