• Decibel84

Facebook kräver ID handling

Har varit medlem på facebook sen 08 eller 09
    Under ett påhittat efternamn.
    NU sex år senare blir mitt konto pausat och öppnas endast om jag fotar en ID handling och skickar till dom?

Detta är ju galet?

Om jag nu vill stänga mitt konto för att jag inte vill ha mitt riktiga namn så vill jag ju kunna informera mina vänner om detta.

Mitt efternamn är väldigt ovanligt och jag har därför varit väldigt försiktig med att använda det på internet.
    Jag är också medveten om att det förmodligen står när man blir medlem att man ska ange sitt fullständiga för och efternamn, så att...det borde jag ju veta

Tycker bara att detta känns som nån SÄPO mentalitet
    Jag har varken pass eller ID kort så då är  det hejdå till facebook eller?

Har inte heller möjlighet att informera mina vänner på facebook att jag kommer avsluta kontot heller eller vad som hänt.

Kundtjänsten är galen.
    Jag bad dom öppna mitt konto så att jag kunde lugna min mamma, som jag endast kommunicerar med via facebook, och att jag ville ha chansen att spara div bilder och informera mina vänner om vad som sker,

Men kundtjänsten, som alltså är en person, svarar som en bot.
    "du måste lämna id handling som visar din identitet"
    -men jag har inget sådant
    "du måste fota en id handling och skicka in"

Åhhh blir galen

• Svar på tråden Facebook kräver ID handling
  • volvo142
    Sweden2017 skrev 2017-01-12 10:22:20 följande:

Hej, 
    jag har råkat ut nu för samma sak och jag har skickat en bild på mitt körkort. Men jag har fortfarande inte fått svar. 

Hur blev det till slut med era konton, ni som också har råkat ut för det..???

För mig löste det sig fast att jag hade strulat med min ålder, Minns att jag blev lite arg efter jag pratat med dom ett tag via mejl o då löste det sig snabbare..  visade massa andra "bevis" på att det var min FB utan att dom fråga.
  • volvo142
    Sweden2017 skrev 2017-01-12 10:26:05 följande:

Har ni något mail-adress som man kan skriva till dem på facebook? 

Jag litar nämligen inte på det meddelandet jag fått på mejl som säger att jag ska lämna in min Id-handling.

Och ändå har jag svarat dem och skrivit, men jag får inget svar!!!

Jag skickade alltså en bild på mitt körkort där jag bara täckte över mina sista siffror.. 

Intressant om du blir godkänd utan siffrorna!
  • i-o

Det finns alltid någon som ska jävlas och rapportera om man har något som inte stämmer.

En ytterligare anledning till att jag inte använder Facebook på traditionellt sätt.

Testa att använda Facebook utan att ge de en massa information. Man måste faktiskt inte "like"a saker eller har en massa vänner.

• KarlssonsKalle

Haha ser att det är fler än jag som har en "fake-Facebook" vid sidan av min rikiga med mitt riktiga namn.
    Min använder jag för att kunna skriva/läsa sexinlägg på FB samt att kritisera veganer, feminister, västertokar och annat löst patrask!

TS: Varför skulle du inte kunna ha en Facebook med ditt riktiga namn??? Det är ju bara att spärra så bara dina vänner kan besöka din sida. Eller har du fått Eniro, Hitta mfl att ta bort dej på nätet också?

• Nyfikna72
    Sweden2017 skrev 2017-01-12 10:26:05 följande:
    Har ni något mail-adress som man kan skriva till dem på facebook?    Jag litar nämligen inte på det meddelandet jag fått på mejl som säger att jag ska lämna in min Id-handling. Och ändå har jag svarat dem och skrivit, men jag får inget svar!!!   Jag skickade alltså en bild på mitt körkort där jag bara täckte över mina sista siffror.. 

Det tar möjligen 30sek eller nåt sånt att få reda på ditt personnummer om de har namn och normala övriga uppgifter. Det är allmänna uppgifter så att täcka över nå siffror lär inte påverka mycket.......
  • i-o
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-25 14:15:36 följande:

Haha ser att det är fler än jag som har en "fake-Facebook" vid sidan av min rikiga med mitt riktiga namn.
    Min använder jag för att kunna skriva/läsa sexinlägg på FB samt att kritisera veganer, feminister, västertokar och annat löst patrask!

TS: Varför skulle du inte kunna ha en Facebook med ditt riktiga namn??? Det är ju bara att spärra så bara dina vänner kan besöka din sida. Eller har du fått Eniro, Hitta mfl att ta bort dej på nätet också?

Den här illusionen kring anonymitet online för att sprida intolerans. Det är lite pittoreskt på något sätt.
    Inte ens TOR eller VPN garanterar anonymitet eftersom du i slutändan ändå är kund och företagen vars tjänster du använder styrs av de vuxnas värld och regler som inte tar hänsyn till ungar som skitit i det blå skåpet.

Trevlig framtid. :)
  • i-o
    Nyfikna72 skrev 2017-01-25 14:22:28 följande:

Det tar möjligen 30sek eller nåt sånt att få reda på ditt personnummer om de har namn och normala övriga uppgifter. Det är allmänna uppgifter så att täcka över nå siffror lär inte påverka mycket.......
    Det är en enkel algoritm för att "generera" de fyra sista siffrorna btw.
  • Nyfikna72
    i-o skrev 2017-01-25 15:05:48 följande:
    Det är en enkel algoritm för att "generera" de fyra sista siffrorna btw.

Möjligen numera men tidigare kunde man se var man är född eftersom olika serier delades ut till olika landsting......
  • i-o
    Nyfikna72 skrev 2017-01-25 15:09:59 följande:

Möjligen numera men tidigare kunde man se var man är född eftersom olika serier delades ut till olika landsting......
    Det går att avgöra om ett persnr. är legit eller inte. Om det var annorlunda innan internet tvivlar jag på.

Vad jag kan se är det inte jätte mycket variationer.
  • KarlssonsKalle
    i-o skrev 2017-01-25 15:04:51 följande:
    Den här illusionen kring anonymitet online för att sprida intolerans. Det är lite pittoreskt på något sätt.
    Inte ens TOR eller VPN garanterar anonymitet eftersom du i slutändan ändå är kund och företagen vars tjänster du använder styrs av de vuxnas värld och regler som inte tar hänsyn till ungar som skitit i det blå skåpet.

Trevlig framtid. :)
    Jag vägrar skriva kritik i eget namn på tok feministers forum då dessa är så fruktansvärt lättkränkta!
    För ca 4 år sedan i ifrågasatte jag en helt tokig sak dom krävde i mitt eget namn, det fick till följd att jag hängdes ut på en massa ställen som landets största idiot....
Svar på tråden Facebook kräver ID handling