• Decibel84

Facebook kräver ID handling

Har varit medlem på facebook sen 08 eller 09
    Under ett påhittat efternamn.
    NU sex år senare blir mitt konto pausat och öppnas endast om jag fotar en ID handling och skickar till dom?

Detta är ju galet?

Om jag nu vill stänga mitt konto för att jag inte vill ha mitt riktiga namn så vill jag ju kunna informera mina vänner om detta.

Mitt efternamn är väldigt ovanligt och jag har därför varit väldigt försiktig med att använda det på internet.
    Jag är också medveten om att det förmodligen står när man blir medlem att man ska ange sitt fullständiga för och efternamn, så att...det borde jag ju veta

Tycker bara att detta känns som nån SÄPO mentalitet
    Jag har varken pass eller ID kort så då är  det hejdå till facebook eller?

Har inte heller möjlighet att informera mina vänner på facebook att jag kommer avsluta kontot heller eller vad som hänt.

Kundtjänsten är galen.
    Jag bad dom öppna mitt konto så att jag kunde lugna min mamma, som jag endast kommunicerar med via facebook, och att jag ville ha chansen att spara div bilder och informera mina vänner om vad som sker,

Men kundtjänsten, som alltså är en person, svarar som en bot.
    "du måste lämna id handling som visar din identitet"
    -men jag har inget sådant
    "du måste fota en id handling och skicka in"

Åhhh blir galen

• Svar på tråden Facebook kräver ID handling
  • Decibel84

Jag hittade ett klipp om hur du frångår reglerna och lyckas fixa så du blir godkänd med endast ett förnamn

DOCK
    så krävs det att du kommer in på facebook som vanligt och går in via inställningarna där

vilket jag inte gör.

och om jag kommer in med mitt riktiga namn så kan jag inte ändra då heller eftersom man inte får ändra namn mer än typ var 6e månad,(eller mer?

• Ellie

Kan du inte starta ett nytt konto och därifrån skicka vänförfrågan till dem du vill ha kontakt med? Måste ju tex gå att på den vägen informera din mamma, och få tag i det viktiga mailet med tel-nr.

• volvo142

Logga in med en annan vebbläsare eller med inkognito så ska det gå enligt vissa kan va värt å testa iallafall.

• Kerubmamman

Jag och flera av mina vänner har namn som vi är ensamma om i Sverige, men vi är alla registrerande under våra riktiga namn på facebook. Så länge man har koll på sekretessinställningarna och tänker sig för vad man publicerar offentligt så är det inte värre än att ha en profil på LinkedIn. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Decibel84
    Kerubmamman skrev 2014-11-26 22:24:54 följande:

Jag och flera av mina vänner har namn som vi är ensamma om i Sverige, men vi är alla registrerande under våra riktiga namn på facebook. Så länge man har koll på sekretessinställningarna och tänker sig för vad man publicerar offentligt så är det inte värre än att ha en profil på LinkedIn. 

Jag är ju mest sur på den här mentaliteten. .komma och kräva id efter fem år..
  • sportpappa

Om du varken har pass eller ID-kort av något slag så kanske det ändå är dags att skaffa det.
    Skicka in och skriv som det är att du uppgett ett annat namn för att du vill hålla dig lite mer anonym.
    Om de öppnar kontot så ser du till att ange rätt namn och ändrar sedan i sekretessinställningarna så att du endast visar det du vill visa eller döljer dig helt förutom för dina vänner.

• Decibel84
    sportpappa skrev 2014-11-27 18:26:12 följande:

Om du varken har pass eller ID-kort av något slag så kanske det ändå är dags att skaffa det.
    Skicka in och skriv som det är att du uppgett ett annat namn för att du vill hålla dig lite mer anonym.
    Om de öppnar kontot så ser du till att ange rätt namn och ändrar sedan i sekretessinställningarna så att du endast visar det du vill visa eller döljer dig helt förutom för dina vänner.

Har redan sagt det, och det struntar dom i
    jag kan leta reda på saker som säger att jag är jag och ID kort är på G men jag tycker grejen är galen..om jag nu väljer att inte gå med på detta och därför  stänga av mitt konto så kommer jag ju inte åt alla mina hundra bilder  som jag skulle vilja spara.
    jooo visst finns det massor med inställningar, men somsagt jag är mest sur att man kommer efter fem år med detta. ingen förvarning heller så att jag kunde informera vännerna och sparat alla bilder
  • tchotch

Samma sak hände mig nyss! De vill ha en ID-handling! Jag har varit anonym med påhittat namn på fb så att jag kan uttrycka politiska åsikter fritt utan att eventuell åsiktsregistrering av mitt namn sker och jag har valt att bli vän med folk som också uttrycker åsikter och missnöje och är inte sällan kritiska mot makthavare och andra styrande individer och faktorer!

Det har resulterat i att jag har kunnat ta del av information som mainstream medierna inte tillhandahåller och dela med mig information till andra! Det visade sig vara ett bra verktyg för att binda samman likasinnade människor från all världens hörn (jag hade nästan inga vänner från mitt privatliv, då jag inte tyckte att det var intressant att titta på 500 personers semesterfoton eller foton från deras restaurangbesök)

Nu är jag säker att enda anledningen är att registrera och kontrollera människor med obekväma åsikter och kan de inte det, jag då tar man helt enkelt bort dom! För facebook ska handla tydligen om köpannonser och dylikt och inte om att binda samman människor som annars inte hade haft den möjligheten och deras historier och händelser som nyheterna inte visar!

Vi på väg in i en mörk era...

• Decibel84
    tchotch skrev 2015-09-17 23:12:34 följande:

Samma sak hände mig nyss! De vill ha en ID-handling! Jag har varit anonym med påhittat namn på fb så att jag kan uttrycka politiska åsikter fritt utan att eventuell åsiktsregistrering av mitt namn sker och jag har valt att bli vän med folk som också uttrycker åsikter och missnöje och är inte sällan kritiska mot makthavare och andra styrande individer och faktorer!

Det har resulterat i att jag har kunnat ta del av information som mainstream medierna inte tillhandahåller och dela med mig information till andra! Det visade sig vara ett bra verktyg för att binda samman likasinnade människor från all världens hörn (jag hade nästan inga vänner från mitt privatliv, då jag inte tyckte att det var intressant att titta på 500 personers semesterfoton eller foton från deras restaurangbesök)

Nu är jag säker att enda anledningen är att registrera och kontrollera människor med obekväma åsikter och kan de inte det, jag då tar man helt enkelt bort dom! För facebook ska handla tydligen om köpannonser och dylikt och inte om att binda samman människor som annars inte hade haft den möjligheten och deras historier och händelser som nyheterna inte visar!

Vi på väg in i en mörk era...

exakt.
    jag vill inte gömma mig bakom ett nickname bara för att jag ska kunna hota och bete mig som ett as. Men jag vill inte att folk enkelt ska kunna googla mitt namn och direkt hitta mig online eftersom vi bara är tre i sverige som heter som mig. man vill kunna prata fritt utan att känna sig orolig att nån ska "kolla upp en"
Svar på tråden Facebook kräver ID handling