• WhiteRose

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Tallbarr12 skrev 2014-12-07 15:50:06 följande:
    Ja, den gången kom inte min östrogenproduktion igång efter jag slutade med p-piller och hann påbörja utredning innan östrogenvärdet stabiliserade sig och i samband med det fick jag regelbunden cykel och blev gravid utan hjälp. Men det var skönt att veta vad som var problemet och att vi skulle få hjälp om det inte tog sig. Men jag ska inte sticka under stol med att det var ett jävligt jobbigt år och jag inser i efterhand att jag borde gått och pratat med någon för att få hjälp med alla tankar.
    Hur visste du det med östrogenproduktionen, att den inte kom igång efter p-piller? Vad gjorde ni på utredningen?
  • WhiteRose
    Bamse88 skrev 2014-12-08 00:31:55 följande:
    Självklart så skulle man trycka på enter knappen haha. Ja, det har varit skönt med regelbunden mens fram tills den här månaden då jag gick över med 5 dagar och vart hur glad som helst, tills sjunde dagen då mensen SJÄLVKLART skulle komma :/

Bidrottninggele? Dela gärna med dig hur det går sen! Min arbetskamrat började med paleo och åt bidrottninggele i kost syfte, fråga mig inte varför haha. Men hon är gravid nu i v8. Så antar att det hjälpte... :)
    Tog faktiskt min första kapsel igår kväll, är BIM+5 nu och hoppas det kan sätta igång något. Långsökt, men man provar ju allt :P
  • WhiteRose
    Tallbarr12 skrev 2014-12-07 22:52:06 följande:
    Efter ca 6 månader efter jag slutade med p-piller och hade haft typ 3 menscykler så kontaktade jag gyn som såg att min livmoderslemhinna var supertunn och tog blodprover som visade på jättelåg östrogenhalt och han rådde oss att vända oss till kvinnokliniken för han kunde inte hjälpa oss mer. Två månader senare hos utredningen på kvinnokliniken så såg värdena och slemhinnan mycket bättre ut redan och någon månad senare började jag få mer normala cykler med.

Under utredningen kollade de med vul, tog blodprover och kollade makens spermier. Längre än så hann de inte för de ville inte hjälpa oss aktivt än då eftersom mina värden var på väg åt rätt håll och sen blev vi gravida själva några månader senare.
    Jag har haft mens tre ggr sedan augusti (en pillermens, två vanliga). Kanske kan det vara något liknande hos mig..
  • WhiteRose

En allmän fråga till er: Vad räknar ni som ett försök? T.ex tre försök - är det tre månader? Eller är det då ni VET att ni haft ägglossning? Alla får ju inte mens/ägglossning varje månad, så jag undrar bara hur ni ser på det :)

• WhiteRose
    Marie14 skrev 2014-12-09 17:59:03 följande:

Ägglossningar =försök

Okay, men då har jag ingen aning om hur många försök vi egentligen haft. Har haft mens 2 ggr sedan augusti, men vet inte helt säkert om jag haft ägglossning då med.
  • WhiteRose
    Niaa skrev 2014-12-12 09:32:22 följande:

Hej allesammans. 

Var hos gyn igår och pratade av mig lite och både jag och sambon känner oss lite lugnare nu. Hon bekräftade liksom det står överallt att det inte alls är ovanligt att det dröjer upp till ett eller två år innan man blir gravid även om man försöker pricka ägglossning och tar till alla knep. Ja, ni vet säkert allt detta redan men hoppas det kan skänka lite tillfälligt lugn till er också. 

Hon sa också att studier visar att 75 % blir gravida på naturlig väg inom ett år och 90 % inom två. Dom sista tio % lyckas i de flesta fall bli gravida med lite hjälp, så vi får hålla tummarna för att vi hör till den där majoriteten :) Hon sa också att för alla dom hon träffar som har lyckats bli gravida efter två-tre månader så träffar hon minst lika många par som det har dröjt runt året för.

Hopes up och trevlig helg till er :) 

Underbart att läsa, även om man redan vet det :) Trevlig helg!
  • WhiteRose

Mensen ska komma i morgon och förväntar mig inget annat den här gången. Jag provade med några äl-tester för första gången denna gång, men fick inget utslag. (Gjorde bara tre st, det var det mitt psyke klarade av. Är så rädd att jag inte har ägglossning alls med tanke på mina korta cykler.)

Jag är också rädd att jag inte har ägglossning, min cykel är 40-50 dagar. Har startat med bidrottninggele, och ska även prova tempning.

• WhiteRose

Har någon här prövat bidrottninggele?

Jag har ätit det i cirka en månad. Hoppas att det är den som har gjort att jag fick positivt på mitt äl-test för 2 dagar sen :)
  • WhiteRose
    Eldora skrev 2015-01-13 18:27:32 följande:

Kanske ska prova bidrottningsgele jag också. Är som sagt inne på 11e försöket, jag ska ha bim den 19e men idag har jag börjat småblöda lite, förstår inte alls vad det är med min kropp... Kanske inte var 11e ggn gillt trots allt. ;/ 

Under hela nov månad hade jag inte ens ngn ägglossning (enligt tester). 

Själv har man fått pos. på äl-test både förra veckan och igår.. Där är det ju också något som inte är helt som det ska..
  • WhiteRose
    Idilia skrev 2015-01-15 15:01:58 följande:
    Vilken sort använder du? Jag använde testlagret och fick tre positiva på en månad... Då tänkte jag bara att det är fel på testen, de måste ju ge utslag för något annat också. Den gav utslag på den dagen min app säger att jag hade ägglossning. Och att följa den appen har gjort mig gravid två gånger så jag litar mer på den än på ett test.
    Använder bara clearblue digital. Har också tre appar som jag anänder, varav en gissade rätt på det positiva testet jag hade förra veckan.
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre