• WhiteRose

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Mrs.W skrev 2015-01-19 15:13:06 följande:

Hej!

Får man hoppa in här trots att det verkar som att ni har följt varandra ett tag?

Jag och min man är inne på 13:e försöket utan några som helst resultat utan det blir mest bara besvikelser varje månad.

Det skulle vara skönt att få ventilera med andra i samma sits så därför har jag sökt mig hit och den här tråden verkade trevlig! Skrattande

Hej :) Vad räknar ni som försök, 1 månad = 1 försök? Har du oregelbunden mens eller något annat som du vet "ställer till det"?
  • WhiteRose
    frestelsen skrev 2015-01-23 08:50:00 följande:

Hur kollar ni äl? Jag testa förra månaden med testlagret äl stickor och fick inte starkt på den dagen då äl skulle va. Den här månaden prövar jag att tempa för att se om jag kan hitta min äl.

Har använt CB digitala stickor, dom visade iofs pos. en vecka i rad hehe..
  • WhiteRose
    frestelsen skrev 2015-01-23 10:34:50 följande:

Har du pröva att tempa?

Ja, men tröttnade på det :)
  • WhiteRose
    TheLe003 skrev 2015-01-26 08:01:49 följande:

Jag testade igår o fick ett knappt synbart streck. Vågade inte riktigt hoppas men idag fick jag klara besked av det digitala testet. Jag är gravid! Så det gick trots allt på försök fem. Sonen tog 17 mån så den där väntan är bekant.

Grattis! :)
  • WhiteRose
    jevana skrev 2015-01-26 14:45:18 följande:

Hej, finns det plats för mig? 
    Är inne på vårt 6te försök, borde ha ÄL typ när som helst och appen säger tills vidare BIM 14.2. Alla hjärtans dag tycker jag att hade varit en utmärkt dag för ett plus..

Hej :) Vi är också inne på det 6te försöket, om man räknar månader (slutade med p-piller i aug). Har oregelbudna och långa menscyklar, som gjort det svårt att veta när jag har äl. Nu kör vi med mys minst var tredje dag, för att kunna pricka äl.
  • WhiteRose
    jevana skrev 2015-01-26 15:08:13 följande:
    Hur långa räknar du som långa menscykler? Själv har jag legat på 31-41 dagar och eftersom jag också slutade med pillren i augusti, så betyder det ju att jag räknade fel och nog är inne bara på femte försöket än.. Har också haft svårt att veta när ÄL är och det har inte räckt att ha sex varannan-var tredje dag heller.. har nu börjat tempa och kollar också sekret för att försöka träffa rätt dag, men helt lätt är det ju inte :/
    Min cyklar har varit 40 - 41 - 50 och nu senast 39 dagar. Jag började tempa men slutade pga orkade inte helt :) Har testat med äl test och fick pos en vecka i rad, vet inte varför dock...? Och med handen på hjärtat har vi nog haft för lite sex (egentligen inte, men det ska nog vara mer om man vill försöka pricka äl), så därför försöker vi nu med minst var tredje dag.
  • WhiteRose
    jevana skrev 2015-01-26 16:03:07 följande:
    Tempandet gör att jag liksom lutar fundera så mycket under resten av dagarna för att jag liksom "vet var jag står". Svårt att förklara men det verkar passa mig :) ÄL-test verkar för arbetssamt däremot.. 
    Vi hör nog också till de som inte haft sex så jätteofta  tidigare och stressen att pricka in vid ÄL tar ju minst sagt kål på en del av romantiken också.. Som tur ha rmin sexlust blivit bättre på senare tid, annars hade jag nog redan gett upp :D
    Alla har nog sin metod som passar dem bäst :) Hehe, har också fått ökad sexlust sedan jag slutade ta p-piller. Och på tal om p-piller: det var ju alltid så himla viktigt (enl barnmorskor) att ta pillret på ca samma tidspunkt och absolut inte glömma ett, för då blir man gravid direkt typ :P Nu har jag varit utan i 6 månader och inser att det tyvärr inte är så lätt.
  • WhiteRose
    dahlia92 skrev 2015-01-28 10:39:27 följande:

Wiie har också plussat idag!! :) Slutade med p-piller 4 mars 2014 så nästan ett år har gått. Inte fått ett enda plus/missfall på vägen så hoppas verkligen att den vill stanna! <3

Blir o ringa och säga att vi inte behöver utredning nu som vi står i kö till. Så glad. :D

Önskar alla er lycka till. :)

Åhh vad kul!! Stort grattis :)
  • WhiteRose

Om några dagar har vi försökt i 8 månader.. Känns tungt :/ Någon annan som är i samma sits?

• WhiteRose
    Knävelborren skrev 2015-02-25 00:21:52 följande:
    Snart 11 månader för oss. Är så less less less. Denna månaden testar vi med heminsemination istället för senaste månaderna har min sambo inte kunnat "prestera" och vi vill inte tappa ännu mer tid då jag har väldigt oregelbunden mens dessutom. Behöver lite tumhåll för att detta kommer funka bättre.
    Har också oregelbunden mens, och min har diabetes, vet inte hur/om det påverkar hans fertilitet..
  • WhiteRose
    Knävelborren skrev 2015-02-27 01:51:46 följande:
    Då sitter vi i lite samma, eller iallafall liknande, båt. Hur ofta har du äl/mens ungefär? Jag tror att jag haft 6-7 gånger senaste året. Så det kunde ju vara värre, men också oändligt mycket bättre. Men just nu är faktiskt största problemet sambons stress och spöken i huvudet som sätter käppar i hjulet för oss.
    Jag vet inte, slutade med p-piller och har haft mens 4 ggr sedan dess. Vet inte om det även innebär att jag haft äl, då jag hört att man ej har äl om cykeln är över 35 dagar.

Vad är det för spöken i huvudet som din sambo har, om man får fråga?
  • WhiteRose
    Knävelborren skrev 2015-02-27 13:23:31 följande:
    Nja det stämmer väl inte riktigt? Jag har använt äl-stickor som indikerat att jag haft äl och jag har definitivt längre cykel än 35. ????

Han känner väl sig pressad att prestera när jag väl har äl och eftersom vi så himla gärna vill ha barn blir han stressad och kommer inte hur länge vi än håller på.
    Vet faktiskt inte, man läser ju så mycket olika hela tiden :/ Har själv fått utslag på äl stickor, men de visar ju inte att ett ägg faktiskt släpps.

Ja, detta sätter ju en press även på männen. Jag har bara från början valt att inte inkludera min man för mycket i mitt testande och mina symptom, vet att han lätt kan bli stressad av sånt. Vi kör bara på cirka var tredje dag, så borde vi kunna pricka in äl.
  • WhiteRose
    pandoraDiem skrev 2015-03-03 13:27:17 följande:

Tycker också det där med kostråd innan graviditet är sjukt svårt. Jag har inte druckit alkohol sen i somras då vi började försöka bli gravida vilket är lite klurigt när vi varit ute på puben med vänner. Vi har inte velat berätta att vi försöker bli gravida för dem ännu, så det slutar med konstiga bortförklaringar om varför jag inte dricker. I början när vi försökte vågade jag knappt träna som vanligt för jag tänkte att det kanske inte fäster som det ska då. Jag har helt enkelt blivit lite knäpp sen allt det här började och det känns som om det är dags för i alla fall mig att slappna av lite och försöka leva lite mitt i all väntan.

Kunde inte sagt det bättre själv. Vi går snart in i försök nummer 7, och har inte blivit hjälpta av bidrottninggele, minskat intag av kaffe, minskad träning, ägglossningstester, stenkoll på minsta lilla symptom o.s.v. Dags att börja leva lite normalt igen. Dock svårt att hålla sig helt borta från FL.. Skäms
  • WhiteRose

Dag 51. Neg. gravtest i går. Ska ringa min läkare i veckan och be henne ta ett blodprov eller något. 7 månader efter p-piller KAN mensen inte fortfarande vara såhär oregelbunden och lång.

• WhiteRose
    Tallbarr12 skrev 2015-03-11 13:05:37 följande:
    Jo, tyvärr kan den det... Inte min mening att göra dig nedslagen, men jag hade problem med att få ordning på cykeln efter ppillerstopp när vi försökte med första barnet. För mig tog det 11 månader innan cykeln var på banan igen...

Men det är jättebra att du kontaktar gyn/läkare!! Det gjorde jag efter 6-7 månader och de såg att mina hormonnivåerna var knas. Fick påbörja utredning på kvinnokliniken nån månad senare (inte vänta ett år alltså) men skulle inte få någon aktiv hjälp förrän efter ett år. Nu har vi turen att bli gravida på andra försöket efter att jag fick stabil cykel så behövde aldrig få hjälp av kk.

Så jättebra att du kontaktar läkare och jag hoppas verkligen att det går fortare för dig att bli gravid än det gjorde för mig! Ett tips kan vara att säga att även om ni försöker få barn så är det din knasiga cykel du söker för. Cykeln kan de hjälpa dig med nu, men hjälp med att få barn får man oftast inte förrän efter ett år...
    Hur såg dom att dina hormonnivåer inte var som de ska?

Jag har fått en tid måndag 23/3. Där ska jag prata lite med min läkare, och hon kommer nog ta några blodprover. Hoppas innerligt hon kan ge mig ett bättre svar än "det tar tid, tänk inte så mycket så händer det bara av sig själv".
  • WhiteRose
    pandoraDiem skrev 2015-03-11 10:50:42 följande:
    Fy vad jobbigt. Hoppas du får något svar av läkaren. Alltid jobbigt när man inte vet vad som händer med ens kropp.
    Tack, det hoppas jag med! Kram
  • WhiteRose

I måndags fick jag remiss av min läkare till en riktig gynekolog. Bokade tid idag, första lediga var 23 juni :( Så nu är det bara en låååång väntan som gäller. Den dagen ska jag skannas, testas för PCO och evt. andra hormon tester.

Vi kommer köra på som vanligt dock, hoppet är ju det sista som överger en :)

• WhiteRose
    Annaba88 skrev 2015-03-30 22:15:27 följande:

Här är det ÄL igen på lördag och har tänkt köra utan stickor och grejer den här gången. Kanske vi båda är lite mer avslappnade då även om det nu inte ska ha nån påverkan på om man blir gravid eller inte men märker att det tär på relationen att ha sex på beställning ;)

Klart det tär :/ Själv är jag på CD 16 och har ännu inte fått pos. på äl testerna hittills i denna cykel (använder CB digital), men vi myser på i alla fall. Man kan ju ha lite roligt ändå :)
  • WhiteRose
    skatergirl81 skrev 2015-09-16 18:27:41 följande:

Stackars er som försökt så länge utan plus! Jag är inne på sjätte månaden nu, sjunde försöket och tycker redan att det gått jättelång tid.

Jag kommer ihåg den känslan.. Tyvärr blir det inte lättare nu när man är inne i 13 månaden..
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre