• MaryM

Det är faktiskt Inte helt lätt att vara kvinna heller

Alltså.. det känns som att det är en väldig massa fokus just nu här inne hur otroligt synd det är om männen och hur lätt vi kvinnor har det.
    Och ja, vi har lättare att få sex, dvs ragga upp nån random snubbe. Ja visst. Och ofta tar vi nog detta för givet och inser inte hur desperata killar kan känna sig.

Men. Det sker 36 000 våldtäkter per år i Sverige.
    Jag känner inte en enda tjej som inte blivit utsatt för någon form av övergrepp. Inte. En. Enda.Tjej. Våldtäkt, sexuella övergrepp, sexuella trakasserier.

Jag personligen vågar fan inte dra hem nån okänd kille från krogen eller nån från nätet. Speciellt som domarna tycker att om man nån gång pratat om dominanssex så är det inte våldtäkt fast både mannen och kvinnan är överens om att mannen höll för kvinnans mun och höll fast henne under samlaget.

Jag blir lite lack på killar här inne som gnäller så förbannat, det finns faktiskt värre problem än att inte få knulla och det är att bli tagen med våld fast du inte vill, och den risken är tyvärr en jävla stor realitet för oss.

Kram till alla underbara fina killar här inne, jag VET att ni aldrig skulle göra så, och jag skulle aldrig säga att alla män är våldtäktsmän, men ni som gnäller och är allmänt bittra mot kvinnor, snälla tänk på denna sidan av saken också. Vi har det inte så lätt vi heller.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Svar på tråden Det är faktiskt Inte helt lätt att vara kvinna heller
  • MaryM
    Anonym (hämmas) skrev 2014-12-04 20:26:58 följande:

En annan aspekt är ju också den att även om det i praktiken är lätt för en kvinna att få sex, så finns det väldigt mycket värderingar i samhället som hämmar en kvinnas sexualitet. Många kvinnor begränsar sig för att om de skulle ha sex med alla de ville så skulle de ses ner på och kallas slampa/hora osv. 

Den problematiken har inte män. Det är snarare positiv för dem att ligga runt. Det kan var en anledning till att många kvinnor nekar nya och tillfälliga män sex. De vill men kan inte för de kommer då "straffas" för det. 

Så de män som klagar på att de inte kan få sex, ni har i alla fall rätten till er sexualitet! Och är inte hämmade som kvinnor. För att då inte tala om allt sexuellt våld som ts tar upp, och rädsla för detta när man träffar nya sexpartners. 

Det är ju bara att gå på krogen för att se hur kvinnor behandlas helt öppet. Det tas hej vilt på en, och det verkar vara en självklarhet för många män. 

Håller med.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • MaryM
    ÄngDal skrev 2014-12-04 22:45:25 följande:

MaryM har rätt.

sv.wikipedia.org/wiki/Goddag_yxskaft

Tack sötis :) vet inte om Hans menade nåt skojigt med morgonstånd? :)
  • ÄngDal
    MaryM skrev 2014-12-05 08:49:07 följande:

Tack sötis :) vet inte om Hans menade nåt skojigt med morgonstånd? :)

Ah, roligt i så fall :D

Jag tänkte inte så långt (Sorry, Hans, i så fall). Det beror möjligen på att jag hellre tänker på morgonvåta musar än på motsatsen... ;)
  • Anonym (V)
    Fröken36 skrev 2014-12-04 21:36:06 följande:

Jag visste inte att det var en jävla tävling vem som har det svårast. Och bara för att män tycker det är jobbigt att vara utan sex måste väl inte en koppling göras till våldtäkt och sexuella övergrepp?
    Det är som att jag inte kan tycka det är jobbigt att vara jättehungrig (och kanske råkar säga det högt också) för att andra svälter till döds.

Ja, fast om du läser runt här så kommer du upptäcka många trådar där det framhålls att kvinnor har det så förbaskat bra, vi ska inte klaga, vi får ju knulla när vi vill, och då kan vi inte ha några fler bekymmer. 
    Det har till och med sagts att kvinnor förtrycker män genom att inte ligga med dom som vill ligga med oss.
    Vi borde ställa upp och när vi inte gör det så är vi sexistiska.

Då är det bra att nån visar en annan sida och nyanserar bilden lite, det är inte att leva i gräddfil att vara kvinna.
    Jag tycker den här tråden definitivt fyller sin funktion. 
  • Perplex
    Anonym (Jess) skrev 2014-12-04 15:13:35 följande:
    Så andelen dömda våldtäktsmän är något högre bland andelen utlandsfödda. Jag hymlar inte med att det inom vissa regioner finns en betydligt sämre kvinnosyn, det är dock naturligtvis inget som betor på etnicitet utan utbildning och värderingar. Som kan, och bör, förändras. En utländsk man som kommer från en region med kass kvinnosyn är inte genom sitt ursprung är en garanterad våldtäktsman. Att neka en man från ett visst ursprung asyl eller uppehållstillstånd enbart pga hans ursprung vore därför grovt diskriminerande. Finns det andra grupper vi bör agera förebyggande mot för att undvika ev. brottslighet som denna grupp statistiskt sett är mer benägen att begå? Sätta ungdomar från strulig bakgrund i ungdomsvård direkt - även om de inte börjat langa droger och göra inbrott ännu finns ju en högre risk för att det sker. Låsa in unga män nattetid - även om de inte blivit packade och misshandlat någon än finns risken att det sker. Statistiken talat sitt tydliga språk. Nej, naturligtvis kan man inte straffa någon innan brottet begåtts, och därför faller argumentet att neka invandring av män från en viss region pga. framtida brottsmisstanke. Sedan kan man vilja minska invandring av andra, mer eller mindre legitima skäl, men att påstå att man gör det för kvinnors säkerhets skull är att inte se bjälken i sitt eget öga...
    Möjligt att det är diskriminerande men hur vet vi att han inte är en våldtäktsman? Ska en svensk kvinna behöva bli våldtagen för att vi ska veta om det var bra eller dåligt? Jag säger som jag sa tidigt, släpp in invandrarkvinnor men inte män. Problemet löst. "Kvinnor och barn först" (Barn av honkön)
    Vi har ingen som helst skyldighet att ta hand om andra folks kriminella eller laglydiga medborgare.
  • Perplex
    glutten skrev 2014-12-04 15:20:06 följande:
    Hahaha fantastiskt att du kan avfärda det som inte stämmer med din världsbild som "skitsnack". Bekvämt!
    Det är ju du som drar upp mörkertal. Jag kontrade men det går du tydligen inte med på. Är mörkertalen enbart med svenska gärningsmän menar du?
  • Perplex
    Anonym (Jess) skrev 2014-12-04 16:58:20 följande:

Men ingen kan väl påstå att ett invandringsstopp skulle leda till ett våldtäktsstopp?

Är det ens någon som påstått det?
  • Anonym (Jess)
    Perplex skrev 2014-12-05 11:02:21 följande:

Möjligt att det är diskriminerande men hur vet vi att han inte är en våldtäktsman? Ska en svensk kvinna behöva bli våldtagen för att vi ska veta om det var bra eller dåligt? Jag säger som jag sa tidigt, släpp in invandrarkvinnor men inte män. Problemet löst. "Kvinnor och barn först" (Barn av honkön)

Vi har ingen som helst skyldighet att ta hand om andra folks kriminella eller laglydiga medborgare.

Möjligt att det är diskriminerande? Det är ju jävligt diskriminerande att utestänga någon pga. kön och etnicitet... Diskriminering av män är väl inte lösningen på våldtäktsproblemet? Och ang. skyldighet så är asyl en mänsklig rättighet som slås fast i FNs flyktingkonvention samt i FNs förklaring om de mänskliga rättigheterna samt EUstadgan om mänskliga rättigheter. Sverige kan liksom inte bara skita i det.
  • Perplex
    Anonym (Jess) skrev 2014-12-05 11:36:25 följande:
    Möjligt att det är diskriminerande? Det är ju jävligt diskriminerande att utestänga någon pga. kön och etnicitet... Diskriminering av män är väl inte lösningen på våldtäktsproblemet? Och ang. skyldighet så är asyl en mänsklig rättighet som slås fast i FNs flyktingkonvention samt i FNs förklaring om de mänskliga rättigheterna samt EUstadgan om mänskliga rättigheter. Sverige kan liksom inte bara skita i det.
    Det minskar problemet, man stänger av vattenkranen så att säga så man kan lösa översvämningsproblemet som redan finns.
    Sedan när bryr sig Sverige om vad FN tycker? Vår invandringspolitik faller under FN's definition av folkmord och vi bryr oss inte om FN's mänskliga rättigheter.
    EU vill att vi ska minska vår invandring dessutom men vi vägrar.
  • Anonym (Jess)
    Perplex skrev 2014-12-05 12:00:41 följande:

Det minskar problemet, man stänger av vattenkranen så att säga så man kan lösa översvämningsproblemet som redan finns.

Sedan när bryr sig Sverige om vad FN tycker? Vår invandringspolitik faller under FN's definition av folkmord och vi bryr oss inte om FN's mänskliga rättigheter.

EU vill att vi ska minska vår invandring dessutom men vi vägrar.

Men sluta, naturligtvis måste Sverige "bry sig om" vad FN "tycker". Det här handlar liksom inte om lite löst tyckande som Sverige som nation kan bara besluta sig för att skita i. Och nej, Sveriges invandringspolitik går inte att definiera som folkmord. Det är ett absurt påstående. Jag diskuterar gärna med folk som har olika åsikter, alltid bra med olika perspektiv, men begär dock någon slags seriositet...
  • Woster

Bra kommentar Mary. Jag håller med och kan förstå att det kan finnas en massa oro i allt det som ska vara så skoj. Nu går jag inte på krogen men jag kan föreställa mig båda sidorna problem. Sen finns det sociala normer/förväntningar att det är mannen som ska vara den drivande och för en del killar/män är det inte så lätt, medan för de mer puchiga faller sig mer naturligt. Nu har jag inte så bra koll på det där med våldtäkt men i ena skalan hittar du säkert de män som inte ser sig som våldtäktsmän eller förövare utan bara att det är så kvinnor vill ha det.

• Perplex
    Anonym (Jess) skrev 2014-12-05 12:08:33 följande:
    Men sluta, naturligtvis måste Sverige "bry sig om" vad FN "tycker". Det här handlar liksom inte om lite löst tyckande som Sverige som nation kan bara besluta sig för att skita i. Och nej, Sveriges invandringspolitik går inte att definiera som folkmord. Det är ett absurt påstående. Jag diskuterar gärna med folk som har olika åsikter, alltid bra med olika perspektiv, men begär dock någon slags seriositet...

Så varför skiter vi vad FN tycker då? Varför bryter vi mot de mänskliga rättigheterna?

FN's definition av folkmord: c) att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som äro avsedda att medföra dess fysiska undergång helt eller delvis.

Vilket är precis vad som händer just nu.

FN's mänskliga rättigheter: De mänskliga rättigheterna anses vara universella, vilket innebär att de gäller över hela världen, oavsett land, kultur eller andra omständigheter. De gäller för var och en, oavsett etnisk tillhörighet, hudfärg, kön, språk, religion, sexuell läggning, politisk uppfattning eller social ställning. De slår också fast att alla människor är födda fria, är lika i värdighet och har samma rättigheter. Endast de rättigheter som skyddas i den primära folkrätten kan dock upprätthållas i juridisk mening, oavsett viss stats anslutning till berörda internationella överenskommelser.

Vi skiter högaktningsfullt i det där när det passar oss så som politisk frihet sen har vi valt att misstolka engelskans värdighet och fått det till värde.

• Anonym (Fisilsken)
    MaryM skrev 2014-12-02 23:11:12 följande:

Alltså.. det känns som att det är en väldig massa fokus just nu här inne hur otroligt synd det är om männen och hur lätt vi kvinnor har det.
    Och ja, vi har lättare att få sex, dvs ragga upp nån random snubbe. Ja visst. Och ofta tar vi nog detta för givet och inser inte hur desperata killar kan känna sig.

Men. Det sker 36 000 våldtäkter per år i Sverige.
    Jag känner inte en enda tjej som inte blivit utsatt för någon form av övergrepp. Inte. En. Enda.Tjej. Våldtäkt, sexuella övergrepp, sexuella trakasserier.

Jag personligen vågar fan inte dra hem nån okänd kille från krogen eller nån från nätet. Speciellt som domarna tycker att om man nån gång pratat om dominanssex så är det inte våldtäkt fast både mannen och kvinnan är överens om att mannen höll för kvinnans mun och höll fast henne under samlaget.

Jag blir lite lack på killar här inne som gnäller så förbannat, det finns faktiskt värre problem än att inte få knulla och det är att bli tagen med våld fast du inte vill, och den risken är tyvärr en jävla stor realitet för oss.

Kram till alla underbara fina killar här inne, jag VET att ni aldrig skulle göra så, och jag skulle aldrig säga att alla män är våldtäktsmän, men ni som gnäller och är allmänt bittra mot kvinnor, snälla tänk på denna sidan av saken också. Vi har det inte så lätt vi heller.

36000 våldtäkter om året är en skrämmande siffra. Men du har fel om vad "domare tycker". Domare tycker ingenting. Domare tittar på bevisning och de kan inte veta vad som har hänt och de dömer inte utifrån personligt tyckande. Om du läser domen om våldtäkten i Lund (jag tror att  det är den du menar) så kommer du att fatta. Tidningarna som skrev om detta utlämnade bland annat att tjejen gjort saker som gjorde att det inte gick att döma killen. För att kunna döma måste killen ha insett att tjejen inte ville ha sex. Det kan inte vara lätt för en kille att fatta det när tjejen själv handgripligen tar tag i hans penis och för in den, när hon flera gånger säger att okej. Flera gånger avbröt sig killen också när han tyckte att det verkade som tjejen inte ville. Han försökte ha analsex, hon protesterade och då slutade han. Han frågade igen om det var okej och hon tar då tag i penisen och för in den. Och så vidare. Om tidningarna kunde skriva om sanningen skulle fler tjejer våga anmäla våldtäkt. Idag verkar flera tro att det går till lite hur som helst i domstolarna, men det gör det inte. Nu är det svårt att få media att erkänna det, för de verkar som att de vill att det ska verka som om domstolarna dömer hipp som happ. Det är oansvarigt mot alla tjejer. Som att säga till en sjuk människa att de inte ska åka till sjukhus för att läkarna kommer att skada dem.
  • MaryM
    Anonym (Fisilsken) skrev 2014-12-06 16:53:42 följande:

36000 våldtäkter om året är en skrämmande siffra. Men du har fel om vad "domare tycker". Domare tycker ingenting. Domare tittar på bevisning och de kan inte veta vad som har hänt och de dömer inte utifrån personligt tyckande. Om du läser domen om våldtäkten i Lund (jag tror att  det är den du menar) så kommer du att fatta. Tidningarna som skrev om detta utlämnade bland annat att tjejen gjort saker som gjorde att det inte gick att döma killen. För att kunna döma måste killen ha insett att tjejen inte ville ha sex. Det kan inte vara lätt för en kille att fatta det när tjejen själv handgripligen tar tag i hans penis och för in den, när hon flera gånger säger att okej. Flera gånger avbröt sig killen också när han tyckte att det verkade som tjejen inte ville. Han försökte ha analsex, hon protesterade och då slutade han. Han frågade igen om det var okej och hon tar då tag i penisen och för in den. Och så vidare. Om tidningarna kunde skriva om sanningen skulle fler tjejer våga anmäla våldtäkt. Idag verkar flera tro att det går till lite hur som helst i domstolarna, men det gör det inte. Nu är det svårt att få media att erkänna det, för de verkar som att de vill att det ska verka som om domstolarna dömer hipp som happ. Det är oansvarigt mot alla tjejer. Som att säga till en sjuk människa att de inte ska åka till sjukhus för att läkarna kommer att skada dem.

Ja jag pratar om våldtäktsfallet i Lund ja. Har aldrig hört de uppgifter du nämner. Får jag fråga hur du vet detta? Jag begärde ut domen och det stod inget om detta. Det vore bra om du har rätt, att domstolarna inte dömer orimligt. Jag tycker alla ska anmäla oavsett vilket.
  • Anonym (Fisilsken)
    MaryM skrev 2014-12-06 18:54:56 följande:
    Ja jag pratar om våldtäktsfallet i Lund ja. Har aldrig hört de uppgifter du nämner. Får jag fråga hur du vet detta? Jag begärde ut domen och det stod inget om detta. Det vore bra om du har rätt, att domstolarna inte dömer orimligt. Jag tycker alla ska anmäla oavsett vilket.
    Jag läste domen. Kan vi tala om olika fall? Verkar otroligt, inte kan det finnas två så lika mål i samma stad. Men jag vet att det stod i domen för det där med att hon hade hjälpt killen på traven fick mig att haja till ordentligt och jag blev så ilsken på att media valde att inte rapportera korrekt. Du skriver att de vore bra om jag har rätt i att domstolarna inte dömer orimligt. Jag vet inte vad du menar med orimligt, men jag kan försäkra att ingen domare dömer utifrån illvilja eller personligt nöje. Jag tycker som du att alla tjejer ska anmäla våldtäkt men risken är tjejerna inte vågar anmäla därför att media medvetet väljer att undanhålla information som leder till obefogad, överdriven misstänksamhet mot domstolarna.
  • ÄngDal
    Anonym (Fisilsken) skrev 2014-12-06 19:33:25 följande:
    Jag läste domen. Kan vi tala om olika fall? Verkar otroligt, inte kan det finnas två så lika mål i samma stad. Men jag vet att det stod i domen för det där med att hon hade hjälpt killen på traven fick mig att haja till ordentligt och jag blev så ilsken på att media valde att inte rapportera korrekt. Du skriver att de vore bra om jag har rätt i att domstolarna inte dömer orimligt. Jag vet inte vad du menar med orimligt, men jag kan försäkra att ingen domare dömer utifrån illvilja eller personligt nöje. Jag tycker som du att alla tjejer ska anmäla våldtäkt men risken är tjejerna inte vågar anmäla därför att media medvetet väljer att undanhålla information som leder till obefogad, överdriven misstänksamhet mot domstolarna.
    Nu har jag inte läst domen i detta fall men tyvärr är det sant att media i en lång rad fall inte rapporterat på ett korrekt sätt. Journalisterna har läst domarna illa (ibland undrar man om de ens läst dem) och/eller dragit felaktiga slutsatser samt gjort försök till analyser och förklaringar som inte hållit.

Dessa artiklar med hårt vinklat och rent av osant innehåll har sedan lagts ut på nätet och sedan har felaktigheterna spridit som en löpeld genom sociala medier och domstolsföraktet har ökat i samma takt som ilskan mot män.

Hur vet jag detta? Jo, det finns en del journalister som Oìsin Cantwell i Aftonbladet som i flera fall berättat vad som i själva verket står i domarna och då har man fattat varför utslagen blivit som de blivit. Därmed inte sagt att inte en lång rad övergrepp begås hela tiden, det finns tyvärr alltför många män med en rutten kvinnosyn. Det finns säkert saker med lagstiftningen som också är fel.

Jag tror inte att media medvetet undanhåller information, utan det handlar om stressade, oerfarna reportrar som inte hinner eller orkar läsa igenom långa domar, åtal, vittnesmål etc för att bilda sig en korrekt bild utan de vill snabbt få ut en nyhet och denna publiceringshets gör att sanningen blir lidande.
  • Anonym (Hej på dig)
    Anonym (Sara) skrev 2014-12-03 10:23:26 följande:

Det är fan inte lätt att vara tjej. Att vara kille verkar vara jävligt soft däremot. Vet inte vad de har att klaga på öht...

Inte visa svaghet?
Svar på tråden Det är faktiskt Inte helt lätt att vara kvinna heller