• Vendelamarie01

Är det själviskt att amma?

Här i England blir jag ofta starkt ifrågasatt för att jag ammat mina barn och fortfarande ammar mitt minsta. Framförallt blir jag sedd som självisk. Då har jag inte haft några anmärkningsvärda amningsvanor, utan helammat till runt 6 månader och delammat som längst till 14 månader och då de sista månaderna endast hemma på morgonen och kvällen.

De synpunkter som jag oftast får höra är:

- Jag saboterar medvetet barnens relation med min man
    - Jag gör det bara för att det är praktiskt, slippa gå upp och fixa ersättning på natten etc. Dvs. jag är för lat. 
    - Jag gör det bara för att jag tycker det är mysigt (det tycker jag visserligen...)
    - Barnen behöver det ändå inte bröstmjölk, det finns bra ersättning 
    - Amning är äckligt...
    - Det är synd om min man för att jag förstör mina bröst
    - Jag vill bara "make a scene" och provocera

Vad säger ni? Hur är det i Sverige?

• Svar på tråden Är det själviskt att amma?
  • MammAmma
    Natulcien skrev 2015-01-16 14:52:15 följande:

Hur tänker du nu? Hur kan något som är naturligt och anpassat till en liten bebis vara "överreklamerat" och "onödigt"?

Att du personligen inte vill amma respekterar jag. Alla gör ju som de vill. Och idag finns bra alternativ i form av ersättning. Men hur kan det vara onödigt och överreklamerat?

Och vad har modernitet med det hela att göra? Betyder det att det snart är omodernt att bajsa, sova och ha sex också?

• Natulcien
    adastra skrev 2015-01-16 15:15:20 följande:
    Jag skojar inte, jag tycker det, precis som alla andra tycker hot och dit...
    Detta är onödigt att amma i dag, TYCKER jag! Finns inga studier som bevisar att mjölkersättning att på något sätt sämre än amning...
    Fattar inte varför alla "amningshysteriker" är så känsliga så fort man säger emot? Ta det lugn.. Ingen förbjuder dem som vill amma att fortsätta med det.
    Vem i den här tråden är "amningshysteriker"? Vilka ord är det som är "hysteriska" i inläggen här? Berätta gärna.

• fluu
    Detta är onödigt att amma i dag, TYCKER jag! Finns inga studier som bevisar att mjölkersättning att på något sätt sämre än amning...
    Fattar inte varför alla "amningshysteriker" är så känsliga så fort man säger emot? Ta det lugn.. Ingen förbjuder dem som vill amma att fortsätta med det.
    Nu är det ju inte heller någon som förbjuder någon att köra med ersättning, hur är man "amningshysteriker" då?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • adastra
    Natulcien skrev 2015-01-16 15:32:26 följande:
    Vem i den här tråden är "amningshysteriker"? Vilka ord är det som är "hysteriska" i inläggen här? Berätta gärna.
    Att du reagerar på det jag skriver och kan inte släppa det!

• fluu
    adastra skrev 2015-01-16 16:21:00 följande:

Du har missat att det här är ett diskussionsforum?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MEE83

Vem bryr sig, gör som du vill. Det är inte själviskt tycker jag, men det är ju inget fel med att använda ersättning ibland, vi gör bådadera. Do what feels right.

Min tjej gillar att amma, men jag tror nästan hon hade kunnat tänka sig att skippa mjölkproduktionen om hon kunde, hon klagar mycket över storleken, hon hade en rätt lätt graviditet i förhållande till andra, så tuttarna är nog det som det beklagas över mest av allt, hon har väldigt stora nu, vilket hon tycker ser lite vulgärt ut.

• Natulcien
    adastra skrev 2015-01-16 16:21:00 följande:
    "Inte kan släppa det"? Hur tänkte du egentligen nu? Vi har skrivit exakt fyra inlägg var, så med den "logiken" så kan ju inte du heller "släppa det"...
  • Natulcien
    fluu skrev 2015-01-16 16:55:21 följande:
    Du har missat att det här är ett diskussionsforum?
    Ja, det är ju ett väldigt konstigt sätt att se på ett diskussionsforum om man ser varje person som svarar på mer än ett inlägg som en "hysterisk" person som "inte kan släppa det"...vilket då även måste gälla en själv om man skriver mer än ett inlägg...
  • PrinsessanLeia

Jag gissar att du är rätt dåligt påläst kring amning och ex allergier? Ser man det dessutom globalt sett är amning framför ersättning superviktigt eftersom det råder brist på rent vatten på många håll.

Och jag är långt ifrån amningsmaffia kan jag säga. Träffar du på en sån blir du totalsågad

Svar på tråden Är det själviskt att amma?