• Anonym (TS)

VAB med umgängesavtal

Jag och sonens andra förälder har via Familjerätten ett avtal som reglerar mitt umgänge.
    Enligt avtal ska jag ha umgänge varannan helg, från fredag kl 14.00 till måndag kl 12.00.

Detta avtal är ganska nytt, men vi har varit separerade sedan 2011.
    Det är den andre föräldern som insisterat på att vi skulle ha ett umgängesavtal.
    Jag har varit tillmötesgående med ALLT och gått med på nästan allt som den andre föräldern velat just för att lägga det här bakom oss och få lite lugn nu.
    Men hur mycket jag än gör och ställer upp verkar den andra aldrig bli nöjd.

I fredags (kl 10.00) ringde sonens dagis till den andre föräldern för att meddela att sonen hade feber.
    Det var "min helg" men enligt avtal börjar ju min helg kl 14.00.
    Den andra föräldern blev då skitsur när jag inte kunde hämta vid 10.00 utan först vid 14.00.

Efter att jag hänvisat till avtalet fick jag dessa sms:

"Du vill alltså inte vabba något alls? Du vill slippa alla jobbiga grejer och bara ha honom när han är ledig då? Det är det du menar?"

Samt:

"annars får jag väll ringa vår kontakt på familjerätten och se om vi kan komma överens om ett nytt avtal om du nu inte vill ta något ansvar för xxxx (sonen). Men du vill styra över xxxx och mitt liv!
    Du ska inte vara så jävla kaxig, avtalet går att säga upp närsomhelst!
    Ska vi komma överens muntligt eller genom familjerätten?"

Ska jag gå den andre föräldern till mötes ännu en gång, och då bryta mot avtalet (som ju är helt okej om båda är med på det såklart), eller stå på mig nu bara för att visa att vad och hur jag än gör så blir den andre föräldern aldrig nöjd ändå?

För ett avtal är ju ett avtal och vad jag förstått går det inte att bryta bara sådär utan måste då gå genom domstol?

• Svar på tråden VAB med umgängesavtal
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-12-07 00:05:46 följande:

PS. Vill lägga till att det finns vissa fall där altematiskt att gå utanför avtalet inte är ett alternativ som faktiskt gör det bättre för barnet utan kan, som du säger, försvåra på sikt. Är det så så hade jag nog rekommenderat att hålla avtalet strikt...

Vad sjutton är altematiskt? ?? Alternativet skall det naturligtvis vara. ...
  • Anonym (cv)
    Brumma skrev 2014-12-07 00:06:52 följande:

Vad sjutton är altematiskt? ?? Alternativet skall det naturligtvis vara. ...

Det låter som ett fint ord i alla fall *fniss*

:)
  • Anonym (TS)
    Anonym (cv) skrev 2014-12-06 21:04:05 följande:

Drottningen70 har nog en bra poäng men jag skulle ändå rekommendera dig att hålla dig till avtalet så mycket som möjligt. Och att inte ge dig in i konflikter (och absolut aldrig starta några) utan bara svara sakligt, om du ska svara över huvud taget.

Lite nyfiken. Varför kunde du inte hämta barnet tidigare?

Anledningen i fredags, första gången sedan vi skrev avtalet, var att jag inte såg den andre förälderns sms om att dagis ringt.

Föräldern skrev till mig 09.59, fem minuter senare hade jag fått ett till sms med "jag hämtar väl då".

Jag såg dessa sms kl 10.27.
  • Anonym (TS)
    Drottningen70 skrev 2014-12-06 21:09:03 följande:

Ett avtal brukar ju avse nån slags "lägstanivå" och det finns givetvis inget som hindrar goda föräldrar att utifrån barnperspektivet göra saker utöver avtalet för att det ska bli bra för barnet. Tror DU Ts att det var bäst för barnet att bli hämtad av den andra föräldern, sjuk bli bedbäddad hemma bara för att några timmar senare i sitt sjuka tillstånd behöva gå ut igen?

Barnet var pigg när jag hämtade honom kl 15.00, lekte med sina bröder resten av dagen/kvällen.
  • Anonym (TS)
    Drottningen70 skrev 2014-12-06 22:16:55 följande:

Och om skilan hade ringt om sjukt barn en måndag klockan 10, så hade du ryckt ut?

På måndag kl 10.00 är sonen hemma eftersom han inte börjar förrän 12.00.
  • Drottningen70
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 07:10:49 följande:

Helt uppenbart har du väldigt svårt att tänka ens pytteliten utanför "lådan"..
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 07:07:02 följande:

Anledningen i fredags, första gången sedan vi skrev avtalet, var att jag inte såg den andre förälderns sms om att dagis ringt.

Föräldern skrev till mig 09.59, fem minuter senare hade jag fått ett till sms med "jag hämtar väl då".

Fast nu frångår du helt det du skriver i TS... Du skriver i TS att du inye hämtade pga avtalet. Nu är det plötsligt pga att du inte såg meddelandet?

Menar du plötsligt att du SKULLE hämtat om du bara sett meddelandet? Varför isåfall hämtade du inte direkt du såg meddelandet?
  • Anonym (Döm inte om du inte gått i den andres skor)

Nu läste hon ju sms:en 10.27 och 10.04 hade ju den andre föräldern redan sagt att hen skulle hämta på förskolan.

Men visst kan man tycka OM TS sett sms:en innan att hen gott och väl skulle kunna hämta kl 10 även om avtalet inte börjar förrän kl 14. Det är ju det bästa för barnet.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 07:10:49 följande:

Och så kommer det se ut alltid ända tills barnet är så stort attan inte längre behöver ta ut VAB? Du kan möjligtvis inte se att den situationen kommer kunna ändras i framtiden?
  • Anonym (Konstigt)

Fast det går ju helt emot vad du skriver i TS, att den andra föräldern blev skitsur för att du inte kunde hämta 10 utan först 14. Det låter ju som att ni haft en konversation om saken och att du nekade med hänvisning till avtalet.

Om du inte sagt nej så varför pratar den andra föräldern om att du inte vill vabba?
Svar på tråden VAB med umgängesavtal