• Anonym (TS)

VAB med umgängesavtal

Jag och sonens andra förälder har via Familjerätten ett avtal som reglerar mitt umgänge.
    Enligt avtal ska jag ha umgänge varannan helg, från fredag kl 14.00 till måndag kl 12.00.

Detta avtal är ganska nytt, men vi har varit separerade sedan 2011.
    Det är den andre föräldern som insisterat på att vi skulle ha ett umgängesavtal.
    Jag har varit tillmötesgående med ALLT och gått med på nästan allt som den andre föräldern velat just för att lägga det här bakom oss och få lite lugn nu.
    Men hur mycket jag än gör och ställer upp verkar den andra aldrig bli nöjd.

I fredags (kl 10.00) ringde sonens dagis till den andre föräldern för att meddela att sonen hade feber.
    Det var "min helg" men enligt avtal börjar ju min helg kl 14.00.
    Den andra föräldern blev då skitsur när jag inte kunde hämta vid 10.00 utan först vid 14.00.

Efter att jag hänvisat till avtalet fick jag dessa sms:

"Du vill alltså inte vabba något alls? Du vill slippa alla jobbiga grejer och bara ha honom när han är ledig då? Det är det du menar?"

Samt:

"annars får jag väll ringa vår kontakt på familjerätten och se om vi kan komma överens om ett nytt avtal om du nu inte vill ta något ansvar för xxxx (sonen). Men du vill styra över xxxx och mitt liv!
    Du ska inte vara så jävla kaxig, avtalet går att säga upp närsomhelst!
    Ska vi komma överens muntligt eller genom familjerätten?"

Ska jag gå den andre föräldern till mötes ännu en gång, och då bryta mot avtalet (som ju är helt okej om båda är med på det såklart), eller stå på mig nu bara för att visa att vad och hur jag än gör så blir den andre föräldern aldrig nöjd ändå?

För ett avtal är ju ett avtal och vad jag förstått går det inte att bryta bara sådär utan måste då gå genom domstol?

• Svar på tråden VAB med umgängesavtal
  • Anonym (P)
    Chianti skrev 2014-12-07 18:28:07 följande:
    Det är uppenbart att du och exet kommer hamna i tinget förr eller senare, och du lär få betala för din totala ovilja att lösa problem. Barnets bästa ska vägleda både dig och exet och om barnet blir sjuk på din dag är det naturligtvis bäst att du hämtar även om det är några timmar före din avtalade tid börjar gälla. Annars måste ju det sjuka barnet först hem till exet och bäddas ner för att 4 timmar senare ryckas upp ur sängen för färd hem till dig. Är du verkligen så dum i huvet att du inte kan lista ut det själv?
    Håller inte med. Ts följer avtalet. Det straffas man aldrig för. Det är mamman som obstruerar och bråkar om sin tid som ansvarig förälder. Ts tid börjar först när den börjar enligt avtalet! Om mamman vill att Ts ska ta vab får hon be Ts att de ändrar i avtalet så att han hämtar tidigt på morgonen/att umgänget påbörjas kl 7-8 eller när barnet nu ska lämnas på förskolan/skolan och avslutas efter hennes arbetsdag på måndagen.
  • Anonym (TS)

Vad tråkigt att det låter som att jag är skurken.

Det finns så mycket innan detta som hänt.

Redan i fredags skrev jag i vår sms-konversation att vi får lösa det på något sätt. Komma överens om hur vi gör med vab framöver.

Men för att ni ska förstå lite mer, och inse att det är den andre föräldern som inte alltid ser till vårt barns bästa så:

*Föräldern vägrar låta mig "låna" sonen vid tillfällen när mormor/morfar/släkt kommer på besök (de bor hundra mil ifrån oss) (jovars, då ska minsann avtalets umgängestider hållas!!).

*Föräldern vägrar låta mig ha sonen de helger där jag är ledig tre dagar i rad, istället propsade föräldern på att ha det som vi har nu, att jag endast får två heldagar med sonen (bara för att den andre föräldern skulle slippa behöva "avbryta sin helg" med att få hem sonen på söndagkväll).

*Föräldern lämnar hellre sonen till förälderns föräldrar som bor 12 mil ifrån de gånger han behöver barnvakt istället för att låta mig ha honom någon extrahelg (och vi bor bokstavligen bara ett stenkast ifrån varandra).

• Drottningen70
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 18:46:15 följande:

Redan i fredags skrev jag i vår sms-konversation att vi får lösa det på något sätt. Komma överens om hur vi gör med vab framöver.

Men för att ni ska förstå lite mer, och inse att det är den andre föräldern som inte alltid ser till vårt barns bästa så:

*Föräldern vägrar låta mig "låna" sonen vid tillfällen när mormor/morfar/släkt kommer på besök (de bor hundra mil ifrån oss) (jovars, då ska minsann avtalets umgängestider hållas!!).

*Föräldern vägrar låta mig ha sonen de helger där jag är ledig tre dagar i rad, istället propsade föräldern på att ha det som vi har nu, att jag endast får två heldagar med sonen (bara för att den andre föräldern skulle slippa behöva "avbryta sin helg" med att få hem sonen på söndagkväll).

*Föräldern lämnar hellre sonen till förälderns föräldrar som bor 12 mil ifrån de gånger han behöver barnvakt istället för att låta mig ha honom någon extrahelg (och vi bor bokstavligen bara ett stenkast ifrån varandra).

Låter onekligen som om exet är ett pucko, men på vilket sätt blir det bra för barnet för att du OCKSÅ beter dig som ett pucko?. Det bästa för barnet i den situation som du ursprungligen beskrev hade varit att du hämtade när skolan ringde.
  • Anonym (TS)
    Drottningen70 skrev 2014-12-07 19:47:10 följande:

Låter onekligen som om exet är ett pucko, men på vilket sätt blir det bra för barnet för att du OCKSÅ beter dig som ett pucko?. Det bästa för barnet i den situation som du ursprungligen beskrev hade varit att du hämtade när skolan ringde.

Jag beter mig verkligen inte som ett pucko. Väl?

Allt jag gjorde, i fredags, var att jag inte såg smset i tid.

Och då, i fredags, hänvisade jag till avtalets tider.

Det var som sagt första gången vi ställts inför detta sedan vi skrev avtalet så ingen av oss visste (fastän det, enligt avtalet ju var den andre förälderns tid). Men fredagen är förbi.

Så vi kanske kan släppa fredag?

Nu är det ifall det händer igen!

Men jag ska höra med den andra hur vi ska lösa det framöver.
  • Hannah76

Hur kan man inte vilja vara ,ed sitt barn så mycket som möjligt? Dina principer är alltså viktigare än ditt barn? Har noll förståelse för de som väljer att inte vara flexibel o samarbetsvilliga före sina barns skull.

• Hannah76

[quote=74457340][quote-nick]Anonym (TS) skrev 2014-12-07 18:46:15 följande:[/quote-nick]

[/

Varför strider du inte för mer umgänge då? Du har ju gått med på detta avtal?

• Anonym (TS)

[quote=74486617][quote-nick]Tow2Mater skrev 2014-12-08 16:44:12 följande:[/quote-nick]Varfor har ni inte barnet 50/50 om ni bor 'ett stenkast ifrån varandra'..?[/quote

För att jag inte vill umgås med mitt barn fattaru väl!!!

Nej, då. Pga arbetstider. Så nu vet du det också.

Herregud. Tror ni inte att jag velat haft mer umgänge om det hade varit en möjlighet?

• Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2014-12-08 17:27:02 följande:

Herregud. Tror ni inte att jag velat haft mer umgänge om det hade varit en möjlighet?

Ingen aning. Ifall tingsrätten t ex bestämt att du ska ha från en viss tid Fredag till en viss tid Måndag, kan det ju ligga vad som helst bakom. Skulle de anse dig olämplig for mer umgänge kan man ju ha en annan åsikt om vem som ska hämta vid sjukdom och vabba, än om det handlar om en frivillig överenskommelse.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2014-12-08 17:45:47 följande:

Ingen aning. Ifall tingsrätten t ex bestämt att du ska ha från en viss tid Fredag till en viss tid Måndag, kan det ju ligga vad som helst bakom. Skulle de anse dig olämplig for mer umgänge kan man ju ha en annan åsikt om vem som ska hämta vid sjukdom och vabba, än om det handlar om en frivillig överenskommelse.

Vi har ett avtal genom familjerätten. Ett avtal den andre föräldern ville ha.

Vi har själv kommit överens om umgängestiderna (ja förutom att jag ville ha jämna veckor för att få fler lediga heldagar med min son, fast den andre föräldern propsade på ojämna veckor så föräldern slapp "avbryta sin helg med att få hem sonen på en söndag)!
Svar på tråden VAB med umgängesavtal