• Anonym (TS)

VAB med umgängesavtal

Jag och sonens andra förälder har via Familjerätten ett avtal som reglerar mitt umgänge.
    Enligt avtal ska jag ha umgänge varannan helg, från fredag kl 14.00 till måndag kl 12.00.

Detta avtal är ganska nytt, men vi har varit separerade sedan 2011.
    Det är den andre föräldern som insisterat på att vi skulle ha ett umgängesavtal.
    Jag har varit tillmötesgående med ALLT och gått med på nästan allt som den andre föräldern velat just för att lägga det här bakom oss och få lite lugn nu.
    Men hur mycket jag än gör och ställer upp verkar den andra aldrig bli nöjd.

I fredags (kl 10.00) ringde sonens dagis till den andre föräldern för att meddela att sonen hade feber.
    Det var "min helg" men enligt avtal börjar ju min helg kl 14.00.
    Den andra föräldern blev då skitsur när jag inte kunde hämta vid 10.00 utan först vid 14.00.

Efter att jag hänvisat till avtalet fick jag dessa sms:

"Du vill alltså inte vabba något alls? Du vill slippa alla jobbiga grejer och bara ha honom när han är ledig då? Det är det du menar?"

Samt:

"annars får jag väll ringa vår kontakt på familjerätten och se om vi kan komma överens om ett nytt avtal om du nu inte vill ta något ansvar för xxxx (sonen). Men du vill styra över xxxx och mitt liv!
    Du ska inte vara så jävla kaxig, avtalet går att säga upp närsomhelst!
    Ska vi komma överens muntligt eller genom familjerätten?"

Ska jag gå den andre föräldern till mötes ännu en gång, och då bryta mot avtalet (som ju är helt okej om båda är med på det såklart), eller stå på mig nu bara för att visa att vad och hur jag än gör så blir den andre föräldern aldrig nöjd ändå?

För ett avtal är ju ett avtal och vad jag förstått går det inte att bryta bara sådär utan måste då gå genom domstol?

• Svar på tråden VAB med umgängesavtal
  • Anonym (TS)

I fredags var som sagt första gången den här situationen uppstod efter avtalsskrivning.

Och då löste det sig eftersom den andra föräldern hämtade.

Frågan gällde väl mer framöver, när det här händer igen.

Den andre föräldern skrev

"xxxx är sjuk, hämtar du honom eller? Dagis ringde nyss. Vi har inte sagt hur vi gör med Vab på hämt o lämningsdagar"

Fem minuter senare fick jag

"Okej jag hämtar honom men vi får komma överens om något sen"

10.27 svarade jag:

"Åh nej vad tråkigt. Han som skulle på kalas imorgon.

Feber eller?

Jag trodde att eftersom min tid börjar fre 14.00-12.00 måndag så var det du som hade honom övrig tid."

Och där står vi nu.

Naturligtvis kan jag vabba, det handlar mer om hur mycket jag ska ge efter. Hela tiden.

• Anonym (cv)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 10:29:59 följande:

I fredags var som sagt första gången den här situationen uppstod efter avtalsskrivning.

"xxxx är sjuk, hämtar du honom eller? Dagis ringde nyss. Vi har inte sagt hur vi gör med Vab på hämt o lämningsdagar"

10.27 svarade jag:

Feber eller?

Jag trodde att eftersom min tid börjar fre 14.00-12.00 måndag så var det du som hade honom övrig tid."

Och där står vi nu.

Naturligtvis kan jag vabba, det handlar mer om hur mycket jag ska ge efter. Hela tiden.

Ge efter??? För vem??

Du verkar inte särskilt angelägen om att få spendera tid med ditt barn. Trots att du bara träffar hen varannan helg.
  • Anonym (cv)

När det uppstår en situation verkar din första tanke vara antingen "hur ska det här gynna mig bäst?" eller "hur ska jag göra så att jag sabbar mest för mitt ex?" när dina tankar borde vara "vad är bäst för mitt barn?".

• Anonym (cv)

Hur såg relationen mellan dig och mamman ut? Hur träffades ni och varför gjorde ni slut? Hur länge var ni tillsammans. Vilka var era största problem? Berätta gärna.

• Anonym (Förr)
    Som snö skrev 2014-12-06 21:07:57 följande:
    Det som skulle kunna hända mig är att jag är några timmar bort när jag inte har ungar. Att jag planerar så jag är där i tid när jag ska ha dom. Att du ta sig kanske 30 mil med bil på en halvtimme, det kan ju bli svårt.
    Det som hände mig ett par gånger var att jag (boendeförälder) hade lämnat ett till synes friskt barn på förskolan på morgonen, satt mig på tåget för en 20-mils resa och efter ett par timmar senare ringer förskolan och säger att barnet kräks och de får inte tag på den andra föräldern. Som tur var har barnet en schysst farmor som ställde upp trots risk att bli smittad.
  • Anonym (Konstigt)

10.27 svarade jag:

Feber eller?

Och där står vi nu.

Ingen här förstår vad du menar med "ge efter" i den här situationen. På vilket sätt menar du att du "ger efter" för att du vabbar?
  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 07:08:39 följande:
    Barnet var pigg när jag hämtade honom kl 15.00, lekte med sina bröder resten av dagen/kvällen.
    1. Varför hämtar du 15 om avtalet säger 14?
    2. Förklara för den andra föräldern att det är denne som begränsar umgänget och förhindrar dig att ta vab.
  • Anonym (P)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-07 17:34:36 följande:
    Ingen här förstår vad du menar med "ge efter" i den här situationen. På vilket sätt menar du att du "ger efter" för att du vabbar?
    Den andra föräldern vägrar mer umgänge och får stå sitt kast och ta all vab under sin tid med barnet.
  • Chianti

10.27 svarade jag:

Feber eller?

Och där står vi nu.

Det är uppenbart att du och exet kommer hamna i tinget förr eller senare, och du lär få betala för din totala ovilja att lösa problem. Barnets bästa ska vägleda både dig och exet och om barnet blir sjuk på din dag är det naturligtvis bäst att du hämtar även om det är några timmar före din avtalade tid börjar gälla. Annars måste ju det sjuka barnet först hem till exet och bäddas ner för att 4 timmar senare ryckas upp ur sängen för färd hem till dig. Är du verkligen så dum i huvet att du inte kan lista ut det själv?
  • Anonym (TS)
    Anonym (P) skrev 2014-12-07 18:14:16 följande:

1. Varför hämtar du 15 om avtalet säger 14?

2. Förklara för den andra föräldern att det är denne som begränsar umgänget och förhindrar dig att ta vab.

Jag skrev fel. Jag hämtade barnet kl 14.00.
Svar på tråden VAB med umgängesavtal