• Anonym (2barn)

Underhållsbidrag

Behöver hjälp med hur man räknar ut underhållsbidraget och har försökt googla men hittar inte det jag söker.

Situationen ser ut så här, vi ska separera då han har träffat en annan. Vi har två barn, 3år och 6 månader.

Jag kommer att ta all föräldraledighet med den minsta då pappan inte vill vara föräldraledig.

Han kommer att behålla vårt hus och jag kommer att flytta till en lägenhet med barnen (jag har inte råd att bo kvar i huset).

Hur kan man räkna ut underhållsbidraget? Jag anser ju att han ska betala extra eftersom han dels tjänar mycket mer än mig och eftersom han inte tänker vara föräldraledig så är ju min inkomst mindre än vanligt och det är min pension som drabbas.

Han kommer att ha 3åringen ca 8 dygn/mån och bebisen kommer han att träffa några gånger/vecka men inte över natten.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (:D) skrev 2014-12-12 15:16:48 följande:

För att ha "väldigt höga barnomsorgsavgifter" så behöver man ha väldigt hög inkomst... Då blir högre underhåll inte speciellt aktuellt.

Inte om man har en barnflicka.
  • Anonym (*)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 15:21:30 följande:
    Inte om man har en barnflicka.
    Fast det ska väl inte pappan betala? Menar du på allvar att TS ska börja jobba tidigare för att få mer pengar av pappan, pengar som ska gå till en barnflicka? Var finns rimligheten i detta? Hon ska ju dessutom stå för hälften av kostnaden själv.
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (*) skrev 2014-12-12 15:29:43 följande:

Fast det ska väl inte pappan betala? Menar du på allvar att TS ska börja jobba tidigare för att få mer pengar av pappan, pengar som ska gå till en barnflicka? Var finns rimligheten i detta? Hon ska ju dessutom stå för hälften av kostnaden själv.

Enligt lagen ska både Ts och pappa bidra till barnets försörjning, var och en efter förmåga. Det blir jävligt svårt för oss här i tråden att avgöra hur stor var och en av föräldrarna ska bidra med när vi inte känner till deras privatekonomier.

Jag utgår ifrån att ts i så fall börjar jobba tidigare för att hon har svårt att försörja sig som föräldraledig.
  • SupersurasunkSara

Man får heller inte glömma att det är överskottet, inte inkomsten, som ska ligga till grund för beräkningen om underhållsbidrag.
    Dessutom är det barnets verkliga kostnader som ska ingå, inte att mamman anser att pappan ska betala mer.

Så små barn som TS har kostar inte så mycket att TS behöver lägga till något ur egen ficka om hon får underhållsstödet på minimibeloppet 1273 kr per månad och barn.

Barn på 0 år beräknas kosta 1830 kr per månad och en 3åring beräknas kosta 1820 kr per månad. Siffrorna är möjligen från 2013 men de har troligen inte höjts så himla mycket.

TS inkomst är TS ensak så jag tror inte hon kan få mer än minimibeloppet om inte pappan själv anser att han ska betala mer. Man kan tycka vad man vill om den saken iom att TS är hemma med deras barn och han vägrar vara föräldraledig men som sagt, jag tror det blir svårt att hävda att man behöver mer.
    TS får ansöka om bostadsbidrag, men där tar de också hänsyn till ev förmögenhet så det beror ju lite på vad hon får för sin del i huset också.

• Anonym (G)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 15:35:51 följande:
    Enligt lagen ska både Ts och pappa bidra till barnets försörjning, var och en efter förmåga. Det blir jävligt svårt för oss här i tråden att avgöra hur stor var och en av föräldrarna ska bidra med när vi inte känner till deras privatekonomier.

Jag utgår ifrån att ts i så fall börjar jobba tidigare för att hon har svårt att försörja sig som föräldraledig.
    TS får ut 11500 netto + 2 barnbidrag och 2 underhåll (så småningom) vilket blir drygt 16000kr i månaden (om exet bara betalar det lägsta beloppet i underhåll). Kanske kan hon även få bostadsbidrag. Det är faktiskt inte så lite pengar och det borde TS och barnen klara sig på. Förutsatt att hyran eller andra kostnader inte är skyhöga. Hon ska alltså inte behöva börja jobba tidigare kan jag tycka.
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (G) skrev 2014-12-12 16:53:08 följande:

TS får ut 11500 netto + 2 barnbidrag och 2 underhåll (så småningom) vilket blir drygt 16000kr i månaden (om exet bara betalar det lägsta beloppet i underhåll). Kanske kan hon även få bostadsbidrag. Det är faktiskt inte så lite pengar och det borde TS och barnen klara sig på. Förutsatt att hyran eller andra kostnader inte är skyhöga. Hon ska alltså inte behöva börja jobba tidigare kan jag tycka.

Det spelar ingen roll vad du tycker. Själv verkar ju ts tycka att hennes inkomster är för låga i förhållande till hennes utgifter. Och det känns ju mer relevant än vad din åsikt gör. Kanske har hon mycket räkningar, studielån eller billån, vad som helst.

Det vettigaste är väl att ts börjar jobba igen om hon inte har råd att vara föräldraledig längre, tycker jag i alla fall.
  • Anonym (G)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 17:53:19 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tycker. Själv verkar ju ts tycka att hennes inkomster är för låga i förhållande till hennes utgifter. Och det känns ju mer relevant än vad din åsikt gör. Kanske har hon mycket räkningar, studielån eller billån, vad som helst.

Det vettigaste är väl att ts börjar jobba igen om hon inte har råd att vara föräldraledig längre, tycker jag i alla fall.
    Fast det skrev jag ju. "Förutsatt att hyran eller andra kostnader inte är skyhöga". Hon skriver ingenstans att hon tycker att hennes inkomst är för låg eller att hon ska lämna deras barn till en barnflicka för att börja jobba tidigare, det är du som skriver att hon ska göra det, hon skriver att hon tycker 1298kr är för lite då pappan tjänar 32000kr.

Så små barn kostar inte mer än vad underhållsstödet ligger på. Sen får vi väl hoppas att exet och hon kommer överens om en summa som båda kan vara nöjda med.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 15:35:51 följande:

Det ändrar inte det faktum att Ts måste stämma pappan om hon vill ha mer än 1273 och han inye vill betala mer frivilligt.

För att få igenom mer behovet hon visa varför deras barn kostar mer än normen.
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2014-12-12 18:41:35 följande:

Det ändrar inte det faktum att Ts måste stämma pappan om hon vill ha mer än 1273 och han inye vill betala mer frivilligt.

För att få igenom mer behovet hon visa varför deras barn kostar mer än normen.

Det är bara att visa fakturan från barnflickan. Tror det räcker långt.
  • Anonym (*)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 17:53:19 följande:

Fast att hon har mkt utgifter ska inte gå ut över mannen. Han ska betala för barnen, deras kostnad. Inte mammans val.

Svar på tråden Underhållsbidrag