• Anonym (2barn)

Underhållsbidrag

Behöver hjälp med hur man räknar ut underhållsbidraget och har försökt googla men hittar inte det jag söker.

Situationen ser ut så här, vi ska separera då han har träffat en annan. Vi har två barn, 3år och 6 månader.

Jag kommer att ta all föräldraledighet med den minsta då pappan inte vill vara föräldraledig.

Han kommer att behålla vårt hus och jag kommer att flytta till en lägenhet med barnen (jag har inte råd att bo kvar i huset).

Hur kan man räkna ut underhållsbidraget? Jag anser ju att han ska betala extra eftersom han dels tjänar mycket mer än mig och eftersom han inte tänker vara föräldraledig så är ju min inkomst mindre än vanligt och det är min pension som drabbas.

Han kommer att ha 3åringen ca 8 dygn/mån och bebisen kommer han att träffa några gånger/vecka men inte över natten.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 11:26:54 följande:

När exakt har man fullgjort sin ekonomiska skyldighet när det handlar om underhållsbidrag?

När man betalat det man antingen är överens om eller blivit dömd till.

Hur tänker du att man INTE gjort det när man betalat underhållet man ska? Tänker du att man betalar underhåll OCH barnomsorg? Att underhållsföräldern skall dubbelbetala? Jag hänger inte riktigt med i din tankegång nämligen :)
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2014-12-11 11:46:04 följande:

När man betalat det man antingen är överens om eller blivit dömd till.

Hur tänker du att man INTE gjort det när man betalat underhållet man ska? Tänker du att man betalar underhåll OCH barnomsorg? Att underhållsföräldern skall dubbelbetala? Jag hänger inte riktigt med i din tankegång nämligen :)

När man räknar på underhållsbidragets storlek utgår man först från barnets behov och vad de kostar. Sedan fördelar man de kostnaderna mellan föräldrarna. Umgängesförälderns del blir då underhållsbidragets storlek.

Barn behöver bland annat mat, kläder, mediciner OCH barnomsorg (om föräldrarna jobbar).

Så tänker jag.
  • Anonym (Uh)

Cirka 2000kr/månad borde du kunna få!

• Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 16:08:47 följande:

När man räknar på underhållsbidragets storlek utgår man först från barnets behov och vad de kostar. Sedan fördelar man de kostnaderna mellan föräldrarna. Umgängesförälderns del blir då underhållsbidragets storlek.

Barn behöver bland annat mat, kläder, mediciner OCH barnomsorg (om föräldrarna jobbar).

Så tänker jag.

Precis. Så när underhållet betalats så betalar man inye ngt utöver det eftersom det INGÅR ;)
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2014-12-11 20:43:09 följande:

Precis. Så när underhållet betalats så betalar man inye ngt utöver det eftersom det INGÅR ;)

Men nu har ju pappan inte ens börjat betala underhåll i någon som helst form till ts än. Och jag informerar bara henne hur hon ska tänka när de ska beräkna underhållsbidragets storlek.
  • Anonym (allvetande.)
    Anonym (2barn) skrev 2014-12-08 21:48:45 följande:
    Pappan är inte oresonlig men han är snål och jag känner att jag behöver ha ett hum om vad som är rimligt att kräva i underhållsbidrag innan jag tar upp det med honom igen.
    Läste på någon sida att kostnaderna för barn är 0-6 år är 65% av ett basbelopp, vad är basbeloppet? Är det 44500/12 * 0,35= 1298kr/barn och månad?
    Har räknat på försäkringskassans sida och där blir det 1289kr/ mån i underhåll och det känns lite, med tanke på att jag får ut ca 11500kr/mån netto och han får ut ca 32000kr/mån netto. Boendekostnaderna blir ungefär densamma för oss båda, han köper ut mig från huset med sparade pengar och behöver således inte ta mer lån, vilket jag hade behövt om jag skulle bo kvar.
    Ja men du betalar ju också för dina barn. Så om ett barn kostar 1298 kr så betalar du också 1298 kr sedan barnbidrag +flerbarnstillägg = 1200kr extra per barn.
  • Anonym (G)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 21:59:51 följande:
    Men nu har ju pappan inte ens börjat betala underhåll i någon som helst form till ts än. Och jag informerar bara henne hur hon ska tänka när de ska beräkna underhållsbidragets storlek.
    Först och främst ska de komma överens. Om pappan vägrar betala underhållsbidrag så får TS vända sig till fk för underhållsstöd (1273kr per månad och barn) eller stämma honom på en högre summa. Kort och gott så kan det bli så att ingen beräkning görs och TS får "bara" 1273kr och i den summan ingår dagisavgiften också.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 21:59:51 följande:

Det jag reagerade på var detta inlägget 09:45:39 följande:

"Man kan se på ts inkomstförlust som barnets barnomsorgskostnad, som ts och pappan båda ska betala efter förmåga". Vilket jag tolkade som att du menade att barnomsorgsavgiften betalas utöver underhållet. Missförstod dig - Sorry :)
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (G) skrev 2014-12-12 07:27:35 följande:

Först och främst ska de komma överens. Om pappan vägrar betala underhållsbidrag så får TS vända sig till fk för underhållsstöd (1273kr per månad och barn) eller stämma honom på en högre summa. Kort och gott så kan det bli så att ingen beräkning görs och TS får "bara" 1273kr och i den summan ingår dagisavgiften också.

Fast om hon stämmer pappan kan hon yrka på att kostnaden för barnomsorgen ska inkluderas i beräkningarna för underhållet. Det blir ju extra relevant om barnet har väldigt höga barnomsorgsavgifter.
  • Anonym (:D)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 14:58:13 följande:
    Fast om hon stämmer pappan kan hon yrka på att kostnaden för barnomsorgen ska inkluderas i beräkningarna för underhållet. Det blir ju extra relevant om barnet har väldigt höga barnomsorgsavgifter.
    För att ha "väldigt höga barnomsorgsavgifter" så behöver man ha väldigt hög inkomst... Då blir högre underhåll inte speciellt aktuellt.
Svar på tråden Underhållsbidrag