• Anonym (2barn)

Underhållsbidrag

Behöver hjälp med hur man räknar ut underhållsbidraget och har försökt googla men hittar inte det jag söker.

Situationen ser ut så här, vi ska separera då han har träffat en annan. Vi har två barn, 3år och 6 månader.

Jag kommer att ta all föräldraledighet med den minsta då pappan inte vill vara föräldraledig.

Han kommer att behålla vårt hus och jag kommer att flytta till en lägenhet med barnen (jag har inte råd att bo kvar i huset).

Hur kan man räkna ut underhållsbidraget? Jag anser ju att han ska betala extra eftersom han dels tjänar mycket mer än mig och eftersom han inte tänker vara föräldraledig så är ju min inkomst mindre än vanligt och det är min pension som drabbas.

Han kommer att ha 3åringen ca 8 dygn/mån och bebisen kommer han att träffa några gånger/vecka men inte över natten.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (2barn) skrev 2014-12-08 21:48:45 följande:

Pappan är inte oresonlig men han är snål och jag känner att jag behöver ha ett hum om vad som är rimligt att kräva i underhållsbidrag innan jag tar upp det med honom igen.

Läste på någon sida att kostnaderna för barn är 0-6 år är 65% av ett basbelopp, vad är basbeloppet? Är det 44500/12 * 0,35= 1298kr/barn och månad?

Har räknat på försäkringskassans sida och där blir det 1289kr/ mån i underhåll och det känns lite, med tanke på att jag får ut ca 11500kr/mån netto och han får ut ca 32000kr/mån netto. Boendekostnaderna blir ungefär densamma för oss båda, han köper ut mig från huset med sparade pengar och behöver således inte ta mer lån, vilket jag hade behövt om jag skulle bo kvar.

Fast dina inkomster och utgifter spelar ingen roll, de är ditt ansvar. De 1298 som han bidrar med ska vara för barnet, sen ska du bidra med 1273 plus barnbidrag på 1050. Det blir 3500kr för barnet och det räcker väl till dess utgifter?
  • Anonym (mamsi)

Det är även möjligt att få mer i underhållsbidrag om umgängesföräldern frivilligt går med på att betala mer.

• Anonym (mamsi)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-12-11 09:28:54 följande:

Fast dina inkomster och utgifter spelar ingen roll, de är ditt ansvar. De 1298 som han bidrar med ska vara för barnet, sen ska du bidra med 1273 plus barnbidrag på 1050. Det blir 3500kr för barnet och det räcker väl till dess utgifter?

Man kan se på ts inkomstförlust som barnets barnomsorgskostnad, som ts och pappan båda ska betala efter förmåga.

För det är ju inte primärt föräldern som behöver vara hemma utan barnet som är för litet för att lämnas bort.
  • Anonym (mamsi)

Ts, tycker du ska sätta hårt mot hårt. Om han snålar med underhållsbidraget ska du säga att du går tillbaks till jobbet och att ni sedan får dela på kostnaderna för barnets barnomsorg (barnflicka).

• Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 09:45:39 följande:

Man kan se på ts inkomstförlust som barnets barnomsorgskostnad, som ts och pappan båda ska betala efter förmåga.

För det är ju inte primärt föräldern som behöver vara hemma utan barnet som är för litet för att lämnas bort.

Fast barnomsorgskostnaderna går inte riktigt att jämföra med. De betalar man nämligen genom att betala underhållet.... Umgängessabotage gesällen är alltså inte med o betalar barnomsorgskostnaden också. Utan det är naturligtvis boendeförälderns kostnad (eferomoner umgängesföräldern redan betalar genom underhållet)
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2014-12-11 09:59:08 följande:

Fast barnomsorgskostnaderna går inte riktigt att jämföra med. De betalar man nämligen genom att betala underhållet.... Umgängessabotage gesällen är alltså inte med o betalar barnomsorgskostnaden också. Utan det är naturligtvis boendeförälderns kostnad (eferomoner umgängesföräldern redan betalar genom underhållet)

Va???

Barnomsorgen betalas av båda föräldrarna.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 10:02:49 följande:

Va???

Barnomsorgen betalas av båda föräldrarna.

Ja OM du har växelvis boende. Har man vh umgänge betalat man underhåll och inget mer. Om man inye vill alltså ;)
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2014-12-11 10:28:19 följande:

Ja OM du har växelvis boende. Har man vh umgänge betalat man underhåll och inget mer. Om man inye vill alltså ;)

Skillnad på underhållsbidrag och underhållsstöd. Alla rimliga barnomsorgskostnader inkluderas givetvis vid beräkningar av underhållsbidraget.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-11 10:46:49 följande:

Skillnad på underhållsbidrag och underhållsstöd. Alla rimliga barnomsorgskostnader inkluderas givetvis vid beräkningar av underhållsbidraget.

Fast det spelar ingen roll om du har underhållsstöd eller underhållsbidrag i den här frågan. Man har fullgjort sin ekonomiska sklydighet oavsett och är alltså inte tvungen att även betala barnomsorg.
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2014-12-11 11:09:37 följande:

Fast det spelar ingen roll om du har underhållsstöd eller underhållsbidrag i den här frågan. Man har fullgjort sin ekonomiska sklydighet oavsett och är alltså inte tvungen att även betala barnomsorg.

När exakt har man fullgjort sin ekonomiska skyldighet när det handlar om underhållsbidrag?
Svar på tråden Underhållsbidrag