• dennis02

    Varför är Islam bättre än kristendom?

    Många idag föraktar kristendomen och framhåller gärna dess grymma historia och företrädare som inte levt som de lärt, som t.e. Knutbypastorn och Åke Green som kallade homosexuella "en cancersvulst" osv. Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

    Hur tänker ni där, ni som accepterar Islam men inte kristendomen?


    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?
  • misil

    Felet många gör när man ska jämföra kristendom och islam är att man jämför koranen med gamla testamentet,men det korrekta är att jämföra med nya testamentet.
    Om man tittar på Jesus ord och handlingar och jämför med Muhammeds ord och handlingar så är det ett avgrundsdjup mellan dessa två,och enligt mig en klar favör till Jesus.

  • themia
    zainab93 skrev 2016-10-05 15:51:27 följande:
    Vi muslimer tror att gud är en, inte flera. Vi har starka vetenskapliga bevis i koranen att gud existerar.
    Bullshit, det finns inga vetenskapliga bevis på att gudaväsen existerar.
    Och koranen är inte vetenskap, den som påstår det vet inte vad vetenskap är.
  • Fnollet
    zainab93 skrev 2016-10-05 15:50:37 följande:

    Var finns kärleken i kristendomen? Tortyr i helvetet, homofobi, misogyni, massmord, rasism etc är inte kärlek.

    Inom Islam så tror vi på allas lika värde oavsett kön, sexualitet, ras. Islam stödjer inte heller mord, det är en stor synd att döda någon.


    Jag tror verkligen inte att du vet ett skvatt om kristendom. Nya testamentet (som är det kristna följer) handlar till stor del om kärlek till varandra. Hur man ska förlåta varandra, endast visa kärlek, älska sina fiender, inte döda etc.

    I islam finns begreppet öga för öga, tand för tand (som judendom) medans i kristendom gäller det vänd andra kinden till istället. När det gäller mord tycker jag det är väldigt många muslimer i dagens samhälle som mördar folk i islams namn. Jag säger inte att alla muslimer gör detta eller att förövarnas tolkning av koranen är rätt, men ingen rök utan eld. Det finns många kryphål i koranen där man kan tolka att det är okej att döda i vissa situationer.

    Däröver är det inte tillåtet med homosexualitet i islam. Även tycker jag det är mycket inom islam som säger att folk inte har lika värde. Det handlar mycket om hur muslimer kommer belönas och icke muslimer kommer straffas. Även existerar kvinnan knappt i koranen. Det jag läst är skrivet för män, vad män kommer få i himlen etc. Och det om något tycker jag slår ut din tes om att alla har lika värde oavsett kön. Om kvinnor hade lika värde, varför är deras arvsrätt mindre än mäns? Varför får männen i islam har sex med andra kvinnor än deras fruar (såsom slavar, krigsbyten etc) och kan göra det utan den andra slaven/krigsbytets medgivande eftersom de äger dem? Fruarna får ju inte ha sex med sina slavar utan detta är en exklusivitet endast för männen. Varför fick inte Aisha växa upp innan hon blev bortgift till Muhammed i 8 års ålder? Listan kan göras lång..

    Jag säger inte att någon religion är bättre än den andra, men jag gillar inte när folk argumenterar utan att veta vad de ens pratar om. Jag har själv läst bibeln, koranen och många hadither, så jag kan visa källor på det jag skrivit om det behövs.

    Så med andra ord, du borde läsa på mer om din egen religion, likväl andra religioner innan du uttalar dig på detta viset.
  • zainab93
    themia skrev 2016-10-10 01:03:54 följande:
    Bullshit, det finns inga vetenskapliga bevis på att gudaväsen existerar.
    Och koranen är inte vetenskap, den som påstår det vet inte vad vetenskap är.
    Det finns gott om vetenskap i Koranen. Du har uppenbarligen inte läst den, eller jo, kanske du har. Men du har inte studerat koranen eller pratat med imamer och lärda om vetenskap i koranen.

    Ta dig en titt på denna sidan: www.scienceislam.com/quran_miracles.php
    themia skrev 2016-10-05 17:42:51 följande:
    och "Tortyr i helvetet, homofobi, misogyni, massmord, rasism ..." finns inte inom islam tror du.
    Då har du inte läst koranen
    Helvetet i koranen är inte för evigt.

    Homofobi, misogyni, massmord, rasism...var då?
    Progressiv skrev 2016-10-09 22:32:43 följande:
    Låter fint, men tyvärr är Islam lika god kolsupare som Kristendomen ifråga om homofobi och synen på kvinnans roll i samhället, osv.
    Absolut inte. Homosexuella blir inte förtryckta i muslimska länder utöver Iran, Saudi. Förtryck mot homosexuella existerar däremot i alla kristna länder.

    Islams roll på kvinnan är att hon är lika värd som mannen. Hon får jobba, välja partner, gifta sig, ärvsrätt etc. Enligt kristendomen däremot så är kvinnan undergiven mannen och dessutom så är det kvinnans fel att synd ens existerar.

    Tar du dessutom en titt på kristna länder och jämför dom med muslimska så ser du att kvinnoförtrycket är starkare i kristna länder eftersom de kristna länderna har många fler fall av våldtäckt och även svår sexism (bara titta på hur kvinnor framställs  i media).

    Och har du ens läst historia? Kvinnan fick högre status av Islam. De gamla muslimska kalifaten tillhörde de mest progressiva i världen när det kommer till kvinnans rättigheter.
    misil skrev 2016-10-09 22:45:04 följande:

    Felet många gör när man ska jämföra kristendom och islam är att man jämför koranen med gamla testamentet,men det korrekta är att jämföra med nya testamentet.
    Om man tittar på Jesus ord och handlingar och jämför med Muhammeds ord och handlingar så är det ett avgrundsdjup mellan dessa två,och enligt mig en klar favör till Jesus.


    GT ingår i den kristna bibeln. Präster, kristna och kyrkor använder sig av GT. Jesus sa aldrig att GT är kasst eller inte gäller, snarare tvärtom. Det är samma gud i NT som i GT. Den kristna synen på Jesus är att han är  gud, dvs samma gud som GT-guden.

    Jesus ord och handlingar var betydligt mer radikalare än Muhammads.
    Fnollet skrev 2016-10-10 01:36:04 följande:
    Jag tror verkligen inte att du vet ett skvatt om kristendom. Nya testamentet (som är det kristna följer) handlar till stor del om kärlek till varandra. Hur man ska förlåta varandra, endast visa kärlek, älska sina fiender, inte döda etc.

    I islam finns begreppet öga för öga, tand för tand (som judendom) medans i kristendom gäller det vänd andra kinden till istället. När det gäller mord tycker jag det är väldigt många muslimer i dagens samhälle som mördar folk i islams namn. Jag säger inte att alla muslimer gör detta eller att förövarnas tolkning av koranen är rätt, men ingen rök utan eld. Det finns många kryphål i koranen där man kan tolka att det är okej att döda i vissa situationer.

    Däröver är det inte tillåtet med homosexualitet i islam. Även tycker jag det är mycket inom islam som säger att folk inte har lika värde. Det handlar mycket om hur muslimer kommer belönas och icke muslimer kommer straffas. Även existerar kvinnan knappt i koranen. Det jag läst är skrivet för män, vad män kommer få i himlen etc. Och det om något tycker jag slår ut din tes om att alla har lika värde oavsett kön. Om kvinnor hade lika värde, varför är deras arvsrätt mindre än mäns? Varför får männen i islam har sex med andra kvinnor än deras fruar (såsom slavar, krigsbyten etc) och kan göra det utan den andra slaven/krigsbytets medgivande eftersom de äger dem? Fruarna får ju inte ha sex med sina slavar utan detta är en exklusivitet endast för männen. Varför fick inte Aisha växa upp innan hon blev bortgift till Muhammed i 8 års ålder? Listan kan göras lång..

    Jag säger inte att någon religion är bättre än den andra, men jag gillar inte när folk argumenterar utan att veta vad de ens pratar om. Jag har själv läst bibeln, koranen och många hadither, så jag kan visa källor på det jag skrivit om det behövs.

    Så med andra ord, du borde läsa på mer om din egen religion, likväl andra religioner innan du uttalar dig på detta viset.
    Kärlek? Nix.

    "He said to them, 'But now if you have a purse, take it and also a bag; and if you don't have a sword, sell your cloak and buy one.  (Luke 22:36)"

    "So I will cast her on a bed of suffering, and I will make those who commit adultery with her suffer intensely, unless they repent of her ways.   I will strike her children dead.  Then all the churches will know that I am he who searches hearts and minds, and I will repay each of you according to your deeds.  (From the NIV Bible, Revelation 2:22-2


    "Do not suppose that I [Jesus] have come to bring peace to the earth.  I did not come to bring peace, but a sword.   (Matthew 10:34)"

    "So he made a whip out of cords, and drove all from the temple area, both sheep and cattle; he scattered the coins of the money changers and overturned their tables.  To those who sold doves he said, 'Get these out of here! How dare you turn my Father's house into a market!.'  (John 2:15)"

    Det finns fler kristna terrorister än vad det finns muslimska terrorister. Lord Resistence army i Uganda har dödat 1 miljon i nutid och kristdemokraterna Rwanda dödade 3 miljoner för ett tag sedan. Lägg till Nato, Usa, Rysslands, England, Frankrikes ständiga bombingar i muslimska länder så blir ledning med 100-2 i antalet döda för de kristna. Även historiskt så har ni kristna dödat mest.




  • zainab93
    Fnollet skrev 2016-10-10 01:36:04 följande:
    Jag tror verkligen inte att du vet ett skvatt om kristendom. Nya testamentet (som är det kristna följer) handlar till stor del om kärlek till varandra. Hur man ska förlåta varandra, endast visa kärlek, älska sina fiender, inte döda etc.

    I islam finns begreppet öga för öga, tand för tand (som judendom) medans i kristendom gäller det vänd andra kinden till istället. När det gäller mord tycker jag det är väldigt många muslimer i dagens samhälle som mördar folk i islams namn. Jag säger inte att alla muslimer gör detta eller att förövarnas tolkning av koranen är rätt, men ingen rök utan eld. Det finns många kryphål i koranen där man kan tolka att det är okej att döda i vissa situationer.

    Däröver är det inte tillåtet med homosexualitet i islam. Även tycker jag det är mycket inom islam som säger att folk inte har lika värde. Det handlar mycket om hur muslimer kommer belönas och icke muslimer kommer straffas. Även existerar kvinnan knappt i koranen. Det jag läst är skrivet för män, vad män kommer få i himlen etc. Och det om något tycker jag slår ut din tes om att alla har lika värde oavsett kön. Om kvinnor hade lika värde, varför är deras arvsrätt mindre än mäns? Varför får männen i islam har sex med andra kvinnor än deras fruar (såsom slavar, krigsbyten etc) och kan göra det utan den andra slaven/krigsbytets medgivande eftersom de äger dem? Fruarna får ju inte ha sex med sina slavar utan detta är en exklusivitet endast för männen. Varför fick inte Aisha växa upp innan hon blev bortgift till Muhammed i 8 års ålder? Listan kan göras lång..

    Jag säger inte att någon religion är bättre än den andra, men jag gillar inte när folk argumenterar utan att veta vad de ens pratar om. Jag har själv läst bibeln, koranen och många hadither, så jag kan visa källor på det jag skrivit om det behövs.

    Så med andra ord, du borde läsa på mer om din egen religion, likväl andra religioner innan du uttalar dig på detta viset.
    I Islam så finns det inget begrepp öga för öga, det har du hittat på. Vi tror på att endast i självförsvar får vi vara våldsamma. Tillskillnad från den kristna och judiska tron som ger rättighet att döda allt och alla som inte konverterar.

    Kvinnan har inte mindre arvsrätt.

    Det där med slavar, 8 år etc är från osäkra hadither. Det finns äkta hadither och så finns det säkra hadither. Do some research please.
  • Fnollet
    zainab93 skrev 2016-10-10 23:30:21 följande:

    I Islam så finns det inget begrepp öga för öga, det har du hittat på. Vi tror på att endast i självförsvar får vi vara våldsamma. Tillskillnad från den kristna och judiska tron som ger rättighet att döda allt och alla som inte konverterar.

    Kvinnan har inte mindre arvsrätt.

    Det där med slavar, 8 år etc är från osäkra hadither. Det finns äkta hadither och så finns det säkra hadither. Do some research please.


    Öga för öga, tand för tand nämns i koranen 5:45

    Även har ni qisas som följer talionprincipen (öga för öga etc) så det begreppet finns inom islam.

    Kvinnor har mindre arvsrätt. Hennes arvsrätt är hälften av männens. Nämns i koranen 4:11

    Angående sex med slavar skrivs det i koranen 23:1-6 att du kan ha sex med dina fruar och de du rättmättigt besitter (dvs slavar). Då har du inte gjort något fel. Visst, det benämns i hadither, men även i koranen.

    Angående Aisha så är det intressant att du säger att det finns äkta hadither och säkra hadither och osäkra. Så ni kan selektivt välja vilka hadither ni ska tro på eller inte? Så om en hadith inte passar mig eller är lämplig så kan jag helt enkelt skita i den och kalla den osäker? Jag är god vän med många praktiserande muslimer, min bästa vän är konvertit och de skulle säga att det är synd att säga så som du gör. Man ska inte ifrågasätta guds ord eller äktheten på haditherna och koranen. Mina vänner är sunni, för du kanske tillhör en annan del av islam eftersom du kan välja vad du ska följa eller ej?
  • Fnollet

    Sedan angående ditt tidigare inlägg som var så långt att jag inte vill citera det.

    Gamla testamentet är innan Jesus födelse, kristna använder sig av gamla testamentet men endast som en referens. Det nya testamentet dom är Jesus ord säger emot mycket i det gamla testamentet och gör om de regler som beskrivits. Gamla testamentet är judarnas i princip, nya testamentet är de kristnas. Läs bibeln så kommer du förstå hur det är uppbyggt inom kristendom.

    Vidare, du har hittat 4 utdrag från nya testamentet som är våldsamma. Vill du att jag ska dra ut varenda våldsam bit från koranen och sedan säga att det är våld och hat som förespråkas inom Islam? Väldigt trångsynt från din sida. Ännu än gång, läs hela bibeln innan du uttalar dig. Den stora kontentan inom kristendom är kärlek och förlåtelse, och det genomsyrar hela nya testamentet.

    Angående det här med kvinnor, så får man slå sin fru inom islam. Varför är det okej egentligen?

    Och nu det här med homosexualitet. I koranen (även i bibeln) berättas det hur gud förstörde staden sodom och gomorra pga av deras homosexuella handlingar. Står berättat om i sura 26 och 29. Varför förstörde gud staden om han nu accepterar homosexualitet?

  • Fnollet
    zainab93 skrev 2016-10-10 23:30:21 följande:

    Absolut inte. Homosexuella blir inte förtryckta i muslimska länder utöver Iran, Saudi. Förtryck mot homosexuella existerar däremot i alla kristna länder.


    I Afghanistan, Brunei, Iran, Mauretanien, Nigeria, Saudiarabien, Sudan och Jemen är homosexualitet belagt med dödstraff. Dessa länder räknas som muslimska länder.

    Var god nämn kristna länder där homosexualitet innebär döden!
  • Progressiv
    misil skrev 2016-10-09 22:45:04 följande:

    Felet många gör när man ska jämföra kristendom och islam är att man jämför koranen med gamla testamentet,men det korrekta är att jämföra med nya testamentet.

    Om man tittar på Jesus ord och handlingar och jämför med Muhammeds ord och handlingar så är det ett avgrundsdjup mellan dessa två,och enligt mig en klar favör till Jesus.


    Så du anser inte att religion generellt är problemet, utan enkom Islam?
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2016-10-11 00:48:35 följande:

    Och nu det här med homosexualitet. I koranen (även i bibeln) berättas det hur gud förstörde staden sodom och gomorra pga av deras homosexuella handlingar. Står berättat om i sura 26 och 29. Varför förstörde gud staden om han nu accepterar homosexualitet?


    Fast här måste jag protestera. Det handlade aldrig (historiskt) om homosexuallitet, utan om könlösa änglar och brott mot gästfriheten. Att tolka Sodom och Gomorrah (tvä städer, btw, inte en) som att handla om homosexuallitet kom inte förän på 1200-talet, ungefär. De som skrev ned det hade inga antihomosexuella ändamål med historien. Den handlade helt om hur man behandlar gäster och därtil guds sändebud (som alltså var könlösa).

    Med det inte sagt att det inte finns andra historier och verser som är anti-gay i GT, men just denna är en efterkonstruktion.
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2016-10-11 02:59:34 följande:

    Fast här måste jag protestera. Det handlade aldrig (historiskt) om homosexuallitet, utan om könlösa änglar och brott mot gästfriheten. Att tolka Sodom och Gomorrah (tvä städer, btw, inte en) som att handla om homosexuallitet kom inte förän på 1200-talet, ungefär. De som skrev ned det hade inga antihomosexuella ändamål med historien. Den handlade helt om hur man behandlar gäster och därtil guds sändebud (som alltså var könlösa).

    Med det inte sagt att det inte finns andra historier och verser som är anti-gay i GT, men just denna är en efterkonstruktion.


    Ja, jag vet att det är två städer, tänkte först bara skriva Sodom men skrev till Gomorrah så därav stad istället för städer. Det jag syftade till var vad som stod i koranen om händelsen. Där står det rätt tydligt att Lut fördömmer sodomernas homosexuella beteende och att gud kastar staden över en kant pga av detta.

    Taget ut Koranen sura 29:29-

    Ni nalkas ju män, [upptända av lust], och går tvärs emot naturens vägar (där menar dem homosexualitet). Och ni gör det [öppet], när ni samlas till era skamliga sammankomster!" Hans folks enda svar var: "Be då Gud straffa oss, om du talar sanning!"

    Då] bad han: "Herre! Hjälp mig mot dem som stör ordningen på jorden och sprider [sådant] sedefördärv

    Sedan skriver de i koranen att Lut och hans fruar skulle bli räddade från staden och att gud straffade staden i 29:31-45

    Vidare i sura 26:165-173

    Måste ni, ensamma i hela skapelsen, söka er till ert eget manliga kön

    och förbigå dem som er Herre har skapat till hustrur åt er? Ni överskrider verkligen alla gränser!"

    De sade: "Lot! Vi svär att du kommer att jagas bort [från denna stad], om du inte slutar [med dina förmaningar]!

    [Lot] svarade: "Jag hör till dem som känner den starkaste avsky för det ni gör!"

    Och han bad till Gud:] "Herre! Rädda mig och de mina från [dessa människor och] deras förehavanden!"

    Och Vi räddade honom och hela hans familj

    Utom en gammal kvinna, som var bland dem som dröjde sig kvar

    Därefter lät Vi de övriga gå under

    I ett regn [av död och förintelse] som Vi sände över dem. Ett olycksbringande regn, det som faller över dem som har varnats [förgäves]!

    Osv..

    Så det var koranen jag syftade till främst då zainab93 menade att islam är pro homosexualitet.
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2016-10-11 03:32:05 följande:
    Ja, jag vet att det är två städer, tänkte först bara skriva Sodom men skrev till Gomorrah så därav stad istället för städer. Det jag syftade till var vad som stod i koranen om händelsen. Där står det rätt tydligt att Lut fördömmer sodomernas homosexuella beteende och att gud kastar staden över en kant pga av detta.

    Taget ut Koranen sura 29:29-

    Ni nalkas ju män, [upptända av lust], och går tvärs emot naturens vägar (där menar dem homosexualitet). Och ni gör det [öppet], när ni samlas till era skamliga sammankomster!" Hans folks enda svar var: "Be då Gud straffa oss, om du talar sanning!"

    Då] bad han: "Herre! Hjälp mig mot dem som stör ordningen på jorden och sprider [sådant] sedefördärv

    Sedan skriver de i koranen att Lut och hans fruar skulle bli räddade från staden och att gud straffade staden i 29:31-45

    Vidare i sura 26:165-173

    Måste ni, ensamma i hela skapelsen, söka er till ert eget manliga kön

    och förbigå dem som er Herre har skapat till hustrur åt er? Ni överskrider verkligen alla gränser!"

    De sade: "Lot! Vi svär att du kommer att jagas bort [från denna stad], om du inte slutar [med dina förmaningar]!

    [Lot] svarade: "Jag hör till dem som känner den starkaste avsky för det ni gör!"

    Och han bad till Gud:] "Herre! Rädda mig och de mina från [dessa människor och] deras förehavanden!"

    Och Vi räddade honom och hela hans familj

    Utom en gammal kvinna, som var bland dem som dröjde sig kvar

    Därefter lät Vi de övriga gå under

    I ett regn [av död och förintelse] som Vi sände över dem. Ett olycksbringande regn, det som faller över dem som har varnats [förgäves]!

    Osv..

    Så det var koranen jag syftade till främst då zainab93 menade att islam är pro homosexualitet.
    Du skrev till bibeln, och det var det jag protesterade emot. Ok, koranen tolkade om Sodom och Gomorrah redan på 600-talet (som sagt, inte vida spritt i kristendomen förän 5-600 år senare), men det ändrar inte att det är en efterkonstruktion. Berättelsen är minst 1500 år äldre än så.

    Men, ja, Koranen inehåller massor av saker som många vill bortse ifrån. 
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Aniiee

    Och , btw, zainab93, lägg gärna fram lite vetenskapliga fakta som står i koranen som inte redan var allmänt känt när den skrevs. Jag lär mig gärna nya saker =)


    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • themia
    zainab93 skrev 2016-10-10 23:25:45 följande:
    Det finns gott om vetenskap i Koranen. Du har uppenbarligen inte läst den, eller jo, kanske du har. Men du har inte studerat koranen eller pratat med imamer och lärda om vetenskap i koranen.



    Jag vet att korantolkare anser att koranen innehåller vetenskapliga fakta, men det är i bästa fall en fråga om kraftig övertolkning och i sämsta fall om ren lögn.
    Vetenskap innebär att studera universum, naturen och livet och dra slutsatser som i sin tur leder till förutsägelser som vem som helst (i princip) kan bekräfta.

    Att vissa allmänt hållna förutsägelser i koranen via snälla tolkningar kan sägas uppfyllda handlar bara om ren tur.

    Koranen är en urgammal bok som skrivits av personer med ytters vaga insikter om verkligheten.
    En lågstadieelev idag idag vet mer om världen än koranens författare gjorde.
  • absalon

    Muslimer torde tycka att islam är bättre än kristendomen. Eljest skulle de knappast förbli muslimer, eller hur.
    Kristna svenska medborgare torde däremot föredra sin religion före islam. Vi icke troende kristna medborgare likaså. Vi är eller blir snart den största gruppen.
    Ytterst få svenskar konverterar till islam.
    Sverige har lyckligtvis religionsfrihet inskriven i grundlagen. Folk får helt enkelt tro vad de vill. En alldeles utmärkt ordning.

Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?