Ge ni vinterutrustning och liknande som presenter till barnen eller får de sådant ändå?
Jag har funderat på det här med vad barn får i julklappar och födelsedagspresent och vad de får ändå, när behovet uppstår. Jag tänker att sånt man behöver eller på något sätt ingår i det allmänna livet i familjen eller skolan eller så, sånt man ska lära sig under uppväxten osv, det får man ändå. Medan sånt man inte behöver men är roligt, det får man i present.
Tex är ritpapper och kritor och sånt något jag ser som självklart att alltid ha hemma och det köper jag löpande. All vinterutrustning, som pulkor, hjälmar, skidor, skridskor, är sånt som barnen ska lära sig under uppväxten och därför köper vi det när det blir aktuellt (vi köper det gärna begagnat, det är ju bra andrahandsmarknad på sånt). Cykel är ju också något man behöver, för att lära sig och som transportmedel och motion. Dock just cyklar har vår äldsta fått i present av mormor och morfar då de gillar att köpa lite mer rejäla grejor.
Böcker har vi alltid många av men har ärvt många och lånar mycket på biblioteket, en bok kan bli som present ibland dock, tex lite mer samlarböcker eller de här med musik i. Spel är typisk present, inget vi köper bara så där. Leksaker, framför allt större och dyrare är presenter. Däremot uteleksaker blir inga presenter, eftersom våra barn fyller år på vintern så blir det ju naturligt inga presenter av sånt och det är också sånt jag ser att vi köper när behov uppstår.
Jag noterar dock att många köper sportutrustning och sånt i julklapp till barnen. Även kläder verkar läggas under granen. Barnen skulle åka skridskor i skolan nyligen och då var det tydligen flera familjer som fick packa upp paket de hade tänkt ha under granen och ta fram skridskorna ett par veckor tidigare.
Hur funderar ni kring detta?