• Anonym (Mamma till en prinsessa)

Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år

Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år.

Jag dricker vin o ser inga problem med de, dricker4-7 glas vin.

De är ett sätt för mig koppla av efter en stressig dag, o jag blir även mer lekfull o busar mer med dotttern, vilket jag aldrig hade orkat om inte vinet hade funnits där efter en hektisk dag.

Så jag ser helt enkelt inga problem i detta...

Så min fråga är om de är fler föräldrar där ute som dricker även på vardagar :)???

• Svar på tråden Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år
  • Sniper

Ett glas hade jag inte reagerat jättemycket på, även om jag helst sett att du försökt med andra metoder för att pigga upp dig själv, men 4-7st?! Jag börjar bli lullig efter 2...

• Anonym (Å)

Sen blir du också ful TS , inte bara full...

Ladda ner Drinking Mirror.

• Tow2Mater
    Anonym (Å) skrev 2014-12-19 23:58:22 följande:

Sen blir du också ful TS , inte bara full...

Ladda ner Drinking Mirror.

Det där är ju bara löjligt.
  • Anonym (Klas)
    Anonym (Mamma till en prinsessa) skrev 2014-12-19 15:26:56 följande:
    soc har redan vart inblandad o dem gjorde en kort utredning, men hittade inga brister hos mig som föräldrer för att jag tog mig ett par glas vin i veckan, dem ansåg att barnet inte tog någon skada..... Så dem är redan inblandade snälla rara söta lilla duuu...

Varför blev du soc-anmäld?
  • Swek
    Anonym (Mamma till en prinsessa) skrev 2014-12-19 15:26:56 följande:
    soc har redan vart inblandad o dem gjorde en kort utredning, men hittade inga brister hos mig som föräldrer för att jag tog mig ett par glas vin i veckan, dem ansåg att barnet inte tog någon skada.....

Så dem är redan inblandade snälla rara söta lilla duuu...
    Fast nu är det ju inte några glas vin i veckan, utan snarare några flaskor vin i veckan... 

Egentligen så är det väll inget problem i sig att du dricker lite alkohol, men barnet märker av skillnaden i beteenden hos föräldern som ena dagen är alkoholpåverkad och andra dagen inte. 

Kan tillägga att min pappa är alkoholist och det har skadat mig rejält under uppväxten och jag har än idag (23 år gammal) en hel hög problem med mig själv som jag behöver ta itu med. 

Jag började bland annat röka cannabis som 14 åring då jag inte direkt såg något större problem med att vara lite påverkad. Undra vart jag fick det ifrån.
  • Anonym (Inte bra)
    Palle C skrev 2014-12-19 19:26:16 följande:
    nja om det är mer än 2-3 glas vin åt gången kan man nog säga det eller precis på gränsen
    och i detta fall så säger ju hon att hon dricker 4-7 glas om dagen. 
    Fan att folk ska misstolka det hela tiden, 4-7 glas blir 2-3 eller som absolut mest 4..
  • Anonym (S)
    Anonym (Inte bra) skrev 2014-12-20 04:30:11 följande:

och i detta fall så säger ju hon att hon dricker 4-7 glas om dagen. 

Fan att folk ska misstolka det hela tiden, 4-7 glas blir 2-3 eller som absolut mest 4..

• Lord Hans

Fortsätt du att dricka som du gör. Det är bara hälsosamt. Rekommendationen i Central och Sydeuropa är 14-21 portioner alkohol i veckan (14-21 1,25dl glas vin eller 0,33l öl).

Detta är en rekommendation ifrån myndigheterna, men här i norden har vi en mera strikt syn på alkohol. Därför finns det också monopol på alkoholförsäljningen, någonting som är nästan helt unikt för norden och Kambodja. Faktum är att denna rekommendation grundar sig i alkoholens hälsofrämjande effekter.

Måttligt alkoholbruk motverkar hjärt- och kärlsjukdomar, typ2-diabetes, reumatism, alzheimers och stress. Dessa effekter har alla stöd i forskningen.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15831343

www.eukn.se/ebiblioteket/social_inkludering__integration_och_folkhalsa/forskning/alkohol_och_halsa__en_kunskapsoversikt_om_alkoholens_positi.aspx

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

• MajaMaria79

Jag är uppvuxen med en mamma som drack så som du gör. Och det har verkligen satt sina spår. Någonstans som 7-8 åring började jag förstå att jag inte hade det som andra hemma. Att min mamma blev "konstig" allt som oftast. Hennes röst ändrades och hon pratade mycket mer och hon ville också kramas mer. Hon tyckte nog själv att hon var en mer förstående och intresserad föräldare. Själv tyckte jag att det var onaturligt och obehagligt. 

Jag slutade bjuda hem kompisar, oroade mig för att vänner skulle ringa så sent på kvällen att de skulle höra på hennes röst att hon var onykter. Försökte gå och lägga mig så tidigt att jag inte skulle vara vaken så mycket när det märktes på henne. 

Detta har följt med mig hela mitt liv, jag känner fortfarande inte att jag kan lita på henne. Skulle aldrig ringa henne efter kl 17.30 på kvällen, vill absolut inte höra den där rösten. Och tro mig, jag har bönat och bett att hon ska sluta, men icke. 

Och hon sköter och har alltid skött sitt jobb och allt har sett bra ut utåt, så det är inte där det ligger. 

Sedan är jag inte absolutist, men att sätta det i system som du gör att dricka varannan dag och så mycket, det är inte vettigt. 
    Jag dricker själv kanske 4-6 glas vin i månaden totalt, inte per tillfälle. 

• Themis
    Lord Hans skrev 2014-12-20 08:23:16 följande:

Fortsätt du att dricka som du gör. Det är bara hälsosamt. Rekommendationen i Central och Sydeuropa är 14-21 portioner alkohol i veckan (14-21 1,25dl glas vin eller 0,33l öl).

Detta är en rekommendation ifrån myndigheterna, men här i norden har vi en mera strikt syn på alkohol. Därför finns det också monopol på alkoholförsäljningen, någonting som är nästan helt unikt för norden och Kambodja. Faktum är att denna rekommendation grundar sig i alkoholens hälsofrämjande effekter.

Måttligt alkoholbruk motverkar hjärt- och kärlsjukdomar, typ2-diabetes, reumatism, alzheimers och stress. Dessa effekter har alla stöd i forskningen.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15831343

www.eukn.se/ebiblioteket/social_inkludering__integration_och_folkhalsa/forskning/alkohol_och_halsa__en_kunskapsoversikt_om_alkoholens_positi.aspx

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Forskningen har gått vidare- att lite alkohol skulle vara nyttigt är numera en myt.

Att de som dricker lite alkohol mår bra beror inte på alkoholen, utan på andra livsval. Att dricka lite alkohol är bara ett val av många bra val, precis som att dricka mycket alkohol bara är en indikation på taskigt omdöme rent generellt.

www.svd.se/nyheter/inrikes/inga-positiva-halsoeffekter-av-alkohol_4163077.svd
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år