• Anonym (Mamma till en prinsessa)

Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år

Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år.

Jag dricker vin o ser inga problem med de, dricker4-7 glas vin.

De är ett sätt för mig koppla av efter en stressig dag, o jag blir även mer lekfull o busar mer med dotttern, vilket jag aldrig hade orkat om inte vinet hade funnits där efter en hektisk dag.

Så jag ser helt enkelt inga problem i detta...

Så min fråga är om de är fler föräldrar där ute som dricker även på vardagar :)???

• Svar på tråden Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år
  • Lord Hans
    Themis skrev 2014-12-20 09:53:41 följande:
    Forskningen har gått vidare- att lite alkohol skulle vara nyttigt är numera en myt.

Att de som dricker lite alkohol mår bra beror inte på alkoholen, utan på andra livsval. Att dricka lite alkohol är bara ett val av många bra val, precis som att dricka mycket alkohol bara är en indikation på taskigt omdöme rent generellt.

www.svd.se/nyheter/inrikes/inga-positiva-halsoeffekter-av-alkohol_4163077.svd
    Tja, all forskning möter kritik. Naturligtvis kommer det att komma fram forskare som  motsätter sig alkoholens hälsoeffekter också. Om du granskar artikeln du länkat till så kan du också läsa att det är en nykterhetsorganisation som beställt och finansierat undersökningen. Beställda undersökningar brukar få det resultat som beställaren efterfrågar.
  • Anonym (vega)
    Anonym (Mamma till en prinsessa) skrev 2014-12-19 15:09:03 följande:

Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år.

Jag dricker vin o ser inga problem med de, dricker4-7 glas vin.

De är ett sätt för mig koppla av efter en stressig dag, o jag blir även mer lekfull o busar mer med dotttern, vilket jag aldrig hade orkat om inte vinet hade funnits där efter en hektisk dag.

Så jag ser helt enkelt inga problem i detta...

Så min fråga är om de är fler föräldrar där ute som dricker även på vardagar :)???

Jag skulle vilja veta varför du bara dricker varannan dag? och så skulle jag vilja veta vad 4-7 glas innebär. En flaska eller en liter? Kanske du dricker ur ölsejdlar och kan smälla i dig en BIB?
  • Anonym (Nej)

Nej jag dricker inte varannan dag, låter som du har alkohol problem .Mina barn har aldrig set mig full och då är äldsta snart 20 år. Jag kan dricka 1-2 öl på helgen men inte nu då jag är gravid .

• Themis
    Lord Hans skrev 2014-12-20 10:10:46 följande:
    Tja, all forskning möter kritik. Naturligtvis kommer det att komma fram forskare som  motsätter sig alkoholens hälsoeffekter också. Om du granskar artikeln du länkat till så kan du också läsa att det är en nykterhetsorganisation som beställt och finansierat undersökningen. Beställda undersökningar brukar få det resultat som beställaren efterfrågar.
    Det ger jag dig iofs poäng på, det kan vara svårt att veta vad man ska tro på ibland.

Men min källa visar i alla fall att det finns delade meningar.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Anonym (vega)

Väntar på att TS ska komma tillbaka.

• Anonym (S)
    MajaMaria79 skrev 2014-12-20 09:47:38 följande:

Jag är uppvuxen med en mamma som drack så som du gör. Och det har verkligen satt sina spår. Någonstans som 7-8 åring började jag förstå att jag inte hade det som andra hemma. Att min mamma blev "konstig" allt som oftast. Hennes röst ändrades och hon pratade mycket mer och hon ville också kramas mer. Hon tyckte nog själv att hon var en mer förstående och intresserad föräldare. Själv tyckte jag att det var onaturligt och obehagligt. 

Jag slutade bjuda hem kompisar, oroade mig för att vänner skulle ringa så sent på kvällen att de skulle höra på hennes röst att hon var onykter. Försökte gå och lägga mig så tidigt att jag inte skulle vara vaken så mycket när det märktes på henne. 

Detta har följt med mig hela mitt liv, jag känner fortfarande inte att jag kan lita på henne. Skulle aldrig ringa henne efter kl 17.30 på kvällen, vill absolut inte höra den där rösten. Och tro mig, jag har bönat och bett att hon ska sluta, men icke. 

Och hon sköter och har alltid skött sitt jobb och allt har sett bra ut utåt, så det är inte där det ligger. 

Sedan är jag inte absolutist, men att sätta det i system som du gör att dricka varannan dag och så mycket, det är inte vettigt. 

Jag dricker själv kanske 4-6 glas vin i månaden totalt, inte per tillfälle. 

Usch, det låter inte alls roligt!

Det är precis det där jag tänker skulle kunna hända, man är fullt fungerande, men man blir annorlunda och det är obehagligt. Jag tyckte själv att det var obehagligt med fulla eller berusade människor när jag var liten, men jag tror lyckligtvis aldrig jag sett någon i min familj påverkad.

Det är säkert väldigt olika från barn till barn hur känsliga de är, vissa tycker kanske att det är roligt att morbror Benny blir lurig på midsommar, men jag har jäkligt svårt att tänka mig att något barn skulle kunna må bra av en förälder som är salongsberusad varannan dag. Stackars ungar :(
  • Anonym (Lilly)

En flaska vin för att känns att man kan "koppla av" tillräckligt för att orka/kunna busa med sitt barn, dessutom tre-fyra kvällar per vecka ÄR ett riskfullt beteende, det kan väl ändå ingen förneka oavsett syn på alkohol?

Varför dricker du som du gör? Du kanske har fått en depression? Tala med din vårdcentral? Det hade varit galet tråkigt om ditt (miss)bruk eskalerade, tycker du inte?

• vampyria2

Skulle du våga säga det där till de på BVC? Skulle du våga säga det till nån nårstående? Om inte så kanske det är dax att vakna till och inse att du har alkoholproblem.
    Jag växte upp med en pappa som hade det och hur mycket jag än älskade min pappa och hur förbannat snäll han alltid var så var det fruktansvärt att få växa upp med en pappa som så ofta var berusad, barn känner av sånt och mår riktigt dåligt av det.

De föräldrar som har låtit sina barn vuxit upp så säger nästan alltid "men du tyckte att det var kul när mamma/pappa var full, mamma/pappa blev ju såååå rolig då"...nej det tycker inte små barn så ge fan i att drick när du har barnet hos dig.

• Anonym (sa)

Jag själv har barn och jag undrar om du TS drack lika mycket innan du skaffa barn? I sådana fall varför skaffade du barn?! Varför utsätta ett barn för det här. Jag blev så ledsen och mådde så dålig när min mamma drack några glas vin max 3-4 gånger per å

• metervara

..och dom kvällarna du inte dricker så sitter du surt i soffan och längtar till nästa kväll?..

Svar på tråden Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år