• Äldre 20 Dec 17:55
    1324 visningar
    7 svar
    7
    1324

    Hur hade du gjort i följande situation? Läs TS!

    Läste en tråd och blev inspirerad och nyfiken på hur ni andra tror att ni hade tänkt och upplevt i en liknande situation.

    Sceneriet ni ska utgå från är följande:  Du är arbetslös och föräldraledig med ditt barn. Du får ett jobberbjudande men ni tycker att barnet som är 11 månader inte är gammalt nog för att börja förskola tre månader senare då du skulle börja arbeta om du tackade ja. Det finns två föräldrar i familjen.
    Ni har alltså tre månader på er att komma på en lösning.


    Hur skulle ni göra er i er familj i en sådan situation? Utgå från den värld du lever i och hur du tror den skulle visa sig i en sådan situation.

    Märk väl att detta är en eget påhittat scenario från min sida och inte utgår helt från den andra tråden.


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur hade du gjort i följande situation? Läs TS!
  • Äldre 20 Dec 18:13
    #1

    Det beror på. Inom mitt blivande yrke man kan välja och vraka bland jobben i princip, så jag hade varit hemma så länge jag ville om det inte gällde mitt absoluta drömjobb som jag inte ville avstå, då hade min man fått vara hemma.

  • Äldre 20 Dec 18:51
    #2

    Jag svarade enligt alternativ 1 - att det andra föräldern hade fått vara hemma tills barnet var gammalt nog, vilket i vårt fall skulle vara när barnet var ca 2 år.

    Scenariot hade kunnat inträffa hos oss, eftersom jag var hemma när sonen var 11 månader och vi skulle precis flytta till en annan ort och jag hade sagt upp mig för att söka nytt jobb på den nya orten när föräldraledigheten var slut (när sonen alltså var 2 år).
    Men hade jag fått jobb innan dess, så hade alltså sambon fått vara hemma. Nu var han förvisso nyanställd eftersom vi, som sagt, hade flyttat precis, så kanske han inte hade fått f-ledighet. Men i så fall hade jag antingen bett att få börja senare på det nya jobbet eller tackat nej.

  • Äldre 20 Dec 20:45
    #3

    Jag var där när trean var 7 månader. Jag tog jobbet, förhandlade till mig att få börja med 2 veckor på halvtid för att sonen som ff helammade skulle få en chans att börja äta annat och mannen tog över.

    Jobbigt då sonen ff nattammade men väl värt det i slutändan då det jobbet ledde till mitt nuvarande. Men med fjärde hade jag som krav hemma att mannen inte fick ta över så länge barnet ammade på nätterna, då bytte vi ist vid 10-11 månader :)

  • Äldre 21 Dec 19:52
    #4

    Pappa hade fått ta resten av ledigheten.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 21 Dec 20:25
    #5

    Jag svarade alt 4, eftersom jag en gång var i en liknande situation och då tackade nej. Vad som hände i verkligheten var att jag rätt snart också blev gravid igen och då var glad att jag inte måste jobba, eftersom jag mådde riktigt illa under den graviditeten.

  • Äldre 21 Dec 21:20
    #6

    Oj jag förstod inte ens frågan utan att läsa den flera gånger. I min värld är det så självklart att båda är föräldralediga om det finns två föräldrar att något annat inte ens är ett alternativ.

  • Äldre 15 Jan 17:17
    #7

    Prio ett hade varit att vårt barn inte börjat på förskolan så tidigt, de är alldeles för små.

    Nu har vi eget tillsammans och jag jobbar hemifrån så vi skulle aldrig fått det problemet. Om min man varit anställd så skulle han varit föräldraledig.

Svar på tråden Hur hade du gjort i följande situation? Läs TS!