Första barnet september 2015
Tänker att det är viktigt nu i början för att få till min ingen och lite energi till henne. Vi får truga med bröstet ca 10-15 min. Ibland ner. Ibland krävs 30-40 min för att hon ska vakna och vara med på tåget.
Mooomin jag har samma smärta i blygdbenet. Sjukt obehagligt. Har gjort ont mest på kvällen men har blivit mycket bättre nu efter 4 veckor. Enda som hjälpte för mig var att duscha i väldigt varmt vatten. Googlade på det och fick till svar att det troligtvis sitter en fog där som gör att det ömmar.
Jag fick för övrigt andra gradens bristning då de fick använda sugklocka. Men kunde sitta redan samma dag och såg ut som vanligt där nere efter bara nån vecka, även om stygnen fortfarande satt kvar. Nu har jag bara ett kvar och lossnar det inte eller börjar skava så skulle bm ta bort det på efterkontrollen.
Någon som har tänkt att resa med bebis? Sambon fyller 30 i dec och jag skulle vilja bjuda han på en resa till typ Gran Canaria men inte förens i feb/mars typ. Blir ju mycket extra att tänka på men tror nog att det kan gå bra :)
Alltså det här med att prioritera är inte min grej. Så fort Frans somnat så tänker jag på allt jag måste göra. Men vet att jag bara hinner en, max två, saker innan han vaknat. Så då är frågan ska jag duscha, fixa håret, äta, hänga tvätt eller diska? Slutar oftast med att jag inte får nåt gjort ändå och när han vaknar så står jag där som ett fån och tänker på allt jag skulle gjort haha.
En kombination av amningshjärna och trötthet skulle jag kalla det :P
Jag har med Frans överallt och har haft från början. Hela släkten träffa han första veckan då vi va begravning och redan då va han i famnen på de flesta. Sen har vi varit på marknader, köpcentrum osv. Idag var vi på babycafe. Självklart låter jag ingen med typ förkylningen hålla honom. Men skulle man sitta hemma de första veckorna för att "skydda" så tror jag garanterat att barnet blir sjukt om man sen börjar gå ut bland folk.
Någon som använder appen mammamage? Jag blev tipsad om den på babycafet. Har laddat ner den men inte fått tid att börja träna än.
Appen har olika nivåer som man går igenom och man kommer inte vidare förens man klarat nivån innan. Övningarna är ju utformade för att stärka magen efter graviditeten så den skadar ju inte, som exempelvis situps och plankan gör, så länge man gör rätt dvs. Står inget i appen vad jag kan se när man kan börja, bara att det "aldrig är försent". Jag ska på efterkontroll på tisdag, 6 veckor efter förlossningen, så börjar nog efter det.
Detta med att lyfta tungt tycker jag är så dumt. Man ska ju inte lyfta nåt som väger mer än bebisen typ de första veckorna. Vi bor på tredje våningen utan hiss så jag har från början varit tvungen å lyfta tungt när man ska in å ut med babyskydd/barnvagn. Kan ju inte be sambon va hemma på heltid bara för att jag inte borde lyfta tungt. Men tränar med tunga lyft gör jag inte.
Frans har hittills varit väldigt snäll/lugn och knappt gråtit alls. Enda gången han gråter är när jag inte får fram bröstet snabbt nog, men det går över på 2min. Men nu, tre kvällar i rad, klockan 22 när vi lagt oss för att amma och sen sova har han börjat gråta/skrika i panik nästan. inget hjälper förutom att stå och vagga honom i typ en halvtimme så han får lugna sig. Någon som har samma problem och vet vad det kan bero på?
Tror inte magen spökar. För så fort han lugnar sig så äter han igen. Googlade efter att jag skrev här och läste om det du nämner att de kan få typ ångest på kvällen. Inte så mycket man kan göra åt det isf mer än att försöka trösta.
Vad skulle man göra utan Google!? Haha
Kvällen blev lugnare igår för lillen. Såg till att vi alla tre fick en lugn stund innan vi skulle lägga oss. Sen la vi oss i sängen och ammade men pausade flera gånger för att han skulle få rapa. Inga dåliga rapar som kommer från dessa små människor ibland. Märkte även under dagen att han blev ledsen när han åt och insåg att mjölken ur mitt ena bröst verkligen forsar ut. Inte konstigt att han blir arg och får kallsup när det kommer så mycket på en gång. Så jag pumpade även ut lite innan han fick äta för att minska på trycket. Antar att det var en kombination av att maten kom för snabbt och svårt att rapa som var problemet eftersom det inte kom en enda tår igår kväll.
Galet va bra och stolt man känner sig när man kommer på vad som är fel och man lyckas hjälpa han och undvika gråt!
Nu är farsdag presenten beställd. Blev ett mobilskal med vår lille SuperFrans! :) 
Hoppas ni ser bilden! Jag ser den inte i mobilen men i datorn :P
Är det någon som har varit på sitt jobb och hälsat på med bebisen? Tänkte bara kolla om ni hade mer er något då, typ bjöd på tårta eller nåt sånt? Känner att man kanske skulle bjuda på nåt...
På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?
Någon som haft bebis sova ses i babysittern över natten? Stackars Lovis har varit så tät i näsan inatt och bara knorrat och väckt sig själv. Nu somnade hon precis i babysittern och verkar ha mycket lättare att andas, men vågar man ha de sittandes hela natten? :/ Hon blir sju veckor på fredag..
Hej på er och god fortsättning på det nya året! Detta året kommer bli så galet spännande med allt som händer med den lilles utveckling! Svårt att förstå att han kommer gå innan året är slut!
Ni som nu har fyramånaders där hemma. Har ni börjat ge smakportioner? Har ni tips å trix att dela med er av? :)