Misscaswell skrev 2015-04-10 14:51:36 följande:
Jag tränar crossfit. Jag går på samma pass som jag brukar, men tar det mycket lugnare med vikterna. Bokade en konsultation med en instruktör som rådde mig att aldrig lägga på mer än att jag kan ha snygg teknik precis hela passet, eftersom man kan bli mer instabil i lederna pga uppluckring som gravid. Plus som du säger att man blir tyngre, och så småningom antar jag att balansen kommer att påverkas av att viktfördelningen ändras.
Men det går rätt bra tycker jag. Märker att jag blir anfådd snabbare nu än förr. Vad tränar du för något? Bara löpning?
Åh, crossfit måste ju vara en grym förberedelse inför gravididet och att orka bära runt på bebis sen!
Jag skulle behöva mer styrketräning, det blir bara ett pass i veckan nu (plus några "pass" av MammaMage-appen varje vecka eftersom jag inte kunnat göra knappt några andra coreövningar sedan vecka 12!), och jag tror baksidan skulle behöva ett pass till i veckan - med skrivbordsjobb och nu graviditeten dessutom så blir inte hållningen den bästa pga svag baksida.
Jag håller (höll...) på med triathlon innan jag blev gravid, så jag springer, cyklar och simmar fortfarande, fast det blir ju inte lika hårt och inte lika många timmar. I löpningen märks det väl att jag är tyngre (och jag går i nerförsbackarna eftersom det är oskönt för bäckenbotten annars), och jag tycker att när det gäller cyklingen måste jag sedan jag blev gravid vara myyyyycket mer noggrann med att få i mig energi och vatten redan från start om jag ska orka cykla lite längre sträckor! Crawl är skönt däremot, där märker jag inte av graviditeten i själva utövandet, även om jag tar det lugnare än jag gjorde innan!
Hoppas kunna fortsätta springa i en månad till (tänkte lunka mig runt Lundaloppet med företaget då), men sen tror jag jag drar ner på löpningen och försöker få in ett styrkepass till istället. Cykling och simning hoppas jag däremot kunna fortsätta med hela graviditeten, med crawl går det ju dessutom anpassa så att man kör med dolme som hjälpmedel och inte behöver använda benen alls om man skulle få besvär med foglossning.
Det är lite mentalt jobbigt att veta att man nu bara blir sämre och sämre i 5 månader till, men jag försöker ställa om mitt tankesätt till att "jag ska vara i så bra form det går inför förlossningen"...
Mijjan skrev 2015-04-10 17:01:11 följande:
Jag tränar tre gånger i veckan plus några timmars hundpromenad... Dock fick jag så tidig foglossning så har fått anpassa lite... Tex spinning sittande mm.. Har dock fått löpförbud av sjukgymnasten pga foglossningen
har simmat också men fick ont av de förra veckan. Den här veckan är jag dock helt däckad i allergi
hostat sönder halsen, har jobbigt att andas och kan inte sova om nätterna. Är så synd om mig, tycker jag iaf
är ju eländigt att man inte får ta några starkare mediciner som gravid!
Usch, foglossning verkar inte vara en höjdare, tråkigt att få det tidigt också. När fick du det? Förstår att löpningen går bort då, det är ju inte den mest skonsamma träningsformen! Imponerad av att du fortsätter träna, om än anpassat, tror man har igen det jättemycket inför förlossning och spädbarnstid!
Simmar du bröstsim eller crawl? Min naprapat sa att bröstsim inte är så bra (för fogarna), men hon rekommenderade crawl.
Usch ja visst är det hemskt när man blir sjuk ovanpå allt. Typ får monstruös huvudvärk och så får man bara ta Alvedon (som aldrig hjälper på mig). Brukar du ha så ont av allergin eller är det just att du inte får ta din vanliga medicin?