• IMHO

BF september 2015!

Efter nyår, innan jag visste att jag var gravid, hörde brorsan av sig till oss syskon. Han var sjukt irriterad på att julbordet satt sig runt midjan och utlyste en gå ner i vikt-tävling. Så nu rapporterar vi in vår vikt en gång i veckan. Han lägger in det i ett diagram som han skickar tillbaka. Vi får se om min förhoppningsvis kommande viktuppgång lyckas avslöja nyheten på ett roligt sätt.

• IMHO
    alanism skrev 2015-01-25 14:41:24 följande:

Är beräknad i början av sep. Har två barn sen tidigare. Men aldrig mått såhär. :( jag ligger till sängs dygnet runt, mår illa, har mol värk till och från i magen, är inte hungrig men äter typ hela tiden för att inte må så illa. Svettas så det rinner när ja sover och fryser om ja lyfter på täcket. Jag har gått upp nästan 7 kg sen det började för 3-4 veckor sen då jag inte rör mig alls. Torr i munnen och läpparna spricker, kan knappt andas genom näsan då jag är täppt till o från.. Känns som jag sprungit maraton bara jag går ur sängen. Orkar ingenting och gråter till och från. Jag känner mig totalt värdelös och mina barn lider.. mina hundar får inte sina vanliga promenader och jag mår bara skit... jag vill verkligen inte må såhär, känns som det inte är värt det för alla lider runt omkring mig.. jag svarar inte i telefon längre för ja orkar inte prata... har testat alla matråd ja hittat och inget fungerar... tidigare graviditeter har varit som en dans på rosor jämfört med detta.. vet inte vad jag ska ta mig till....

Stackare, det låter ju hemskt. Jag ligger i sängen och känner mig "sjösjuk" idag, men har svårt att tycka synd om mig själv när jag hör hur du har det.

Har du pratat med MVC eller sjukvårdsrådgivningen? Kanske finns mer hjälp att få för att lindra besvären?
  • IMHO

Jag ringde mvc tre dagar efter att jag plussat (v 5+4) och fick då inskrivningssamtal i v 10 och ul i v 14. I vissa landsting/regioner är det bra att vara ute i god tid verkar det som. Jag lyckades dessutom få inskrivning mitt i sportlovet (jobbar som lärare) så jag slipper ta ledigt från jobbet. Hoppas allt går bra tills dess bara.

• IMHO
    26number1 skrev 2015-01-27 15:43:02 följande:

Det är väldigt många här som vill göra vul och kub, hur kommer det sig? Är det för att ni är oroliga för något eller "bara" har lite dåligt tålamod med att få se undret? :)

I mitt fall beror det på att jag fyller 37 i år. Med den förhöjda risken för MF och missbildningar vill jag vara mentalt förberedd så tidigt som möjligt. Sedan ska väl inte nyfikenheten förringas, men hade jag varit 30 eller yngre hade jag varken gjort tidig ul eller KUB.
  • IMHO
    Pyrola skrev 2015-02-12 18:53:03 följande:

Här är det rutin med vul vid extremt illamående. De kollar så allt ser ok ut när en ändå träffar läkare.

Precis. Efter VUL sa läkaren att kraftigt illamående kunde vara tecken på tvillinggraviditet, så jag uppfattade det som ett skäl att hon gjorde det. Jag efterfrågade det inte själv och hade ändå bokat in det privat två dagar senare. Blev dock tacksam främst att få se ett hjärta slå, men även att jag kunde spara 700:- när jag avbokade privatkliniken. Verkligen nöjd med Kvinnohälsan i Linköping så här långt. Strålande bemötande och snabb hjälp i alla mina illamåendeäventyr. Ser fram emot inskrivning nästa onsdag.
  • IMHO
    sagofröken skrev 2015-02-12 19:02:32 följande:

När kommer ni ha rutinultraljud ("stora" ultraljudet)? Alltså vilken vecka+dag kommer ni vara i? Vi är bortresta första veckan i april så jag kommer ha mitt i vecka 19+3. Min BM menar att man måste gått 18 fulla veckor så innan resan går inte.

Jag har fått ett inbokat i v 14, men det kanske beror på min ålder och att jag ska göra KUB? Det bokades redan vid första telefonkontakten innan inskrivning (som alltså är på onsdag).
  • IMHO
    fyrklöver81 skrev 2015-02-12 20:52:26 följande:

Har läst på flera sajter att från vecka11 är graviditetens mest känsliga del över- det tänker jag anamma. Varför

Vänta till vecka 12? :)

Vänta med vad till v 12? Förstod inte vems inlägg du svarade på...
    /Emma
  • IMHO
    Jeulina skrev 2015-02-17 11:50:05 följande:

Fy lider med dig! Jag spyr också en massor. Har varit sjukskriven tre veckor från jobbet. Och imorgon var tanken att jag skulle börja jobba igen, men efter att ha spytt två gånger inatt och två gånger nu på morgonen så blir det att vara hemma denna veckan ut också. Det är hemskt att må så dåligt!! Idag stod vågen på -7kg.. Vill kunna äta normalt igen! :(

Samma här fast mitt chokladpuddingätande har börjat reducera viktnedgången som nu är på minus 2. Mina kollegor märkte det inte på någon mage, för den är fortfarande platt i v 9. Däremot att jag mådde sämre och sämre och till slut sjukskrevs.

I morgon är det dock inskrivning. Ser fram emot det.
  • IMHO
    1StoltMamma skrev 2015-02-19 10:38:16 följande:

Någon här som utskrivet lergigan comp ? Har ni fått några biverkningar ?

Jag har använt det i några veckor. Tröttheten blev värre, men tabletten ger mig en stunds ledighet från illamåendet, så det är det värt. Maxdosen lämnar tyvärr stora delar av dygnet obehandlade, men det är stor skillnad på att må illa ofta och hela tiden.
  • IMHO
    Pyrola skrev 2015-02-19 12:45:10 följande:

Jag fick öka dosen och kompletterar med Primperan. Det funkar hyfsat faktiskt.

Jag tar tre om dagen. Fick Sofran som komplement, men den gör inte någon vidare skillnad. Jag fick bara huvudvärk.
Svar på tråden BF september 2015!