• Marian03

BF september 2015!

Mijjan skrev 2015-02-25 12:12:42 följande:
    Ja vi får väl se... Är bara i vecka 10 och vi siktar på att säga det första april om det inte syns för mycket innan dess :P
    Jag är i vecka 11 och jag tycker det är lite småsvårt att dölja nu redan.. kanske mest är att man är uppblåst och så men man får ju använda sina största tröjor nu för att det inte ska synas känner jag... :)
  • Marian03
    paddi84 skrev 2015-02-25 12:50:20 följande:

Jag har börjat berätta för vissa... Berättade för mamma i helgen vilket togs emot med lugn vilket jag inte trodde eftersom det blir fjärde barnet och hon är en av dem som mest tyckt att nu räcker det väl efter tre.

Nu vet även mina chefer (har anställning för en men jobbar på en annan enhet med annan chef). De var tacksamma att jag berättade så tidigt eftersom det på påverkar sommarplaneringen med semester osv. Kommer behövas vikarie för mig och då en som klarar att vara själv under 4 veckor när min kollega har semester... Får se vad resterande kollegor frågar när de ser att annonsen kommer ut men jag har inte sagt nå till dem ;)

Skönt med bra reaktioner :)
    När har du bf? Hur läge har du tänkt jobba?

Detta är mitt första barn så jag vet inte hur länge man kommer orka jobba? Det är skyhögt tempo här på sommarn, men det är administrativt så det är inte fysiskt jobbigt men kan vara väldigt psykiskt påfrestande, vilket är jobbigt som ogravid så jag kan tro att det är något värre som gravid ;)
    Högsäsongen slutar ungefär en vecka in i september och jag ska ha 19:e september. Då jag är extra resurs eller vad man ska välja att kalla det och inte fast här så behövs jag nog inte ersättas.. Men kanske bra att chefen får veta snart ändå, ifall att ens tempo skulle vara segare än vanligt i sommar.
  • Marian03
    Mijjan skrev 2015-02-25 14:17:23 följande:
    Ja jag kanske är naiv. Men tycker med kläder på att det inte går att se än. Dock känner jag ju att byxor sitter trängre. Dock brukar jag pendla lite i vikt så hoppas ingen tänker för mycket på det. Dock har jag inte gått upp nåt än så det är väl just runt magen det sitter i så fall :) Ska dock ev på spa nästa vecka med mamma och vet inte riktigt hur jag ska kunna dölja det då för magen sväller ju upp emellanåt. Idag är en bra dag men häromdagen var magen en ballong :P
    Det är lite olika hur det syns har man förstått, jag kan med ha olika bra eller "dåliga" dagar så ibland syns det värre än annars ;) jag tror jag kommer få en ganska utbuktande mage med sen då jag bara är 1,51 cm "lång" så det finns ju inte mycket att växa på ;)

Du får säga att du ätit nåt konstigt och blivit uppsvälld om det syns för mycket på spa't sen :)
  • Marian03

Nu har vi precis varit på inskrivning.
    Har träffat barnmorskan en gång innan på ett hälsosamtal.
    Jag tycker inte riktigt att vi klickar? Är det någon mer som har känt så?
    Det är inte så att jag inte gillar henne, men så känner lite att jag inte känner mig helt trygg på något vis. Kan inte svara på varför.
    Det är liksom inget fel på henne jag kan peka på utan det bara känns udda? Hade en annan barnmorska som tog mitt blodprov och så, där kändes kemin bättre. Det känns pinsamt att byta bara, kommer ju garanterat springa på henne där i korridoren sen. Har ni andra erfarenheter, ni som varit med om detta innan?

• Marian03
    Hemlighetenshemlis skrev 2015-02-26 15:10:02 följande:

Just nu är det bara lite rött när jag går på toa. Inte mer ont än sådan mensvärk jag har haft lite då och då under graviditeten hittills. Här har vi bara en vanlig akutmottagning. Ingen gynakut. Vet ju att blödningar är vanligare när det är tvillingar men oron och ovissheten är värst nu. Hoppas jag får en tid till ultraljud imorgon

Håller tummarna för att allt ska se bra ut!
  • Marian03
    beetroots skrev 2015-02-26 15:13:11 följande:
    Jag känner precis lika dant! Och min barnmorska är så virrig och säger fel hela tiden precis som hon jämt är stressad och inte riktigt lyssnar.

Hon gjorde cellprov på mig i somras och så kändes allt bra, men ska se nu vid inskrivningen hur jag känner.

Tycker med de känns lite jobbigt över att behöva säga att man vill byta
    Ja visst känns det fel.. Samtidigt som man vill få en så bra upplevelse som möjligt. Man får väl fundera lite, tror med att man inte behöver säga till personen direkt utan kanske när man ringer till mvc. Och säger man bara att man inte klickar så förstår dom nog hoppas jag. Jag ska träffa min bm igen på onsdag, känns det fortfarande fel då så ska jag fundera på att byta tror jag.
  • Marian03
    FamiljenPersson skrev 2015-02-27 12:32:13 följande:

KUB test igår.

Är i vecka 13. Visade sig att det inte fanns någon aktivitet och fostret hade dött i vecka 8.

Blev KK akut igår och idag har jag tagit tabletterna.

Känns jätte tungt, man har ändå ställt in hela livet på detta. september skulle det hända :(

Nej vad hemskt :( kramar till er!
  • Marian03
    Längtanefterenliten skrev 2015-02-28 13:11:36 följande:

Nån som haft högt TSH värde under graviditet och det har gått bra? Nu är jag riktigt nojjig.. Jag mår bara sämre och sämre. Jag är så trött att jag sover JÄMT, hemsk huvudvärk, värk i kroppen, fryser något fruktansvärt och svettas när jag sover så det rinner av mig, svimningskänsla som kommer allt oftare, ingen ork i kroppen alls, tappar så mycket hår att jag inte kan använda borsten längre,mm. Jag har ju kollat mitt TSH värde några gånger och nu senast så sa läkaren att även om värdet ligger inom ref. Så kan vi prova med levaxin. Men saken är att den läkaren aldrig minns vad han sagt. Så när jag lämnade prover i januari så fick jag bara brev om att värdet är normalt. Nu läste jag att om man har högre värde än 2,5 vid graviditet så kan bebisen få mentala handikapp.. Mina värden har legat mellan 3,8-4,2. Mår verkligen jättedåligt och senaste veckorna har det blivit mycket sämre..:(

Jag upptäckte att jag hade underfunktion av sköldkörteln samma dag som jag plussade, tog tester den dagen då jag mått så konstigt under ett tag. Mina värden låg på 7. Minns ej vad man ska ligga på. Men jag äter levaxin nu, först 25 mikrogram, nu 50. Ska ta nya tester på onsdag och se om det ska höjas. Lider med dig, fy fan vad man kan må dåligt och frysa, usch! Jag är ganska ny på allt detta så jag kan inte ge dig så mycket info men jag har iallafall förstått att vissa kan ligga inom ramen men ändå må dåligt och då behöva levaxin så jag tycker att du ringer och tjatar så att du iaf kan få prova den lägsta dosen till att börja med. Dom kommer att kolla mina värden varje månad nu framöver. Kräv prover och medicin om du mår så.
  • Marian03

Jag ska ta lite blodprover näst vecka hos bm och då ville hon även göra cellprov. Gick precis in i vecka 12. Men läser överallt plus att flera sagt till mig att det nig inte är så bra att reta upp där nu. Anledningen till varför provet skulle göras är att det var exakt 3 år sedan jag gjorde det. Vad hade ni gjort?

Vill ju inte riskera något, om jag nu skulle ha cellförändringar, vad skulle de kunna göra åt det under graviditeten?

• Marian03

Läste nu att det tar 10-15 år att utveckla livmoderhalscancer vid cellförändringar och om jag gjorde testet för 3 år sen och allt var bra så borde jag väl kunna vänta till ca december i år med att ta provet då..?

Svar på tråden BF september 2015!