• Gert

Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.

Norges statsminister, Erna Solberg, säger att det är dyrt att hämta flyktingar till Norge och påpekar att hjälpa 20 flyktingar i grannområden på samma sätt som det kostar att hjälpa en flykting i Norge. (Jag använde google translate)

Alltså har SD rätt, men det visste jag redan. Flört

www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/solberg-vil-hjelpe-flyktninger-i-naeromraadene/a/23360314/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.
  • Gert
    Nerfherder skrev 2014-12-26 11:49:21 följande:

SDs dubbelmoral är rätt skrämmandr. Hjälpa till på plats låter ju såååå fint, men hur många omsätter det i praktiken? Hur många SD:are åker ner och hjälper till vid vilken kris dom helst? Noll.

Hmm... och hur många hjälper du? Hur många flyktingar tar du in i ditt hem? Hur många flyktingar tar Åsa Romson, Gustav Frigolit, Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldt in i sina hem? Noll, zero.

Dubbelmoralen är rätt skrämmande.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • kenneth768768
    Nerfherder skrev 2014-12-26 11:49:21 följande:

SDs dubbelmoral är rätt skrämmandr. Hjälpa till på plats låter ju såååå fint, men hur många omsätter det i praktiken? Hur många SD:are åker ner och hjälper till vid vilken kris dom helst? Noll.

Tanken är iofs att det är skattepengar som ska stå för det, på samma sätt som de vi hjälper inom Sverige får bo i egna bostäder och inte t.ex hemma hos dig.

Men man får ju aldrig se några seriösa alternativ på hur hjälpen på plats ska se ut.

Om vi skulle ta hela biståndsbudgeten och hela migrationsverkets kostnader och lägga detta på flyktingläger, vad skulle kunna åstadkommas? Skulle det vara mer humant än nuvarande upplägg? Tyvärr visar aldrig SD på detta, och därför är det svårt att ta det som mer än en floskel.

• Gert
    kenneth768768 skrev 2014-12-26 12:03:30 följande:
    Tanken är iofs att det är skattepengar som ska stå för det, på samma sätt som de vi hjälper inom Sverige får bo i egna bostäder och inte t.ex hemma hos dig.

Men man får ju aldrig se några seriösa alternativ på hur hjälpen på plats ska se ut.

Om vi skulle ta hela biståndsbudgeten och hela migrationsverkets kostnader och lägga detta på flyktingläger, vad skulle kunna åstadkommas? Skulle det vara mer humant än nuvarande upplägg? Tyvärr visar aldrig SD på detta, och därför är det svårt att ta det som mer än en floskel.

Då kan man fråga sig varför Sverige idag tar biståndspengar, som skulle gå till andra länder, och i stället lägger dom pengarna till Syrien. Andra länder och människor får lida för att Sverige prioriterar att hjälpa en flykting här i Sverige i stället för 20 flyktingar i Syriens närområden. 
  • Nerfherder
    Gert skrev 2014-12-26 11:59:13 följande:

Hmm... och hur många hjälper du? Hur många flyktingar tar du in i ditt hem? Hur många flyktingar tar Åsa Romson, Gustav Frigolit, Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldt in i sina hem? Noll, zero.

Dubbelmoralen är rätt skrämmande.

Fast nu handlade det om att hjälpa folk på plats, eller hur? Och jag kan slå vad om att du varken hjälper folk på plats, eller tar in folk i ditt hem...
  • Gert
    Nerfherder skrev 2014-12-26 12:11:47 följande:
    Fast nu handlade det om att hjälpa folk på plats, eller hur? Och jag kan slå vad om att du varken hjälper folk på plats, eller tar in folk i ditt hem...
    Sverige hjälper redan folk på plats, så varför är inte du där och hjälper till, eller tar in folk i ditt hem?
  • Nerfherder
    Gert skrev 2014-12-26 12:17:12 följande:

Sverige hjälper redan folk på plats, så varför är inte du där och hjälper till, eller tar in folk i ditt hem?

Eh ok, så nu handlar tråden om SD om mig egentligen... Dessutom har du ingen aning om vad jag gör för att hjälpa till. Säkert mer än dig iaf.
  • Gert
    Nerfherder skrev 2014-12-26 12:20:19 följande:
    Eh ok, så nu handlar tråden om SD om mig egentligen... Dessutom har du ingen aning om vad jag gör för att hjälpa till. Säkert mer än dig iaf.
    Det var du som började prata om SD:s dubbelmoral. Din dubbelmoral verkar ju lika stor i såna fall.
  • Nerfherder

I

Gert skrev 2014-12-26 12:34:19 följande:
    Det var du som började prata om SD:s dubbelmoral. Din dubbelmoral verkar ju lika stor i såna fall.
    Ingen får kritisera ditt älsklingsparti, eller hur?
  • Gert
    Nerfherder skrev 2014-12-26 12:42:38 följande:

I

Ingen får kritisera ditt älsklingsparti, eller hur?
    Jo, sakkritik är alltid välkommet, men det är inte ofta kritiken består av saklighet.
  • Nerfherder
    Gert skrev 2014-12-26 12:54:17 följande:
    Jo, sakkritik är alltid välkommet, men det är inte ofta kritiken består av saklighet.
    Så det är du som avgör vilken kritik som är saklig. Säger den som tror på allt friatider skriver
Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.