• Gert

Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.

Norges statsminister, Erna Solberg, säger att det är dyrt att hämta flyktingar till Norge och påpekar att hjälpa 20 flyktingar i grannområden på samma sätt som det kostar att hjälpa en flykting i Norge. (Jag använde google translate)

Alltså har SD rätt, men det visste jag redan. Flört

www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/solberg-vil-hjelpe-flyktninger-i-naeromraadene/a/23360314/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.
  • MrFahrenheit
    Gert skrev 2014-12-28 09:48:52 följande:
    Självklart ska pengar även gå till att bygga upp flyktinglägren och till det krävs det mera pengar. Nu vet jag inte vilka länder som ger mest i bidrag till Syriens närområden, men jag är inte förvånad om Sverige även leder den ligan.

Så man är populist för att man vill ha en normaliserad invandrings- och flyktingpolitik i likhet med nästan samtliga EU-länder och alla nordiska länder. Består alla dessa länder av populistiska regeringar?
    Det handlar inte om vilket land som ger mest bidrag till de behövande. Det handlar i grund och botten om hur man ser på bidrag.

Att bidrag har förvandlats ifrån att vara ett samhällsbärande medel, för att upprätthålla komsumtionen även under lågkonjunkturer, minska brottsligheten, erbjuda resurser till alla nyfödda barn, samt ge gratis utbildning (oavsett nivå) mm, till att blivit förvandlat till enbart ett fult ord är ingen slump (gäller även bidrag till andra krigshärjande länder).

Populister ser varje chans att omdefiniera nyckelord i ordlistan till sin egen fördel och på sätt bilda oppinion gentemot något som är i allas intresse...
  • MrFahrenheit
    nihka skrev 2014-12-29 20:50:30 följande:
    Javisst. Min utmärkta idé är att Sverige ska ta emot 2 miljoner flyktingar på några år och att de ska bo i din ficka. Vad bra du förstår text.
    Du borde ha lärt dig vid det här laget att vissa enbart hakar upp sig på enstaka ord samt en siffra som verkar stor nog. Allt annat är irrelevant...
  • Gert
    nihka skrev 2014-12-29 23:47:18 följande:
    Saudiarabien leder den "ligan" sedan länge. Stort. Dock tar de inte emot flyktingar.
    Saudiarabien har även oljepengar. Så Saudi tar inte emot flyktingar från sitt grannland. Det är ungefär som att Sverige inte skulle ta emot flyktingar från Danmark om det skulle bli krig där. I stället är det bättre att skicka dom genom hela Europa ända fram till välfärdsstaten Sverige.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • MrFahrenheit
    Gert skrev 2014-12-30 16:24:27 följande:
    Saudiarabien har även oljepengar. Så Saudi tar inte emot flyktingar från sitt grannland. Det är ungefär som att Sverige inte skulle ta emot flyktingar från Danmark om det skulle bli krig där. I stället är det bättre att skicka dom genom hela Europa ända fram till välfärdsstaten Sverige.
    Men Sverige tog ju inte emot flyktingarna ifrån Danmark ju!? Ditt exempel är väldigt ologiskt...
  • Gert
    MrFahrenheit skrev 2014-12-30 16:39:57 följande:
    Men Sverige tog ju inte emot flyktingarna ifrån Danmark ju!? Ditt exempel är väldigt ologiskt...
    När var det inbördeskrig i Danmark? Om du menar för flera hundra år sen eller WW2 är det du som är ologisk.
  • MrFahrenheit
    Gert skrev 2014-12-30 16:42:40 följande:
    När var det inbördeskrig i Danmark? Om du menar för flera hundra år sen eller WW2 är det du som är ologisk.
    Som sagt ditt exempel är väligt ologiskt...

Citat Gert (#73):
    "Det är ungefär som att Sverige inte skulle ta emot flyktingar från Danmark om det skulle bli krig där. I stället är det bättre att skicka dom genom hela Europa ända fram till välfärdsstaten Sverige."
  • Gert
    MrFahrenheit skrev 2014-12-30 17:02:25 följande:
    Som sagt ditt exempel är väligt ologiskt...

Citat Gert (#73):
    "Det är ungefär som att Sverige inte skulle ta emot flyktingar från Danmark om det skulle bli krig där. I stället är det bättre att skicka dom genom hela Europa ända fram till välfärdsstaten Sverige."
    Det är du som ologisk som påstod att Sverige inte tog emot flyktingar från Danmark. Vilket krig menar du?
  • nihka
    Gert skrev 2014-12-30 16:24:27 följande:
    Saudiarabien har även oljepengar. Så Saudi tar inte emot flyktingar från sitt grannland.
    Ja, Saudi har oljepengar som de gör vad de vill med och de har valt att skänka enorma summor. Jag informerar dig om hur de gör och inte gör. Du sa att Sverige nog skänker mest pengar och jag upplyste dig om att så inte var fallet. Du hade så som är så som vanligt   -  fel.
  • MrFahrenheit
    Gert skrev 2014-12-30 17:06:28 följande:
    Det är du som ologisk som påstod att Sverige inte tog emot flyktingar från Danmark. Vilket krig menar du?
    Menar du allvar nu med att jag på blodigt allvar har påstått att Sverige inte skulle ta emot flyktingar ifrån Danmark?

Läs inlägg #73 på nytt samt kommentaren till det inlägget i inlägg #74. Resten sköter sig självt, jag lovar Flört
  • Gert
    nihka skrev 2014-12-30 17:36:05 följande:
    Ja, Saudi har oljepengar som de gör vad de vill med och de har valt att skänka enorma summor. Jag informerar dig om hur de gör och inte gör. Du sa att Sverige nog skänker mest pengar och jag upplyste dig om att så inte var fallet. Du hade så som är så som vanligt   -  fel.
    Jag påstod inte att Sverige skänkte mest pengar. Som vanligt är dina observationer fel.
Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.