• Gert

Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.

Norges statsminister, Erna Solberg, säger att det är dyrt att hämta flyktingar till Norge och påpekar att hjälpa 20 flyktingar i grannområden på samma sätt som det kostar att hjälpa en flykting i Norge. (Jag använde google translate)

Alltså har SD rätt, men det visste jag redan. Flört

www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/solberg-vil-hjelpe-flyktninger-i-naeromraadene/a/23360314/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.
  • glutten

Hej igen Gert, jag ser att du inte svarat på mina frågor ovan. Det måste du förstås inte göra, men jag är givetvis nyfiken på varför du valt bort dem.

• Gert
    glutten skrev 2014-12-24 23:20:46 följande:
    1. Varför skulle det ena utesluta det andra?

2. Vart ska människorna i närområdet ta vägen - dvs var ska de finna en permanent fristad utanför flyktinglägret - efter att de fått mat, vatten etc om inga länder vill ta emot dem?)
    1. Det gör det inte. 

2. Det är därför fler länder än bara Sverige som ska ta emot. Sverige tar emot 10 gånger fler flyktingar än många andra länder. Och på vägen till Sverige från Syrien passerar flyktingarna ett tiotal EU-länder, eller nåt, i handen på flyktingsmugglare. Dublinförordningen är något som Sverige bryter mot.

Så länge kriget pågår måste UNHCR få mer pengar så att de kan ta hand om alla flyktingar som nu svälter. Det krävs det pengar för, pengar som nu är slut. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Nerfherder skrev 2014-12-26 13:29:16 följande:

Hur mycket pengar har du gett till UNHCR, gert?

Jag vet inte. Det beräknas väl på hur mycket jag har betalat i skatt.
  • glutten
    Gert skrev 2014-12-26 13:13:55 följande:
    1. Det gör det inte. 

2. Det är därför fler länder än bara Sverige som ska ta emot. Sverige tar emot 10 gånger fler flyktingar än många andra länder. Och på vägen till Sverige från Syrien passerar flyktingarna ett tiotal EU-länder, eller nåt, i handen på flyktingsmugglare. Dublinförordningen är något som Sverige bryter mot.

Så länge kriget pågår måste UNHCR få mer pengar så att de kan ta hand om alla flyktingar som nu svälter. Det krävs det pengar för, pengar som nu är slut. 
    Så du tycker mest såhär: "Om inte alla andra gör ska inte vi heller!!!!"?

Libanon har tagit emot ca 1 miljon syriska flyktingar. Tycker du fortfarande att vi tar emot fler än andra länder?

För att klargöra: Jag önskar DEFINITIVT att fler länder skulle ta emot flyktingar. Det är en jävla skam hur flertalet länder beter sig. Men att detta skulle betyda att Sverige därmed "inte heller ska behöva" ta emot är så barnsligt att jag storknar.
  • Flash Gordon
    kenneth768768 skrev 2014-12-26 12:03:30 följande:

Om vi skulle ta hela biståndsbudgeten och hela migrationsverkets kostnader och lägga detta på flyktingläger, vad skulle kunna åstadkommas? 

Beror ju på vilken nivå du sätter på lägret men 500000 USD om dagen kostar det att driva ett normalt läger för 120000 människor.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2503275/Inside-Syrian-refugee-camp-120-000-fled-civil-war.html

Med dagens dollarkurs talar vi om 3,9 miljoner om dagen eller 1,4 miljarder om året.

För 120000 människor.
    .

Boendeersättningen som staten betalar för sk ensamkommande är i snitt 2500 kronor per dygn vilket motsvarar lite drygt 900000 per person och år. Tillkommer alla andra kostnader.

.
    Enbart boendeersättningen för ca 1500 sk ensamkommande kostar alltså lika mycket som att driva ett flyktingläger för 120000 människor.
    .

Till slut blir det en avvägningsfråga: vad tycker man själva är mest humant. Att rädda 120000 människor men ha dem boende i läger i närområdet eller ta emot kanske 1000 sk ensamkommande i Sverige?
    .

Jag är pragmatiker. Jag väljer 120000 i läger före kanske 1000 personer i Sverige.
  • Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2014-12-26 11:49:21 följande:

SDs dubbelmoral är rätt skrämmandr. Hjälpa till på plats låter ju såååå fint, men hur många omsätter det i praktiken? Hur många SD:are åker ner och hjälper till vid vilken kris dom helst? Noll.

Måste folk åka ned och hjälpa tillför att vara "goda"?

Folk ska inte "omsätta någonting i praktiken" som man inte har utbildning för.

Bättre då att de direkt, eller indirekt via ex skatten, stöttar från hemmaplan.
  • puss
    Flash Gordon skrev 2014-12-26 17:00:00 följande:
    Måste folk åka ned och hjälpa tillför att vara "goda"?

Folk ska inte "omsätta någonting i praktiken" som man inte har utbildning för.

Bättre då att de direkt, eller indirekt via ex skatten, stöttar från hemmaplan.
    Då borde ju alla sdare genast sluta med sina politiska uppdrag och gå klart gymnasiet.
Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.