• Anonym (PP)

Har inte råd med veterinär

Varför kan man inte få räkningen på faktura när man går till veterinären? Hur kan dom neka min hund vård när dom jobbar för att rädda liv på djur? Bryr dom sig mer om pengar än att djur ska bli friska? Jag menar inte att dom ska jobba gratis men dom vill ju inte ens låta mig betala i slutet av månaden. Tänk om min hund dör nu? 

Säg inte att man inte ska skaffa djur om man inte har råd med det, för det vet jag redan. Min hund blev dumpad på mig för att ingen annan ville ha henne. Dock älskar jag henne mest av allt och jag gör allt för att hon ska ha det bra. 

• Svar på tråden Har inte råd med veterinär
  • Maria 434
    Anonym (PP) skrev 2015-01-01 19:28:55 följande:

Varför kan man inte få räkningen på faktura när man går till veterinären? Hur kan dom neka min hund vård när dom jobbar för att rädda liv på djur? Bryr dom sig mer om pengar än att djur ska bli friska? Jag menar inte att dom ska jobba gratis men dom vill ju inte ens låta mig betala i slutet av månaden. Tänk om min hund dör nu? 

Säg inte att man inte ska skaffa djur om man inte har råd med det, för det vet jag redan. Min hund blev dumpad på mig för att ingen annan ville ha henne. Dock älskar jag henne mest av allt och jag gör allt för att hon ska ha det bra. 

Det är ju du som bryr dig mer om pengar än om hundens välmående. Hade du tänkt på hunden så hade du haft en liten buffert för oförutsedda utgifter för hunden. Speciellt med tanke på att den är oförsäkrad
  • Anonym (Hmmm)
    riboflavin skrev 2015-01-02 10:34:37 följande:

Tyvärr har TS helt rätt i att många försäkringsbolag ej ny/om- försäkrar äldre hundar. Vår ena tik är en omplacering som egentligen skulle avlivas så hennes förra ägare hade sagt upp hennes försäkring. Eftersom hon var över 7 år kunde hon inte återförsäkras, varken hennes gamla bolag eller något annat ville ta i henne med tång. Men numera kan man få veterinärvårdsförsäkra äldre hundar (över 8 år) åtminstone hos Agria, men det kräver ett friskintyg/vet.besiktning och villkoren är lite sämre. Men möjligheten finns, tyvärr hjälper det inte TS nu när hunden redan är sjuk. Men det kan ju vara bra att veta inför framtiden.

Okej, ja har inte läst hela tråden .. Om hon tog över hunden som gammal eller om hon har haft hunden som valp/unghund.

Om hon nu har haft den som valp/unghund så tycker jag mest synd om hunden som har en sådan självisk ägare som inte vill betala en försäkring åt hunden.

Är det en hund hon har tagit över så är det ju väldigt tråkigt att hon inte fått någon information om försäkringar ect. Men samt ligger ju sånt även på eget bord och ingen annans ansvar. Ett djur är inte gratis och det vet väl alla som har ett djur. :/ men tack för tipset ang det du skrev
  • Anonym (X)

Finns inte så mycket annat att göra än att få ihop pengar på något sätt, hunden behöver vård!

Och jag kan inte heller förstå hur man inte kan ha sin hund försäkrad, veterinärvård är ruskigt dyrt. Agria försäkrar in äldre hundar, men precis som någon skrev tidigare behövs ett vererinärintyg och man får ju såklart inte ersättning för sjukdomar som redan finns.

• Godbless

Försäkring är A och O men nu som det ser ut för TS så finns det inte och då får man göra det bästa av situationen. Bosses hundhjälp är just till för dem som har det svårt ekonomiskt eller andra orsaker. Så TS snälla ring Bosses och lycka till! Krama hunden från oss här

• Sparkliie

Finns många veterinärer där jag bor som tar faktura och delbetalning. Ring runt och fråga 

• malle88

Att inte det går att försäkra hunden är helt och hållet lögn. Vår hund var tio år när vi tog över och försäkrade honom. De krävde en enkel vetrinärbesiktning som i detta fall skickades till agria. Inte ens en vecka senare hade vi försäkringsbrevet. Visst, hans skadade tass är utförsäkrad men annars är det som vanligt. Tassen och självrisken har vi såklart buffert för. Så se omedelbart till att försäkra hunden, så den inte behöver lida i onödan.

• ica
    Anonym (PP) skrev 2015-01-01 19:28:55 följande:

Hur kan man skaffa ett djur om man inte har råd? Veterinärer lever inte på luft. Allt kostar.
  • Hannah76

Skaffar man sig ett djur så tycker jag att man har en skyldighet att se till att man kan ta hand om det. Då ser man till att ha en buffert.
    Det är ingen annans fel än sitt eget om djur får lida i onödan.
    Att många veterinärer inte ger på faktura är för att alldeles för många har struntat i att betala

• Maria 434
    Hannah76 skrev 2015-01-03 18:03:47 följande:

Skaffar man sig ett djur så tycker jag att man har en skyldighet att se till att man kan ta hand om det. Då ser man till att ha en buffert.

Det är ingen annans fel än sitt eget om djur får lida i onödan.

Att många veterinärer inte ger på faktura är för att alldeles för många har struntat i att betala

Att som ts säga att det är veterinärens fel att hunden får lida är så himla fel.
  • Hannah76
    riboflavin skrev 2015-01-02 10:34:37 följande:
    Tyvärr har TS helt rätt i att många försäkringsbolag ej ny/om- försäkrar äldre hundar. Vår ena tik är en omplacering som egentligen skulle avlivas så hennes förra ägare hade sagt upp hennes försäkring. Eftersom hon var över 7 år kunde hon inte återförsäkras, varken hennes gamla bolag eller något annat ville ta i henne med tång. Men numera kan man få veterinärvårdsförsäkra äldre hundar (över 8 år) åtminstone hos Agria, men det kräver ett friskintyg/vet.besiktning och villkoren är lite sämre. Men möjligheten finns, tyvärr hjälper det inte TS nu när hunden redan är sjuk. Men det kan ju vara bra att veta inför framtiden.
    Ja det är ju ett val man gör. Att ha en hund trots att det inte går att försäkra/blir en sämre försäkring/högre premie.

Vi har inget  husdjur nu, vi har annat för oss och har därför inte tiden, möjligheten eller intresset. Men när vi har haft så har vi innan vi fått hem vår nya familjemedlem satt undan en buffert för allt som kan komma att hända.
  • Anonym (Hästägare)

Jag betalar alltid på faktura även de gånger jag varit på klinik med hästen! Det kanske är skillnad på häst och hund???

Svar på tråden Har inte råd med veterinär