• Moah

Unga som planerar barn!

Hej! jag och min pojkvän har pratat om att skaffa barn nu i ett år Glad jag är 16 och han 18. jag var gravid i somras men fick MF i v16. pga barnet hade något fel med hjärtat. så vi håller på att försöka igen Skrattande

hoppas att det finns fler där ute som planerar barn eller har barn och vill följas åt, ge varandra råd o.s.v.! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-02 22:00
    Längtar så mycket efter en liten egen!!
  • Svar på tråden Unga som planerar barn!
  • jfaericsson

Men snälla, hon bad inte om era nertryckande kommentarer, har ni inget vettigt att skriva så låt bli! Bara för att ni är äldre så vet ni inte det bästa för andra personer!
    Jag är själv 18 år och ska snart börja med bebisverkstan :) visst jag hinner ta studenten, men hur som helst så ordnar det sig faktiskt alltid bara man har viljan. 
    Synd med mf Moah, men hoppas ni har bättre lycka nästa gång!! :)

• Snorkfraken91

Usch och fy så hemskt när folk hoppar på dig med rent ut sagt nedvärderande och elaka kommentarer. Visst ser jag logik i resonemangen om att vänta, men man ska fundera på hur man uttrycker sig. Jag är aningen äldre än dig, 23 år, och har inte barn eller är gravid. Är däremot gift och blir snart klar med min 5-åriga utbildning och tänker då jobba lite och sedan börja bebisverkstaden. MEN, det är mitt val. Jag har valt att gå till väga på det sättet, det ger mig inte rätt att trycka ner dig för att du gör det annorlunda. Jag tycker dina tankar låter sunda trots att du är ung. Låt dem inte komma åt dig, hoppas du hittar några som är likasinnade och ni kan få prata om det ifred utan 'vuxna' som inte har något bättre för sig än att trycka ner andra för att må bättre över sig själva låter er vara. Skickar en kram! Lycka till med allt. 

• Moah

Tack tjejer, äntligen någon som förstår! 
    Förstår inte varför de ska vara "vuxna" och trycka ner någon. 

Jag önskar er Lycka till!!

• Anonym (sorgligt)

Ingen får säga emot ett barn som vill ha något... Ska vi bara stryka medhårs? Ingen som tänker på den oskyldiga baby som får lida?

• Snorkfraken91
    Anonym (sorgligt) skrev 2015-01-03 22:25:23 följande:

Ingen får säga emot ett barn som vill ha något... Ska vi bara stryka medhårs? Ingen som tänker på den oskyldiga baby som får lida?

Men vet du vad "anonym"? Är det din uppgift att göra det? Nej. Du tror inte Moah här har några föräldrar eller annan familj i sin omgivning som kan ta det ansvaret? Och det finns olika sätt att 'ge råd' på eller framföra sin åsikt på. Man behöver inte vara otrevlig. Tror det snarare stjälper än hjälper att säga det på det sättet som du gör. Du är bara en otrevlig människa som kommenterar anonymt och gömmer dig bakom datorskärmen med sina åsikter för att på något vis känna att du är överlägsen någon. Det är inte optimalt att skaffa barn i den åldern, det tycker inte jag heller och det vet nog Moah också om. Men Moah verkar kunna resonera på ett vettigt sätt och jag tror inte att hon på något sätt vill att hennes framtida barn ska lida när hon längtar så mycket efter barn. Dina argument biter uppenbarligen inte, så låt henne ha sin tråd ifred?
  • Anonym (sorgligt)
    Snorkfraken91 skrev 2015-01-03 22:35:16 följande:

Men vet du vad "anonym"? Är det din uppgift att göra det? Nej. Du tror inte Moah här har några föräldrar eller annan familj i sin omgivning som kan ta det ansvaret? Och det finns olika sätt att 'ge råd' på eller framföra sin åsikt på. Man behöver inte vara otrevlig. Tror det snarare stjälper än hjälper att säga det på det sättet som du gör. Du är bara en otrevlig människa som kommenterar anonymt och gömmer dig bakom datorskärmen med sina åsikter för att på något vis känna att du är överlägsen någon. Det är inte optimalt att skaffa barn i den åldern, det tycker inte jag heller och det vet nog Moah också om. Men Moah verkar kunna resonera på ett vettigt sätt och jag tror inte att hon på något sätt vill att hennes framtida barn ska lida när hon längtar så mycket efter barn. Dina argument biter uppenbarligen inte, så låt henne ha sin tråd ifred?

Du är också anonym precis som moah är. Så fungerar internet.

Uppenbarligen så är hennes föräldrar inte så emot tonårsgraviditeter då dom själv var tonåringar. Moah verkar inte alls förstå att det inte är optimalt med barn när man är outbildad, utan inkomst, utan egen bostad, utan ett långvarit förhållande och utan mognad. Hon skiter i vad som är bra för barnet. För hon vill ha ett barn nu. Det är den poängen jag vill få fram. Att hon lägger sin egna önskan och vilja framför barnets bästa, så kan man inte göra som förälder det tyder inte på mognad och vett.
  • Snorkfraken91

Ja, fast vissa gömmer sig bakom anonymitet för att kunna säga elaka saker de aldrig skulle kunna säga i verkligheten. Min anledning till att ha ett konto där mitt namn eller min bostadsort inte står med är för att jag inte vill att bekanta eller vänner som också är här på Familjeliv ska veta att jag och min man planerar att skaffa barn då det för min del känns som om det blir press på oss om de vet om det. Jag skulle aldrig kommenterar nedvärderande eller elaka saker anonymt, det känns fegt. 

Åter till själva ämnet och diskussionen. Jag förstår ändå din poäng och som jag sa i min första kommentar förstår jag vissa av resonemangen, men tänk på hur du uttrycker dig. När har det någonsin hjälpt att 'hoppa på någon' när man vill framföra sin åsikt. Aldrig, så vitt jag vet. Diskutera och resonera som den vuxna personen du faktiskt är. Att säga att 'du är smartare' än henne kommer nog inte få henne att vilja lyssna på dig. Vill du verkligen ha en effekt går du till väga på helt fel sätt. Något en vuxen kanske borde inse om man nu har så många års erfarenhet på nacken?

Det verkar ha gått bra för Moahs föräldrar och det gör det för många unga föräldrar. Min mamma fick min bror när hon var 17 år och mig när hon var 40 år. Dock var hennes första graviditet inte planerad, men hon har tagit sig igenom det och påpekar att hon aldrig skulle ändra på något. Min bror är inte förstörd för att han hade en ung mamma. Jag har en bekant som fick barn som 17-åring och det har gått alldeles utmärkt där med. Det är som du säger inte optimalt att skaffa barn i så tidig ålder. Jag har valt att inte göra det av många anledningar, men jag tycker ändå att om man nu är så emot det så kan man försöka framför det (om man nu känner att man måste det) på ett lite mer pedagogiskt sätt. Hon är ung och hon och du är uppenbarligen av helt olika åsikter i ämnet, men håll det på en respektabel nivå.

• Anonym (sorgligt)
    Snorkfraken91 skrev 2015-01-03 22:57:55 följande:

Ja, fast vissa gömmer sig bakom anonymitet för att kunna säga elaka saker de aldrig skulle kunna säga i verkligheten. Min anledning till att ha ett konto där mitt namn eller min bostadsort inte står med är för att jag inte vill att bekanta eller vänner som också är här på Familjeliv ska veta att jag och min man planerar att skaffa barn då det för min del känns som om det blir press på oss om de vet om det. Jag skulle aldrig kommenterar nedvärderande eller elaka saker anonymt, det känns fegt. 

Åter till själva ämnet och diskussionen. Jag förstår ändå din poäng och som jag sa i min första kommentar förstår jag vissa av resonemangen, men tänk på hur du uttrycker dig. När har det någonsin hjälpt att 'hoppa på någon' när man vill framföra sin åsikt. Aldrig, så vitt jag vet. Diskutera och resonera som den vuxna personen du faktiskt är. Att säga att 'du är smartare' än henne kommer nog inte få henne att vilja lyssna på dig. Vill du verkligen ha en effekt går du till väga på helt fel sätt. Något en vuxen kanske borde inse om man nu har så många års erfarenhet på nacken?

Det verkar ha gått bra för Moahs föräldrar och det gör det för många unga föräldrar. Min mamma fick min bror när hon var 17 år och mig när hon var 40 år. Dock var hennes första graviditet inte planerad, men hon har tagit sig igenom det och påpekar att hon aldrig skulle ändra på något. Min bror är inte förstörd för att han hade en ung mamma. Jag har en bekant som fick barn som 17-åring och det har gått alldeles utmärkt där med. Det är som du säger inte optimalt att skaffa barn i så tidig ålder. Jag har valt att inte göra det av många anledningar, men jag tycker ändå att om man nu är så emot det så kan man försöka framför det (om man nu känner att man måste det) på ett lite mer pedagogiskt sätt. Hon är ung och hon och du är uppenbarligen av helt olika åsikter i ämnet, men håll det på en respektabel nivå.

Var har jag skrivit att jag är smartare än ts? !?

Var har jag varit elak?

jag tycker att jag framfört min åsikt rätt så städat.

Självklart säger jag ifrån även till andras barn om dom planerar att göra något som kan gå väldigt illa. Om grannens barn leker boll på motorvägen så säger jag ifrån till dom, även om det inte är alla barn som blir överkörda när dom leker där.

Om ts är mogen nog att förstå det olämpliga i att skaffa barn i hennes sits så är det ju nästan värre. Då väljer hon aktivt och medvetet att utsätta sitt barn för risk till sämre uppväxt i förmån för att hon inte vill/orkar vänta några år.

Dessutom kan man inte säga "det ordnar sig alltid" . Många barn får växa upp i fosterhem när föräldrarna misslyckas :(
  • Snorkfraken91

Anonym (sorgligt) skrev 2015-01-03 23:21:09 följande:
    Var har jag skrivit att jag är smartare än ts? !?

Var har jag varit elak?

jag tycker att jag framfört min åsikt rätt så städat.

Självklart säger jag ifrån även till andras barn om dom planerar att göra något som kan gå väldigt illa. Om grannens barn leker boll på motorvägen så säger jag ifrån till dom, även om det inte är alla barn som blir överkörda när dom leker där.

Om ts är mogen nog att förstå det olämpliga i att skaffa barn i hennes sits så är det ju nästan värre. Då väljer hon aktivt och medvetet att utsätta sitt barn för risk till sämre uppväxt i förmån för att hon inte vill/orkar vänta några år.

Dessutom kan man inte säga "det ordnar sig alltid" . Många barn får växa upp i fosterhem när föräldrarna misslyckas :(

Om det inte är du som skrivit det får jag väl be om ursäkt, då var det någon annan "anonym" person. 

Ja, fast som tidigare nämnt så finns det olika tillvägagångssätt att säga saker på. Och det är en helt annan sak att säga till grannens barn att inte leka på vägen för att de kan dö än att kommenterar nedvärderande anonymt på internet att en person inte är mogen till att skaffa barn även om du vet ytterst lite om personen och att dessutom göra det på ett opedagogiskt sätt. I alla fall i mina ögon. Som Moah nämnde sitter det inte alltid i åldern. Jag vet 30-åringar som skaffar barn som känns mer omogna än min bekanta som skaffade barn när hon var 17 år. Nej, det ordnar sig inte alltid. Oftast är det ju i fall när unga blir oplanerat gravida och inte har ett stabilt förhållande med pappan och på så sätt ställer till det och barnet blir den som drabbas. Men så är det ju inte i detta fall? Hon verkar ha en plan och en längtan. Det är inte allt, men det är en början. Hon får säkert mycket stöd hemifrån också då hennes föräldrar verkat ha varit i hennes sits, vilket nog kan bidra till att barnet får en trygg uppväxt. Som sagt, det är inte optimalt, men jag tycker helt enkelt inte det är din en sak att lägga sig i detta när hon inte bett om din åsikt, det här var inte vad hennes tråd skulle handla om. Att sedan fortsätta efter att hon bett dig sluta är respektlöst. 

• Anonym (dsf)
    Moah skrev 2015-01-03 21:28:29 följande:
    Vuxna skulle ni vara ja. 

Trycka ner en 16 åring.. VUXET och väldigt MOGET. om ni säger till mig att jag inte är mogen nog att skaffa barn så kan jag få säga att det är verkligen inte ni heller.

SNÄLLA DRA ÅT FANDERS FÖR SATAN
    Offerkoftan PÅ
Svar på tråden Unga som planerar barn!