Anonym (Obalans) skrev 2015-01-07 13:29:23 följande:
Hej!
Tack för dina tankar! Jag håller med dig till fullo, dvs att det är enormt elakt och kränkande att förutsäga en separation. I mina ögon kan man inte göra så heller. Vem vet hur man tänker eller vill om 5 år? Antingen så lever man ihop och gör det bästa av situationen, eller så gör man det inte. Att leva i ett ingenmansland är inget för mig. Däremot så tänker jag ge det här en chans, att se om det går att finna tillbaka till varandra efter en tuff småbarnstid.
Min högsta prioritet i livet är barnen. Jag vill leva med dem varje dag, följa deras utveckling. För dem gör jag allt och lite till. Dem är luften jag andas.
Det är mycket jag har "rätt till", att ha en tryggad framtid och ha ett fungerande samliv. Däremot så kan jag (tyvärr) inte kräva det av någon, utan det måste komma från personen själv. Genom ilska och tjat så vet jag att resultatet blir det motsatta.
Fortsätter vår relation i negativ spiral så orkar jag inte en dag.... än så länge tror jag att det finns hopp. Jag är också övertygad om att närhet och intimitet är livsnödvändigt för att ett förhållande ska fortsätta! Att visa omtanke, kärlek, omsorg kan visa sig på många olika sätt och det är på så vis man kan närma sig varandra...
fast leva i ingemansland är ju precis vad du gör just nu eftersom du på något sätt tycker att hans rättigheter och känslor går före dina egna. att vänta ut honom och på något som kanske eller kanske inte kommer att hända är väl precis att leva i ett ingemansland?
det är precis det jag menar med att vart är DINA behov i detta? Och jo du har rätt att kräva det du behöver av din partner. Om han inte är beredd att ge dig vad du behöver ska han helt enkelt inte vara din partner längre.
Något alternativ finns inte.
Det är inte okej någonstans att sätta dina egna känslor och behov i ett sparlåga för att han eventuellt kanske möjligen kan tycka om dig senare igen. Han har ju snarare sagt exakt vad han vill och vad som komma skall i framtiden. Han vill separera .
och tyvärr är det väl så att inget kommer att förändras eftersom du tycker att mycket av det här är okej. Han får bete sig sunkigt eftersom du "väntar in honom".
om han jobbar framåt på en framtida separation och du å din sida jobbar för att hålla ihop familjen och hitta kärlek tillsammans.. ja det säger väl sig självt att det kommer att skava rejält mellan er när era vägar en dag så uppenbart går åt varsitt håll.