• Manja

Junibebisar del 3

JCA:

Alicias sköterska har sagt att det blir för jobbigt för magen om man både ger gröt och välling av fullkorn, man skall helst inte ge så mycket utan antingen gröt eller välling. De kan bli hårda i magen av det och då kan barnet bli rädd att bajsa eftersom det gör så ont och då kan det t o m spricka i skärten, så det är inte så kul.

• Manja

Helen H 79:

Ja, Alicia har nu vaknat tidigt de senaste 2 dagarna, blev väldigt förvånad. Hon brukade vakna 10.20 och nu vaknar hon 8.30. Gud vilken skillnad alltså.

Doofus

• Manja

Bonanza:

Jag måste tyvärr hålla Alicia vaken ganska länge innan läggdax. Just för att hon har vaknat efter en timma efter att man har nattat henne, jag måste liksom trötta ut henne. Sen har ingen lust att sitta med henne till klockan 24 eller 01 så hon sover bara en gång om dan och det i 2 timmar sen nattar jag henne runt 21.30

• Manja

Bonanza:

Oj, klockan 18. Då e det inte så konstigt att han vaknar så tidigt. Ja du får försöka förlänga lite i taget så att han vänjer dig vid det. Det är klart att det blir jobbigt när man själv inte går och lägger sig klockan 20 direktSkrattande

E det ngn som vet hur man får bakgrundsfärg på sin presentation???? Har försökt med alltSkrikandes

Le, så får du ett leende tillbaka
  • Manja

Mandy:

Ja, det bästa vore om pappa tog tag i det och det kommer att ta lite tid innan barnet vänjer sig men man måste kämpa och offra sig lite. När man ammar på natten så vill ju barnet bara ha närhet eller bröstet som napp, inte pga att barnet e hungrig för det mättar inte dem i den åldern. Det enda som mättar e ju vällingen.

Har själv inte haft några problem med Alicia, hon har alltid sovit hela natten utan att behöva äta ngt förän hon blev 7 månader gammal. Då vaknade hon en gång 1 gång och vill äta. Men det var inte för en vecka sedan som hon ändrade sig och började sova hela natten men vaknade 2 timmar tidigare än vad hon brukade på morgonen och vägrar somna om. Så det går upp och ner för ossSkrattande

• Manja
    Tycker syn om era sjuka/förkylda bebisar

Lider verkligen med Er.

Alicia har som tur e, "ta i trä" inte blivit sjuk ngn gång. Men oftas blir barnen sjuka av sina syskon eller av föräldrar som jobbar och smittas på jobbet. Det är inte lätt att undvika andra sjuka människor.

Krya på er bebbar!
    Alicia, min ögonsten
  • Manja

Alicia är oxå mammig av sig, ibland när pappa håller henne och jag sitter brevid i soffan så kan hon börja gnälla, tittar på mig och sträcker ut händerna och vill till mig. Men är han ensam med henne då är allt ok.

Alicia gillar inte folk hon inte känner. Hon börjar stört gråta då. Träffar man grannen tex då börjar hon. Så bara folk som hon ser ofta är helt ok. På ett sätt är det ju bra. Jag vill inte att hon ska vara glad till alla som kommer fram till henne, det är en slags försvarsmekanism och ett "larm" för mig att nått är galet. Specielt om ngn främling skulle komma fram till vagnen och vilja pilla eller prata med henne.

• Manja

Jag gick upp 20 kg fram till förlossningen och efter ca 3 månader så hade jag samma kilon som innan graviditeten. Men jag tycker att jag nästan ser smalare ut nu än innan, vet inte varför. Tycker oxå att ådrorna på armarna syns mer nu än innan och jag fick ganska lätt blåmärken på bena när jag bara liksom nuddade ngt. Konstigt.

• Manja
    Hej allihop!

Det var länge sen jag tittade in, men läser inläggen med jämna mellanrum. Hoppas att allt är bra med er och era bebbar. Alicia har börjat krypa nu så det är så roligt att se att när man står i hallen och borstar håret så kommer hon krypandes efter från vardagsrummet Skrattande

Hon kan stå själv i ca 1 min men börjar gråta för hon kan ju varken sitta eller gå själv så hon blir rädd. He he.

Ha det så bra så länge! *VINK*
  • Manja

Vi har oxå varit på 10 mån.kontrollen. Alicia vägde faktiskt hela 11270g och är 78 cm lång. Hon är min stora lilla bebis Hon växer så det knakar. Har varit och köpt 2 nya pyjamas till henne i storlek 80 på H&M, hon har andra från Lindex i storlek 80 men de är för små nu och de från H&M är bara lite större. Var rädd för att köpa 86, de såg så stora ut. Och tittar man på listan som de har i affären där det står från vilken månad storlekarna passar så stämmer det verkligen inte på alicia. Hon måste ju nästan ha storlekarna för ett barn som är 1 1/2 år då.

Älskar min lilla Alicia
  • Manja
    emmamaria:

Ja det lär hon nog bli, pappan är ju jätte lång och sköterskan frågade faktiskt på kontrollen hur långa vi va, och mätte sedan på en kruva var hon kommer att ligga utvecklingsmässigt angående längden, men lång kommer hon säkert att bli, hoppas bara att hon inte blir för lång, hon måste ju kunna hitta en kille sen när hon blir äldre 

JCA:

Ja, det med storlekarna är rena rama skämtet. Och Lindexs kläder är oftast mindre jämfört med H&Ms fast det är samma storlekar???? Jätte konstigt tycker jag.Fundersam

Alicia har inte börjat gå än, men hon kryper omkring och reser sig upp mot allt och alla. Hon går jättebra när man håller henne i händerna och så kan hon även gå när man håller i ena handen, men inte länge, då blir hon rädd och vill att man skall hålla henne. Så det är bara en tidsfråga tills hon själv bestämmer sig för att ta steget själv och börja gå Glad Men sånt skall man ju inte stressa fram, när de är redo så är de. Hon kan ta sig fram när hon håller sig mot soffan och bordet, då går hon runt möblerna he he, jätte roligt.
    Älskar min lilla Alicia
  • Manja
    Bonanza:

Åhh, grattis

JCA:

Ja, då är det verkligen bara en tidsfråga tills Erik börjar gå,he he, var roligt att han ville testa själv.
    Älskar min lilla Alicia
  • Manja

Jasså ni har en sådan kontroll redan vid 10 månaderFundersam

Vi har den vid 1 års åldern här i Gbg. Det blev bara det gamla vanliga med vägning och mätning.

A lie:

Vilket fint kort Detsamma till Er.

Älskar min lilla Alicia
  • Manja

Jag vill heller inte ge alicia en massa sötsaker. Mina föräldrar vill ge henne men jag tok vägrar. Jag vill inte att hon skall vänja sig vid sådana saker utan  när hon blir lite äldre så kan hon börja lite smått. Men jag tycker att hon är för liten för det.

Alicia dricker oxå vatten från pipmuggen men hon kan liksom inte dricka ur den så att hon suger hela tiden utan jag får ge henne och sedan avbryta och ge henne igen annars sätter hon vattnet i halsen. Hon kan heller inte hålla den själv utan när hon väl gör det så vill hon bara leka med den och kastar muggen hej vilt så att vattnet sprutar ner hela köket.

Gjorde era barn det oxå innan de började hålla i muggen fint själva? Och hur i sådana fall skall jag kunna lära henne att inte kasta med muggen? Skall jag bara låten tiden ha sin gång och vänta på att en dag så kommer hon att lära sig det själv.... eller?

Jag lever och andas bara för min älskade Alicia
  • Manja

ja det var verkligen kul att höra att det planeras nya bebisar Vi planerar oxå en till med start i maj sen får vi se hur snabbt det går. Måste först beställa tid hos BM för att ta bort kopparspiralen så vi kan sätta igång Vi vill gära ha 2 år mellan alicia och syskonet.

• Manja

min alicia har alltid kunnat sova hela nätterna utan att äta men nu har hon börjat vakna men hon vaknar pga att hon vänder och vrider på sig i sängen och hamnar helt fel i sängen. Och det enda som hjälper e att jag måste ge henne välling och sedan kan det ta 20 min till 1,5 tim tills hon somnar igen, beroende på vad klockan e. Ibland har hon kunnat sova utan att äta och ibland äter hon en gång. Men den här veckan har varit jätte jobbig.

Hon brukar bara sova en gång om dan och det i 2 timmar och sedan lägger hon sig mellan 21-21.30 och problemet är att hon nu har börjat vakna vid 7 istället för 8.30, 9 som hon har gjort tidigare. Vet inte varför???? Vi har mörklagt fönstret i sovrummet så det beror inte på att det blir ljusare.

• Manja
    Trillnilla:

Hon somnar sedan själv i sängen efter vällingen och tandborstningen det har hon gjort sen hon var 5 mån.
  • Manja
    Hej allihopa!

Nu är man tillbaka igen efter en helg med förkylning och feber. Jag fick det bekräftat i fredags varför alicia inte kunde sova ordentligt på nätterna och varför hon vaknade kl 7 istället för 9 som hon alltid har gjort. Det började med förkylning och sedan på kvällen fick hon febern, stackarn Så jag satt hela natten med henne och försökte göra rent näsan och ge henne stolpiller. Febern gick över i lördags kväll men förkylningen håller i sig än så länge. Men hon kan andas när hon sover i alla fall, och det är ju det viktigaste.
  • Manja
    Lady:

Jag tycker faktiskt att jag ser bättre Men det kan nog bero på att jag gjorde sönder mina glasögon och så har jag inga linser på mig när jag är hemma utan bara när jag går ut. Så jag tror att mina ögon har vant sig vid det och anpassat sig. Nu ser jag TVn iaf utan att jag behöver kisa som jag gjorde förut.
Svar på tråden Junibebisar del 3