• Anonym (Vilsen)

Har inte råd

Hej! Jag har min son hos mig nästan varannan vecka, men då mamman till barnet har vår son på 3 år hos sig 4 dagar mer i månaden så måste jag betala underhåll. Vi går genom försäkringskassan och jag betalar 1273:- i månaden, dock gör jag avdrag för de dagar jag har sonen hos mig så den totala underhålls kostnaden blir ca. 950:- i månaden. Mitt ex ( barnets mamma) vill att jag betalar för förskoleavgift och försäkring samt klädinköp. Det har jag också gjort då jag har kunnat. Nu har min ekonomiska förmåga ändrats och jag har blivit arbetslös samt att min sambo väntar barn. Hon har hittills kunnat hjälpa mig att täcka utgifterna med hennes inkomst, men hon går snart på graviditetspenning och då kommer hon inte klara av det ekonomiskt.

Mamman ( mitt ex) vill att jag ska fortsätta att betala utöver underhållsbidraget men jag har inte råd! Och speciellt inte nu med alla bebisinköp och min sambos minskade inkomst vid graviditetspenning och sedan föräldrapenning.

Det är närmare 1700:- + klädinköp som mamman vill att jag ska betala varje månad, medans hon får hela barnbidraget.

Jag känner att jag går minus pågrund av att mitt ex, att jag måste ligga ute med så mycket pengar fast vi nästan har varannan vecka boende.

hon tjänar inte så bra heller men gör ingenting för att få bättre ekonomi heller förutom att ta de bidrag hon kan och försöka leva på andra. Hon jobbar inte ens 75% fast hon mycket väl hade kunnat gå upp i tjänst för att öka inkomsten.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Har inte råd
  • Anonym (-)

Jag vet inte vad lagen säger, men jag och mitt ex har följande överenskommelse:

Sonen har ett konto, som jag har koll på.
    Till det kontot betalar pappan 1500:- i underhåll, jag för också över 1500:- till det kontot.
    Förskoleavgiften delar vi på, liksom alla större inköp (så som vinterkläder, cykel, skidor, skridskor, osv). Vi delar även på kostnaden för "vanliga" kläder då det är dags att byta storlek (då köps det oftast typ fyra tröjor, tre tjocktröjor, tre par byxor, sex par kalsonger, sex par strumpor, någon skjorta, ett par fin byxor, osv).

Pappan har sonen varannan helg.

Detta funkar för oss och jag lyckas dra runt allt ekonomiskt tack vare att vi delar på allt. Annars vet jag inte om det hade funkat.

• Anonym (Vilsen)

Jag fortsätter:

Då vi nästan har vv och vi bidrar med hyra, mat, kläder, hygien produkter osv osv ( sånt som ska ingå i underhållsbidrage)

Barnets kostnader utöver:

Förskola: ca. 1000:-

Försäkring: ca. 200:-

Jag betalar underhållsbidrag efter avdrag av de dagar jag har min son så betalar jag ca. 900 - 1000:- / månad

Mamman får: barnbidrag på ca. 1000:-/ månad samt underhåll på ca. 900 - 1000:-/månad

Mamman får då totalt: ca. 2000:-/månad

Dvs det mamman får minus barnets utgifter ger mamman ett överskott på 800:-/ månad

Vi bistår med allt annat när sonen är hos oss.

Det skiljer 4 dagar som sonen är hos sin mamma mer. Vi kan ev. Tänka oss att bidra med de kostnaderna för de fyra dagarna.

Betalar jag underhåll + 50% av förskoleavgift samt försäkring har min sons mamma ett överskott på 1400:-/ månad.

Är det verkligen rätt? Att jag ska gå back varje månad medans mamman får en massa pengar

Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 14:42:59 följande:

Jag letar jobb, men allt går inte så snabbt som man ibland önskar, det har dessutom varit jul och helgdagar och då har de flesta arbetsgivare stängt.

Det här är mina uträkningar:

Då vi har nästan varannan vecka och vi bidrar med hyra, mat, hygien osv osv.

Mamman har sonen fyra dagar mer än oss i månaden ( jag är berömd att ersätta dessa fyra dagarna om det nu skulle vara så)

Barnets kostnader utöver:

förskola 1000:-

Försäkring 200:-

Totalt 1200:- / månad

Vi betalar: underhåll ca. 900:- / månad

• Anonym (enligt lagen)

Men om det är sådan kris kolla upp exakt vad du är skyldig att betala och betala inte mer helt enkelt (t ex via Försäkringskassan). Det borde vara antingen underhållsbidrag eller att dela barnets kostnader, inte både och.

Har ni papper på vilka dagar barnet bor var? Hur har ni kommit fram till 950 kr om mamman bara har 4 dagar mer än du?

Vad är det för försäkring barnet har som kostar 200 kr/månad? Låter mycket...

Återigen: kan ni dela fakturan på förskolan så behöver du inte betala när du är arbetslös om barnet bara går 15 timmar.

Kan ni inte skicka kläder mellan er? Åtminstone ytterkläder och skor.

• Anonym (Vilsen)

Tydligen ska underhållet inte täcka barnomsorgen, men då vet jag ärligt talat inte varför jag ska betala 1000:-/ månad för fyra dagar när vi annars köper allt sonen behöver här, så som kläder, mat, hygienprodukter, leksaker samt bilbarnstol osv osv.

Anonym (Kille 35) skrev 2015-01-05 14:45:42 följande:

Jag håller med dig! Jag hade inte betalt något alls! Hon får pengar till det!

• Anonym (Kille 35)
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 14:56:38 följande:

Tydligen ska underhållet inte täcka barnomsorgen, men då vet jag ärligt talat inte varför jag ska betala 1000:-/ månad för fyra dagar när vi annars köper allt sonen behöver här, så som kläder, mat, hygienprodukter, leksaker samt bilbarnstol osv osv.

Ring FK och prata med dom.
  • bullenochgrisen

Vi har inga papper på det utan det har vi gemensamt kommit överens om.

Eftersom att vi inte har ett domstolsbeslut på när vi ska ha min son utan att det är muntligt mellan mig och hans mamma så ska vi enligt FK betala 1273:- / månad i underhåll sedan göra avdrag på de dagar vi har sonen, även fast det är rullande " schema"

Det är en försäkring som täcker skador samt sjukdomar hos trygg hansa

Ytterkläder och skor skickar vi mellan oss då vi byter dagar på förskolan.

Anonym (enligt lagen) skrev 2015-01-05 14:54:58 följande:

Men om det är sådan kris kolla upp exakt vad du är skyldig att betala och betala inte mer helt enkelt (t ex via Försäkringskassan). Det borde vara antingen underhållsbidrag eller att dela barnets kostnader, inte både och.

Har ni papper på vilka dagar barnet bor var? Hur har ni kommit fram till 950 kr om mamman bara har 4 dagar mer än du?

Vad är det för försäkring barnet har som kostar 200 kr/månad? Låter mycket...

Återigen: kan ni dela fakturan på förskolan så behöver du inte betala när du är arbetslös om barnet bara går 15 timmar.

Kan ni inte skicka kläder mellan er? Åtminstone ytterkläder och skor.

• Fjärilslarv

Jag känner mig kluven, men barn kostar ofta långt mer än barnbidrag och underhåll.

• Anonym (enligt lagen)

Är det mamman som har räknat ut underhållet då? Vad säger FK att ni ska dra av per dag? Det borde ju bara bli underhåll för 4 dagar ni ska betala, typ 200 kr kanske? Om ni har fulla kostnader för tiden barnet är hos er. Men då är det väl rättvist att dela på stora kostnader som en förälder betalar, typ försäkring, vinterkläder etc när det används gemensamt.

Och se till att få delad faktura från förskolan. Det kan ni tjäna på båda två eftersom den beräknas utifrån hushållets inkomst och vårdbehov.

Det går inte att jämföra med de som bara har barnet varannan helg och den andra föräldern alla kostnader.

• Anonym (Vilsen)

Det är mamman som har lämnat in uppgifter till underhållet, svar ja. Men försäkringskassan har räknat ut min sambos årsinkomst och de går på en årsinkomst som är tre år gammal.

Jag vet inte vad du menar med fulla kostnader, men vi betalar för allt barnet behöver när han är hos oss.

Barnet har inte behövt köpa någon ny overall denna vintern men i somras köpte vi ett helt nytt regnställ. Vi köpte även vinterskor nu i vintras och har fått köpa en helt ny garderob full av kläder då kläder plötsligt inte skulle skickas med längre. Det enda hotet hon har/ hade var att inte skicka med några kläder när vi blev oense.

Så då laddade vi upp med kläder här så sonen inte behöver gå utan.

Vi hade gärna betalat för större saker, men inte när det blir ett sånt här pengahets. Hon ska mjölka mer och mer pengar från oss istället för att rätta till sin egna situation själv. Hotar att så fort hon inte får som hon illa så ska det bli domstol.

Hon ger sig inte. Förut betalade jag nästan 1500 i underhåll privat till henne, sen ville hon gå via FK för att hon trodde hon skulle få närmare 3000 i underhåll då, men det blev inte som hon tänkt sig så nu vill hon att vi ska betala underhåll + dela på allt annat. Och gå till domstol för att chansa sig till ännu mer pengar.

Jag har börjat lära mig att detta aldrig kommer sluta, hon är aldrig nöjd!

Anonym (enligt lagen) skrev 2015-01-05 15:32:38 följande:

Är det mamman som har räknat ut underhållet då? Vad säger FK att ni ska dra av per dag? Det borde ju bara bli underhåll för 4 dagar ni ska betala, typ 200 kr kanske? Om ni har fulla kostnader för tiden barnet är hos er. Men då är det väl rättvist att dela på stora kostnader som en förälder betalar, typ försäkring, vinterkläder etc när det används gemensamt.

Och se till att få delad faktura från förskolan. Det kan ni tjäna på båda två eftersom den beräknas utifrån hushållets inkomst och vårdbehov.

Det går inte att jämföra med de som bara har barnet varannan helg och den andra föräldern alla kostnader.

• Anonym (Vilsen)

Jag ringde FK och de sa att när man betalar underhållsstöd så uppfyller jag min försörjningsplikt, det är valfritt att betala hälften av andra utgifter år om förskola osv. FK kan inte bestämma vart underhållsstödet ska gå till.

Så nu litar jag inte ett dugg på vad mitt barns mamma säger, hon har gett mig fel uppgifter.

Anonym (Kille 35) skrev 2015-01-05 14:59:47 följande:

Ring FK och prata med dom.

Svar på tråden Har inte råd