• Anonym (Vilsen)

Har inte råd

Hej! Jag har min son hos mig nästan varannan vecka, men då mamman till barnet har vår son på 3 år hos sig 4 dagar mer i månaden så måste jag betala underhåll. Vi går genom försäkringskassan och jag betalar 1273:- i månaden, dock gör jag avdrag för de dagar jag har sonen hos mig så den totala underhålls kostnaden blir ca. 950:- i månaden. Mitt ex ( barnets mamma) vill att jag betalar för förskoleavgift och försäkring samt klädinköp. Det har jag också gjort då jag har kunnat. Nu har min ekonomiska förmåga ändrats och jag har blivit arbetslös samt att min sambo väntar barn. Hon har hittills kunnat hjälpa mig att täcka utgifterna med hennes inkomst, men hon går snart på graviditetspenning och då kommer hon inte klara av det ekonomiskt.

Mamman ( mitt ex) vill att jag ska fortsätta att betala utöver underhållsbidraget men jag har inte råd! Och speciellt inte nu med alla bebisinköp och min sambos minskade inkomst vid graviditetspenning och sedan föräldrapenning.

Det är närmare 1700:- + klädinköp som mamman vill att jag ska betala varje månad, medans hon får hela barnbidraget.

Jag känner att jag går minus pågrund av att mitt ex, att jag måste ligga ute med så mycket pengar fast vi nästan har varannan vecka boende.

hon tjänar inte så bra heller men gör ingenting för att få bättre ekonomi heller förutom att ta de bidrag hon kan och försöka leva på andra. Hon jobbar inte ens 75% fast hon mycket väl hade kunnat gå upp i tjänst för att öka inkomsten.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Har inte råd
  • SupersurasunkSara

Håller med Brumma, och i att mamman har lurat dig rejält. Dock tror jag att en sambos inkomst räknas på så vis att om man är två har man halva kostnaden för boendet och andra gemensamma kostnader.

Dock kan man säga till om ens sambo av någon anledning inte har egen inkomst. Dessutom kan man meddela FK att man är i behov av en omräkning pga förlorad inkomst. Vet inte om alla får det, men värt ett försök iaf.

• Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-05 21:37:21 följande:

Håller med Brumma, och i att mamman har lurat dig rejält. Dock tror jag att en sambos inkomst räknas på så vis att om man är två har man halva kostnaden för boendet och andra gemensamma kostnader.

Dock kan man säga till om ens sambo av någon anledning inte har egen inkomst. Dessutom kan man meddela FK att man är i behov av en omräkning pga förlorad inkomst. Vet inte om alla får det, men värt ett försök iaf.

Menar du angående underhållsstödet?

Vi har genom försäkringskassan och de tittar inte alls på hyra eller övriga utgifter. Vad de gör är att de drar 100 000 från din årsinkomst. Det som blir kvar räknar de en viss procent av som går till underhållsstödet. Ju fler barn du har desto färre procent. :)

Min man hamnade mellan stolarna för några år sedan och har minimal inkomst. Det har dock inte jag men min inkomst påverkar inte hans förmåga att betala underhåll..
  • Anonym (Vilsen)

Vi försöker betala så gott vi kan, vi vill inte att det ska läggas på hög som senare betalning då min sambo går på graviditetspenning i vår. Så underhållsstödet betalar vi, problemet är att min sons mamma förväntar sig att vi ska dela allt annat också, jag kan göra det om jag kan, men det ska inte bli något tvång för att överspendera pengarna och det gör jag endast om jag kan. Jag gör min försörjningsplikt genom att betala ett uträknat underhållsbidrag. Det berättade FK till mig idag och då tänker jag säga det till mitt ex, hon kan inte kräva annat av mig och speciellt inte nu när jag har så dåligt ställt att vi lever på min sambos lön. Det kommer bli ett jävla liv när underhållsstödet sänks när mitt kommande barn föds. Då startar nog tredje världskriget och domstol och allt blir säkerligen inblandad då.

SupersurasunkSara skrev 2015-01-05 21:37:21 följande:

• Anonym (Vilsen)

Tror ni hon skulle kunna få rätt i en domstol? Och mjölka ännu mera pengar?

Vi betalar ju bara för fyra dagar, eller jag ska bara betala för fyra dagar och inte för de kostnaderna som mamman har när sonen är hos henne.

Hon har inte ens lyft sitt finger för att bättra sin egna ekonomiska situation, hon kan gott och väl jobba heltid och kan hon inte det så får man försöka få upp lönen genom att byta jobb, precis som jag har fått göra. Men hon försöker net ens utan vill leva på sin nya snubbe och sitt ex.

Känns som att detta aldrig tar slut, hon hittar alltid något att bråka om, är det inte det ena så är det de andra.moch håller man inte med så straffar hon mig elle hotar med domstol osv. Är så trött på att hon aldrig ska bli nöjd.

• Brumma
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 22:35:48 följande:

Vi försöker betala så gott vi kan, vi vill inte att det ska läggas på hög som senare betalning då min sambo går på graviditetspenning i vår. Så underhållsstödet betalar vi, problemet är att min sons mamma förväntar sig att vi ska dela allt annat också, jag kan göra det om jag kan, men det ska inte bli något tvång för att överspendera pengarna och det gör jag endast om jag kan. Jag gör min försörjningsplikt genom att betala ett uträknat underhållsbidrag. Det berättade FK till mig idag och då tänker jag säga det till mitt ex, hon kan inte kräva annat av mig och speciellt inte nu när jag har så dåligt ställt att vi lever på min sambos lön. Det kommer bli ett jävla liv när underhållsstödet sänks när mitt kommande barn föds. Då startar nog tredje världskriget och domstol och allt blir säkerligen inblandad då.

Underhållsstödet till mamman sänks inte bara för att du får ett barn till. Oavsett om du kan betala fullt eller inte får mamman sina 1273 (minus dina avdrag) ändå.

Men - varför fortsätta när du har barnet växelvis?
  • Anonym (Vilsen)

Det är jag som är pappan, men min iPad hängde upp sig och ord kom som jag inte skrev. Ledsen för förvirring.

Brumma skrev 2015-01-05 21:29:32 följande:

Vet inte om det är du som är pappan eller om du är sambon som skriver i pappans roll.. det blev lite förvirrande där i början :)

Men är du pappan så har din sambos inkomst inget med saken att göra. .

Beräkningarna skall göras på årsinkomsten TVÅ år tillbaka. Men om förhållandena ändras kan du få uppskov. Dvs att du får betala senare. Nackdelen då är ju att det samlas på hög.

Att du blir pappa igen skall räknas med då du förväntas kunna försörja ännu ett barn.

• sextiotalist
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 22:35:48 följande:

hon kommer få samma belopp, men troligen kommer det beloppet som betalas till FK minska. När detta sker beror på tidigare inkomst. Det släpar ett par år
  • sextiotalist
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 22:41:03 följande:

Tror ni hon skulle kunna få rätt i en domstol? Och mjölka ännu mera pengar?

Vi betalar ju bara för fyra dagar, eller jag ska bara betala för fyra dagar och inte för de kostnaderna som mamman har när sonen är hos henne.

Hon har inte ens lyft sitt finger för att bättra sin egna ekonomiska situation, hon kan gott och väl jobba heltid och kan hon inte det så får man försöka få upp lönen genom att byta jobb, precis som jag har fått göra. Men hon försöker net ens utan vill leva på sin nya snubbe och sitt ex.

Känns som att detta aldrig tar slut, hon hittar alltid något att bråka om, är det inte det ena så är det de andra.moch håller man inte med så straffar hon mig elle hotar med domstol osv. Är så trött på att hon aldrig ska bli nöjd.

om du saknar eller har låg inkomst, nej.
  • Anonym (Vilsen)

Menar du att hon får sina 1273:- fast jag gör mina avdrag? Även om jag och min sambo sår barn? Det är ju toppen, då behöver jag kanske inte oroa mig för ett nytt krig.

Enligt beslutet från FK så ska jag betala underhållsstöd trots växelvis boende då mamman har barnet fyra dagar mer än oss. Mitt tidigare jobb gjorde att det blev problem med hämtningar och lämningar på förskola så jag kunde inte lösa det med att ha min son hos mig exakt en vecka utan det blev fem dagar, men nu på mitt nya jobb hoppas jag att jag kan få till tiderna lite bättre så jag kan ha min son här hela veckan ut.

Brumma skrev 2015-01-05 22:44:03 följande:

Underhållsstödet till mamman sänks inte bara för att du får ett barn till. Oavsett om du kan betala fullt eller inte får mamman sina 1273 (minus dina avdrag) ändå.

Men - varför fortsätta när du har barnet växelvis?

• Anonym (Vilsen)

Just nu har jag ju ingen alls, men min tidigare lön fick jag ut ca. 23 000, kan inte kalla det för hög inkomst direkt, framförallt inte med försörjning av snart två barn.

sextiotalist skrev 2015-01-05 22:47:12 följande:

om du saknar eller har låg inkomst, nej.

Svar på tråden Har inte råd